Megfordulni látszik az a trend, mely szerint a cégek úgy próbálnak megfelelni a Big Data jelentette kihívásoknak, hogy külsős adatközpontokhoz fordulnak rövidtávú támogatásért – derült ki az Oracle és a Quocirca közös felméréséből.
A harmadik Oracle Next Generation Data Center Index Cycle jelentés elkészítéséhez 952 vállalatnál végeztek felmérést Európában, a Közel-Keleten, Afrikában és az Ázsia-Csendes-óceáni térségben. E szerint egyre több cég fektet saját adatközpontba házon belül, ami szöges ellentétben áll a tavalyi felmérés eredményeivel.
A friss jelentés rámutat arra, hogy a tavalyi 45 százalék helyett idén már a válaszadók 65 százaléka használ saját adatközpontot. Az egy adatközponttal rendelkező létesítmények száma 26-ról 41 százalékra emelkedett, míg 19-ről 25 százalékra nőtt azok száma, akiknek egynél több saját adatközpontjuk van. Egyre kevesebben vannak azok, akik egyszerre használnak külső és belső adatközpontot, ezek száma 56 százalékról 34 százalékra esett.
Tavaly a szolgáltatóknál gyakorlatilag „tárhely-vásárlási pánikot” okozott az, hogy a vállaltok, felismerve a nagy adatban lévő lehetőségeket szinte megrohamozták a tárhely-szolgáltatókat. John Abel, az Oracle egyik vezető mérnöke szerint, bár egyre nő az adatmennyiség, amivel a vállatoknak meg kell birkózniuk, változás állt be a stratégiában, ahogy ezt a kérdést kezelik.
„Tavaly azt láttuk, hogy a vállalatok folyamatosan növelték a külsős tárhelyüket” - mondta Abel. “Ezt akkoriban a felhő-alapú számítás számlájára írtuk, de most úgy tűnik, az emberek saját létesítményeikbe vonulnak vissza”.
A szakértő szerint erre több okuk is van. Az egyik az “újrahasznosítás”: a szervezetek lelkesen fektetnek be saját lehetőségeikbe úgy, hogy pénzt pumpálnak az IT-be. A másik ok, hogy egyre jobb a koordináció az IT és az üzlet között, a felsővezetők egyre jobban odafigyelnek az adatfelhasználásra.
Abel arra is rámutatott, hogy az adatok visszakerülése a vállalat falai közé következhet abból is, hogy megváltoztak a felhő-használati szokások. A cloud computing egyre elfogadottabb, a cégek privát felhőkön tárolják alkalmazásaikat a külsős adatközpontok helyett, vagy a hibrid felhő felé fordulnak. „Tavaly a vállalatok kezdték felfedezni a felhőt, fejlesztettek és teszteltek. De a privát és a hibrid felhők mostanra váltak éretté” - mondta Abel.
Nem tudni tehát pontosan, miért változott meg a vállalatok adatközpont-preferenciája, de az nyilvánvaló, hogy a cégek által kezelt adatok mennyisége nem csökkent, és a válaszadók többsége egyetért abban, hogy szükséges a befektetés az adatközpontokba.
A 22 százalékról 26 százalékra nőtt azon cégek száma, akik a következő 12 hónapban terveznek adatközpontba fektetni, míg azok száma, akik szerint nincs szükség további befektetésekre, a két évvel ezelőtti 17 százalékról 7 százalékra esett vissza.