A jól működő, költséghatékony és leginkább ügyfélbarát e-közigazgatás kialakítása ma már világszerte elvárás. Nem véletlen, hogy az elmúlt években egyre többen váltak nyitottá az elektronikus szolgáltatásokra. A Covid-19 járvány kitörése óta ez a tendencia felgyorsult, hiszen a veszélyhelyzet rámutatott: a digitalizáció, illetve az online intézhető hatósági ügyek arányának növelése - amellett, hogy segít egészségünk megőrzésében - jelentősen csökkenti az állampolgárok és a vállalkozások adminisztratív terheit.
Az elektronikus ügyintézés iránti egyre nagyobb érdeklődést a Magyarország.hu folyamatosan növekvő népszerűsége is jól mutatja: 2020-ban éves szinten közel 51 millió látogató kereste fel a honlapot, ötször annyian, mint 2019-ben. Emellett a felületen elérhető szolgáltatásokat is egyre többen veszik igénybe: míg 2019-ben összesen mintegy 4 millió ügyindítás történt az oldalon, addig 2020-ban ez a szám már elérte a 13 milliót.
Vannak kedvenceink
A Belügyminisztérium és a NISZ Zrt. 2018-ban indította el a Magyarország.hu portál megújítását célzó projektet azzal a céllal, hogy egységes felületet biztosítson az elektronikus ügyintézéshez és közérthető, valamint teljes körű tájékoztatást nyújtson a felületen megtalálható szolgáltatások használatához. A központi elektronikus ügyintézési portálhoz annak indulása óta már 132 szervezet csatlakozott, köztük számos hivatal mellett 12 közüzemi szolgáltató ügyei is elérhetők a honlapon. A 2020 februárjában megújult, ma már átlagosan havi 5 millió látogatót számláló Magyarország.hu-n jelenleg közel 1900 különböző ügy várja a felhasználókat, melyek közül több mint 1500 elektronikusan is elintézhető. Ez utóbbi ügyek közül 289-hez tartozik közvetlenül kitölthető, úgynevezett iFORM űrlap, 9-hez pedig olyan kisalkalmazás, amely szintén lehetővé teszi a felületről történő azonnali ügyindítást.
A NISZ Zrt. az elmúlt évek során a honlap folyamatos tartalmi bővítése mellett a funkcionalitás és a megjelenés fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetett annak érdekében, hogy az állampolgárok és a vállalkozások egységes, letisztult és könnyen kezelhető felületen érhessék el az általuk keresett szolgáltatásokat. Ennek köszönhetően az elektronikus ügyintézés terén újdonságnak számító megoldások, mint például az iFORM űrlaptechnológia, illetve a portálon elérhető hasznos alkalmazások (például Jármű Szolgáltatási Platform; Időpontfoglalás; Elektronikus lakcímbejelentés; Hazatérés elektronikus bejelentése, Személyazonosító igazolvány pótlása) még praktikusabb ügyintézési lehetőségeket nyújtanak, melyek segítségével a felhasználók asztali számítógép mellett, laptopon és egyéb mobileszközökön is bárhol, bármikor elintézhetik ügyeiket. A 2020 második felében elindított online lakcímbejelentés szolgáltatást például 2020 novemberében átlagosan 6 ezren, decemberben több mint 20 ezren, 2021 januárjában pedig már több mint 27 ezren vették igénybe.
Az új Magyarország.hu portál az eddigi visszajelzések alapján jó alapot nyújt az ügyfélbarát szolgáltatások biztosításához. A NISZ Zrt. tapasztalatai szerint az oldalra látogatók ma már másodszor és harmadszor is inkább elektronikusan intézik el korábbi ügyeiket, mert ha egyszer már sikerült, akkor csak nagyon indokolt esetben térnek vissza a személyes ügyintézéshez.
A legnépszerűbb elektronikus ügyintézési szolgáltatások 2020-ban:
- Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon;
- eBEV szolgáltatások;
- Időpontfoglalás kormányablakba, okmányirodába;
- Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT);
- Ingatlankereső online földhivatali szolgáltatás - tulajdoni lap lekérdezése.
Anonim kérdőív
Sokan azonban még mindig vonakodnak elkötelezni magukat az elektronikus szolgáltatások mellett, amíg meg nem tapasztalják azok előnyeit. A NISZ Zrt. többek között ezért is indított felmérést, hogy a Magyarország.hu portállal és a felületen elérhető szolgáltatásokkal kapcsolatban minél jobban megismerje az állampolgárok elvárásait, illetve az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos preferenciáit. Fontos cél, hogy a központi e-ügyintézési portál folyamatos fejlesztésével, a változó igényeknek mindenkor megfelelő, könnyen használható, korszerű ügyintézési felület álljon a felhasználók rendelkezésére.
A kérdőív ITT érhető el, kitöltése néhány percet vesz igénybe és anonim módon történik. Az adatokat, információkat csak összesítve elemzik, nem kötik konkrét személyhez.