Hirdetés
. Hirdetés

GSM-R 500 km/h-ig

|

Biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés és fuvarozás, ha a hazai pályaszakaszokon haladó szerelvények is az Európában elfogadott, korszerű rádiókommunikációs rendszert használják majd. A MÁV már készül az átállásra.

Hirdetés

Sok-sok évi huzavona után, 2013-ban végre Magyarországon is elkezdődött a kifejezetten vasúti felhasználású GSM-R rendszer kiépítése. A 2007-2013-as európai uniós költségvetési periódus Közlekedési Operatív Programjának keretében finanszírozott projektet a megrendelő NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. öt feladatra, és ennek megfelelően öt közbeszerzési pályázatra bontotta: rendszerszállítás és -integráció, az optikai hálózat megépítése, műszaki ellenőrzés, a szükséges mérőműszerek szállítása, az elkészült hálózat európai uniós minősítése. Ezen konstrukció magában hordozza annak lehetőségét, hogy hazai kis- és középvállalkozások is bekapcsolódhassanak a beruházás egyes szakaszaiba.

Hirdetés

A legnagyobb rendszerszállítói szerződést – a magyar állam nevében – 2013. november 14-én írta alá a NISZ Zrt. a Kapsch CarrierCom Kft. és az MVM Ovit Zrt. konzorciumával (az ajánlat értéke: 13,7 milliárd forint). A tervezési feladatok lezárultával nagyon szoros határidők mellett kezdődik meg a rendszer kiépítése. A központi egységek telepítése a részükre létesített új épületekben várhatóan 2014 harmadik negyedévében kezdődhet meg. Az öt ütemben megvalósuló projekt előreláthatóan 2015 őszén zárul.

A rendszer kiépítésével kapcsolatos független mérnöki feladatok ellátására kiírt közbeszerzési eljárást a T-Systems Magyarország Zrt. és a Magyar Telekom Nyrt. konzorciuma nyerte meg 875,1 millió forintos ajánlatával. Feladatuk a GSM-R rendszer szállítására szerződött vállalkozók tervezési és kivitelezési tevékenységének műszaki ellenőrzése, munkájuk összehangolása és ellenőrzése, előrehaladásuk követése, a NISZ folyamatos tájékoztatása és döntéseinek végrehajtása a dokumentációban foglaltak szerint. A projekt megvalósítását érintő további, az optikai kábelhálózati, a műszerszállítási, valamint az EK-hitelesítési pályázatok még nem zárultak le.

A szerződések értelmében 2015 végéig a MÁV és a GYSEV összesen 935 kilométernyi pályaszakaszán, a Magyarországon áthaladó legfontosabb európai vasúti folyosókon építik ki a 900 megahertzes sávban működő, az Európai Unió vasúttársaságai által elfogadott és egyre szélesebb körben terjedő, korszerű vasúti rádiókommunikációs rendszert. Lefedik a Rajka-Győr-Budapest-Szolnok-Lökösháza, az Ágfalva-Szentgotthárd, a Bajánsenye-Celldömölk-Győr, a Székesfehérvár-Budapest, valamint a Szajol-Püspökladány vonalat. Ezután – 2020-ra – tovább bővül a GSM-R lefedettsége. A hálózat kialakítása a nemzeti közlekedési stratégiával összhangban zajlik majd, és várhatóan további 2300-2400 kilométer vasúti szakaszt érint.

Egyetlen sokfunkciós rádió
A MÁV – más vasúttársaságokhoz hasonlóan – sokféle célra alkalmaz rádióberendezéseket a mozgó járműveken vagy a vasúti pálya mentén munkát végzők, valamint a fix szolgálati helyek kommunikációjához. A jelenleg használt analóg rádiórendszerek azonban számos, manapság rendkívül fontos szolgáltatást nélkülöznek, illetve nem képesek a modern vasúti forgalom számára elengedhetetlen szolgáltatásokat nyújtani. Ilyen hiányosság például, hogy a mozdony és a vonat személyzete között nincs vasúti kommunikációs lehetőség. További probléma, hogy a régi rendszerek javításához szükséges pótalkatrészek beszerzése egyre nagyobb akadályokba ütközik. Mindezek alapján egyértelmű, hogy az elavult, analóg rádiórendszereket le kell cserélni.

A hatékonyabb működéshez korszerű, digitális és interoperábilis kommunikációs eszközökre van szükség. Nem kétséges tehát, hogy a GSM-R európai szintű bevezetése elkerülhetetlen. Különös fontossággal bír a határokon áthaladó nemzetközi vonatok folyamatos és biztonságos közlekedésének megoldása, ahol a beszédkommunikáció mellett a GSM-R rendszer a bevezetés alatt álló európai vasútvezérlő rendszer (ETCS L2 – European Train Control System) vezeték nélküli hordozófelülete, továbbá a biztonság fokozásának jelentős tényezője is.

További előny, hogy a korábbi, különböző rádiós rendszerek helyett a GSM-R egy rendszerben képes az összes rádiós alkalmazási igényt kiszolgálni. Ennek köszönhetően például elegendő egyetlen mobilkészüléket adni a vágányok között dolgozó vasutas kezébe, aki azt igény szerint használhatja a korábbi pályatelefon, állomásközi telefon, üzemirányítói távbeszélő, vonali rádió, munkairányító rádió, üzemi telefon helyett, vagy akár intra- és internetcsatlakozásra, illetve egy speciális készülékkel tolatórádió-funkció is megvalósítható.

