Az Intel első negyedéves eredményeinek nyilvánosságra hozatalakor a cég elnök-vezérigazgatója, Paul Otellini nagyon bizakodóan beszélt a piac helyzetéről. Az Intel szerint már túl vagyunk a nehezén, és a mélypont már mögöttünk van, ám a Gartner szerint a helyzet közel sem ilyen rózsás. George Shiffler kutatási igazgató elmondta: "Látunk jeleket arra - különösen az Egyesült Államokban -, hogy a channel disztribútoroknál újrakészleteznek, de ezt nem szabad úgy értelmezni, hogy a PC-k iránti végfelhasználói kereslet helyreállt volna. Változatlanul nem világos, hogy a globális PC-piac túl van-e a mélyponton."
A dobogósok
A Hewlett-Packard első számú PC-gyártóként még tovább növelte előnyét a többiekkel szemben a világpiacon; az óriáscég a piac 19,8 százalékát szerezte meg az első negyedévben. A HP a régiós átlagnál nagyobb növekedést produkált az Egyesült Államokban, az Ázsiát és a csendes-óceáni területeket magában foglaló régióban, valamint Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA). A Gartner szerint a HP sikerének titka a jól felépített végfelhasználói PC-portfolió, amibe beleértendők a kedvező árú mobilgépek is.
A Dell és az Acer 0,1 százalékpontos különbséggel osztozik a második helyen. A Dell eredményét rontotta a professzionális piactól való függősége, az Acer viszont az Egyesült Államokban és az EMEA régióban jelentősen növelte az eladásait, főként az olcsó mobilgépek terén.
Valami Amerika
Mikako Kitagawa, a Gartner vezető elemzője szerint változatlanul az olcsó noteszgépek jelentik a PC-ipar mozgatórúgóját a legtöbb régióban. Mindazonáltal meredek zuhanásra számítunk a nyereséget tekintve, amit a gépek csökkenő átlagos eladási ára okoz. Az Egyesült Államokban 15,3 millió PC-t adtak el az első negyedévben, ami 0,3 százalékos csökkenést jelent 2008 első három hónapjához képest. Az eladások túlszárnyalták a várakozásokat, ismét csak a jól fogyó, olcsó mobil PC-knek köszönhetően.
Az olcsó noteszgépek vezetik az amerikai piacot. A mini notebookok (netbookok) jól szerepeltek a pocsék gazdasági viszonyok között, amikor a vásárlók első számú szempontja a takarékosság. A nyomás leginkább a végfelhasználói piacon érezhető, de egyes professzionális piaci szegmensekben is jelentkezik, beleértve az oktatási piacot. A PC-k átlagos eladási ára az Egyesült Államokban akár 20 százalékkal is alacsonyabb volt az első negyedévben, mint egy évvel korábban.
A HP a vezető ezen a piacon is, ők szállították az első negyedévben eladott összes PC, 21 százalékát. A vállalatnak nem csak a végfelhasználói szegmensben segített az olcsó noteszeket is felvonultató portfolió, de sikeres channel programjainak köszönhetően a professzionális piacon is sikerült terjeszkednie.
A második Dellnek komoly fejfájást okozott az erős konkurencia a végfelhasználói piacon, amihez még hozzájárult a professzionális szegmensben jellemző gyenge kereslet, ezért a második helyre szorult. Az Acer sokat erősödött az olcsó mobilgépek értékesítésében, és mind a kiskereskedelemben, mind a channel értékesítésben észrevehető a jelenlétük.
Európa csendes...
Európában, a Közel-Keleten és Afrikában - történetében először - két számjegyű csökkenést mutatott a PC-piac. A teljes értékesítés 22,7 millió darabra rúgott, ami 10,2 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A visszaesés az összes piaci szegmenst érintette, de a professzionális területen jelentősebb volt, mint a végfelhasználói piacon. Mindazonáltal egyes országokban a végfelhasználóknak szánt mobilgépek értékesítése valamelyest megnőtt, amiből leginkább a Toshiba és az Acer profitált.
Tilos a netbook!
Érdekes volt látni, hogy a Gartner jelentésében még csak véletlenül sem bukkan fel a netbook kifejezés, hanem helyette következetesen a "mini notebook" kitételt használják. Ez nyilvánvalóan reakció a Psionnak a netbook kifejezés elleni hadjáratára.