2020 nem épp arról szólt, hogy az emberek boldogan és szabadon ugrándoztak a világban, miközben vadonatúj mobilra vágytak - ráadásul a körülmények miatt egyre kevesebbeknek volt pénze új telefonra, ehelyett inkább a megváltozott körülmények miatt felbukkanó újabb költségeket fedezték (ami nem csak a vécépapír és a liszt felhalmozását jelenti jó esetben). A Gartner elemezőcég legújabb adatai alá is támasztják mindezt: eszerint világszerte, 2020. harmadik negyedévében 366 millió mobilt adtak el, ami 5,7 százalékos csökkenés 2019. hasonló időszakához képest. Némi optimizmusra legfeljebb az adhat okot, hogy a visszaesés mértéke kisebb az előző két negyedév 20 százalékos zuhanásánál, amit a szakértők elsősorban a COVID-19 számlájára írtak.
A gyászos időszaknak azért esélyesen vége lesz, legalábbis a mobilpiacon: a következő negyedévben az IDC elemzése viszont már 2,4 százalékos emelkedést vár 2019-hez képest. Jövőre pedig talán már az 5G-eladások is felpörgetik a piacot, bár a sikerhez az újabb generációs mobilok árának is csökkenie kellene. Az 5G-képes mobilok átlagára 2020-ban 611 dollár volt, 2024-re ennek az árnak az IDC szerint 453 dollárra kell mérséklődnie.
Az eladási listát a Samsung vezeti 80,8 millió okostelefonnal, és 22 százalékos piaci részesedéssel. A piacon legsikeresebb öt gyártó közül csak a Samsung és a Xiaomi tudta eladásait ebben a negyedévben növelni: a Samsung 2,2 százalékkal, a Xiaomi 34,9 százalékkal. A Xiaomi ezzel az eredményével leszorította a lista harmadik helyéről az Apple-t. A Huawei-nek ebben a negyedévben is a lista második helye jutott.
Bár a mobileladások visszaesésének legfőbb oka a világjárvány, a lassulás már korábban megkezdődött. Az elemzők ezt azzal magyarázták, hogy sok országban telítődött a piac, és az új modellek újdonságértéke kevés volt ahhoz, hogy régi modelljük lecserélésére bírják a vásárlókat. Az iparág nagy reménye az 5G, amelynek előnyeit a gyártók és a mobilszolgáltatók is nem győzik dicsérni, a vásárlók azonban egyelőre még nincsenek meggyőződve arról, hogy valóban szükségük van-e rá, és persze az újgenerációs mobilhálózatok lefedettsége sem bővül még olyan ütemben, hogy a kétkedőket meggyőzze.