 

Noha a GSM-R alapvetően vállalati célú hálózat, önálló körzetszámmal rendelkezik, és kapcsolatban áll a nyilvános hálózatokkal, így a mobilhálózatokkal is. Ennek elsősorban vasútbiztonsági okai vannak: a GSM-R hálózat esetleges kiesésekor a készülékek a nyilvános mobilhálózaton keresztül is működőképesek.

A GSM-R rendszer – amely 500 kilométer/óra sebességig használható – számos, korábban nem alkalmazott vasútspecifikus funkciót nyújt a felhasználóknak. Ilyenek például: funkcionális és helyfüggő címzés, vasúti vészhívás, csoport- és körözvényhívás, híváspriorizálás, SMS a funkcionális hívószámra.

Roamingoló mozdonyrádiók
A GSM-R az utazóközönség részére nem elérhető. Zárt rendszerként működik, amely lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, valamint a szabványos hangalapú összeköttetést a vasúti személyzet számára. Az utazóközönség tehát közvetlenül nem érzékeli az új rendszer üzembe helyezését, közvetett módon viszont igen, hiszen a vasúti pályák jobb kihasználtsága következtében nagyobb sebességgel nagyobb forgalom nagyobb biztonsággal bonyolítható le. A GSM-R projektben megvalósuló hálózatbővítések további közvetett hatása, hogy alapot teremtenek a közlekedés és a szállítás környezetbarát fejlesztésére, például korszerű fedélzeti szolgáltatások (elektronikus jegyvásárlás, e-menetrend stb.), valamint állomási szolgáltatások (utastájékoztatás, szélessávú vezetékes szolgáltatások stb.) vezethetők be.

A teherszállításban érintett ügyfelek számára a GSM-R határokat átívelő egységessége és interoperabilitása, illetve a GSM hálózatokból már jól ismert roaming emelendő ki. Bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a GSM-R-rel ellátott vasúti folyosókon, hogy határátlépéskor nem kell megállnia, majd átállnia a szomszédos ország egyedi rendszerére, illetve nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltania. A szerelvényeken használt kommunikációs berendezések a határon automatikusan átállnak az egyik ország rendszeréről a másikra, de akár a közcélú GSM hálózatok is igénybe vehetők egyirányú roaming alkalmazásával a GSM-R készülékekkel. Mindennek következtében csökken a menetidő, ami a személyszállítást és az árufuvarozást egyaránt kedvezően érinti.

Üzemeltetés házon belül
A GSM-R hálózat országos üzemeltetése a MÁV feladata. Az egyes rendszerek (járműfedélzeti- és kézirádiók, fix rádiós rendszerek, kibővülő fényvezetőszálas kábelhálózat, korszerűsített nagy sávszélességű digitális átviteltechnika, irányítói diszpécserrendszerek, áramellátó berendezések) működtetése a gyakorlatban a két vasúttársaságra hárul.

Az üzemeltetés és hibaelhárítás költségeit egyelőre nehéz meghatározni, viszont a kalkulációnál figyelembe veendő tényezők már ismertek. A főbbek: a szakembergárda munkabére, közlekedési költségei; a berendezések energiafogyasztása; az épületek, szerelvényszobák, antennaárbocok fenntartási költségei;az NMHH részére fizetendő frekvenciahasználati díjak; az üzemeltetési és karbantartási támogatási szerződés alapján fizetett díjak. Az így kialakuló összeg a garanciális és jótállási időszakot követően a tartalékalkatrészek költségeivel emelkedik.

A GSM-R rendszerek üzemeltetését, karbantartását, hibaelhárítását – a meglévő és továbbra is ellátandó feladatok mellett – a MÁV és a GYSEV szakértői végzik majd. A MÁV jelenlegi távközlési rendszereit országosan mintegy 950 fős szakembergárda üzemelteti.

A jelenlegi, analóg rádiórendszerek és a GSM-R közötti fő különbségek

160 MHz-es rádiórendszerek
• A rendszer üzemkészsége és szolgáltatási szintje alacsony
• Nem lehetséges vészhívás, hívásazonosítás
• Nem szelektív, nyílt üzemben dolgozik
• Hatósági nyomás van a 160 MHz-es frekvenciasáv elhagyásra, új rádiós körzeteket már nem létesíthet a vasút
• Nem létezik interoperabilitás

450 MHz-es rádiórendszerek (UIC 751-3)
• Szelektív
• Nyílt üzemben dolgozik
• Lehetőség van vészhívásra, körözvényhívásra
• Részleges interoperabilitást nyújt, ami egyre csökken a GSM-R elterjedése miatt

GSM-R rádiórendszer
• A rendszer üzemkészsége és szolgáltatási szintje rendkívül magas a kiépített duplikációk miatt
• Lehetőség van vészhívásra, a hívások priorizálására (szűk kapacitás esetén a magasabb szintű hívás felépítése érdekében akár automatikusan is elbontja az alacsonyabb prioritású hívást)
• Szelektív üzemű rendszer, egyedi és funkcionális hívószámokkal rendelkezhetnek a készülékek.
• Adatátviteli szolgáltatást is nyújt (EDGE)
• Utastájékoztatás átviteli közege is lehet
• Teljes interoperabilitást nyújt, átjárhatóságot teremt a szomszédos vasutak részére

 

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.