Jelentős nemzetközi sikert könyvelhet el az online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D. Az adattudomány és a gépi tanulás szakértői által 2007-ben alapított, perszonalizációval foglalkozó informatikai céget felvásárolja az amerikai Nasdaq tőzsdén jegyzett Taboola. A digitális hirdetési piaci szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője ráadásul nem áll meg a Gravity R&D felvásárlásánál: a folyamatban lévő akvizíció keretében magas hozzáadott értékű fejlesztői központot hoz létre Magyarországon. Az amerikai cég célja, hogy évente 100 millió dollárt - 36 milliárd forintot - fektessen be a kutatás-fejlesztésbe.
A Gravity R&D kezdeti ismertségét azzal szerezte, hogy alapítói holtversenyben az első helyen végeztek a Netflix streamingszolgáltató által kiírt "Netflix Prize" nemzetközi gépi tanulási versenyén, amelynek célja a Netflix ajánlási technológiájának javítása volt. A Gravity R&D-nek mára több mint 20 országban vannak ügyfelei, és jelenleg havonta több mint 35 milliárd ajánlást biztosít az e-kereskedelem és a digitális média vezető szereplőinek, többek között a Magyar Telekomnak, a spanyol piacvezető médiacsoportnak (La Vanguardia) vagy a legnagyobb török online piactérnek (n11.com).
Computerworld: A felvásárlás, vagy ahogyan Adam Singolda, az amerikai vállalat vezérigazgatója és alapítója nyilatkozta, a Gravity R&D befogadása a Taboola családjába, milyen szervezeti, személyzeti változást eredményez?
Tikk Domonkos: A Gravity R&D összes munkavállalóját megtartjuk, csupán annyi történik, hogy az egyes részlegeink betagozódnak a Taboola azonos vagy hasonló területen dolgozó csoportjába. Mivel már több területen - ilyen a termékfejlesztés és az algoritmuskutatás - eddig is együtt dolgoztunk, ez a legtöbb esetben nem hoz jelentős változást.
CW: Milyen hatással lesz ez a Gravity R&D eredeti megoldásaira?
Tikk Domonkos: Az eddigi termékeink, a Yusp ajánlórendszer (yusp.com), amelyet a nagyvállalati szférának kínálunk szinte minden online területen, valamint a Yuspify ajánlórendszer (yuspify.com), amely kkv webshopoknak nyújt kulcsrakész perszonalizációs megoldást, egyaránt megmarad a termékpalettánkban.
CW: A fejlesztőközpont Magyarországra költöztetése mivel járhat a térség számára szakemberelszívó hatás szempontjából, hiszen eleve sok fejlesztőközpont küzd szakemberhiánnyal?
Tikk Domonkos: Rengeteg jó informatikai cég van Magyarországon kiváló informatikusokkal. Mi a Taboolával az internet kb. 10 százalékát fogjuk perszonalizálni, erre a feladatra keresünk és fogunk is találni jó embereket, erről meg vagyok győződve. Emellett a Taboolának megvan az az előnye is, hogy méreténél fogva biztonságot nyújt, és bár amerikai tőzsdén jegyzett cég, nem egy mamut vállalkozás, rengeteg belső szabállyal és irányelvvel. Inkább egy "nagyra nőtt start-up" 1800 munkatárssal világszerte, amely nagy súlyt fektet arra, hogy munkavállalóinak ideális feltételeket teremtsen, és minden fejlesztőnek közvetlen befolyása lehet a termékek eredményességére, hatékonyságára. Ezt a Gravity eddig is megadta munkavállalóinak, ezért is lojálisak a fejlesztőink. Mindehhez most még kedvezőbb juttatási csomagot tudunk hozzátenni, és olyan termékek fejlesztésének lehetőségét, amelyek a világ lakosságának jelentős részét érik el. Egyébként már most megkezdtük az első néhány pozícióhoz a keresést, és sokan jelentkeznek hozzánk.
CW: Mindez a hangsúlyos befektetés azt mutatja, hogy hatalmas potenciál van ezen a területen. Milyen trend figyelhető meg, milyen irányú lehet az innováció? Hova lehet ezt még tovább fejleszteni/tökéletesíteni?
Tikk Domonkos: Míg 10 évvel ezelőtt a perszonalizációt magyarázni kellett az ügyfeleknek, manapság már a legtöbb szolgáltatónál van ilyen megoldás, mert a felhasználók igénylik. Az innovációra, fejlődésre természetesen itt is sok területen van lehetőség, akár termékfejlesztésben, akár az algoritmusok hatékonyságnövelésénél vagy az üzemeltetés és a kiszolgálás sebességében, megbízhatóságában. Nem fogunk unatkozni, az biztos.
CW: Ön személy szerint, mint alapító, hogyan éli meg az akvizíciót?
Tikk Domonkos: Alapítótársaimmal, Németh Bottyánnal és Pilászy Istvánnal együtt végtelenül büszkék vagyunk, hogy a Gravity R&D - egy hosszú és olykor rögös út után - eljutott idáig. Igen ritka, hogy egy minimális finanszírozású társaság - a legutolsó befektetést 2012-ben kaptuk -, amely a világpiacon mérettetik meg, és versenytársainál egy-két nagyságrenddel kisebb tőkéből gazdálkodik, ilyen hosszú ideig fennmaradjon a saját erejéből, és végül sikeresen révbe érjen. Ezért ezúton is köszönöm azoknak, akik ebben támogattak minket, legfőképpen mostani és korábbi munkavállalóinknak, mert egy szoftvercég mindig is egy "people company".