Ötödik alkalommal készített felmérést az Ipsos MORI a Microsoft megbízásából Európa 20 országában a kis- és középvállalatok IT-használatáról.
Sikeresebbnek ítélik működésüket, és derűlátóbbak üzleti kilátásaikat illetően azok a hazai kkv-k, amelyek kiaknázzák a felhőtechnológia lehetőségeit, derült ki a kutatásból. A digitalizáció útján előbbre járó kkv-k 67 százalékának eladásai nőttek, míg a főként papíralapú folyamatok mentén dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék.
Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka innovációs képességeinek fejlődéséről számolt be, 43 százalékuk készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben a többnyire hagyományos eszközökkel dolgozó cégek mindössze 22 százaléka tervezi ugyanezt.
Ismét növekvő érdeklődést mutatnak a hazai kkv-k a felhőalapú szolgáltatások iránt, amelyeket az adatokkal dolgozó cégek több mint fele - 54 százaléka - használ. Látványos előrelépés ez a 2014-es felméréskor regisztrált 40 százalékhoz képest, de még mindig elmarad a 2013-as adattól. Abban az évben a hazai kvk-k 66 százaléka mondta, hogy használ valamilyen felhőszolgáltatást, miközben az európai átlag 53 százalékon állt.
Különbséget kell tenni azonban a valamilyen felhőszolgáltatás használata és az üzleti innováció felhőalapú és más, fejlett - például mobil és analitikai - megoldásokkal történő támogatása között. Felhőszolgáltatások közé tartoznak ugyanis a kis cégek körében népszerű, ingyenes levelező, kapcsolattartó és tárhelyszolgáltatások is.
Lényegesen alacsonyabb, 7-8 százalék körüli a felhőalapú, üzleti megoldásokra építő, hazai kkv-k aránya, ami mintegy 10 százalékkal marad el az európai átlagtól.
Érdemes lenne pedig alaposabban elgondolkodni azon, hogy a fejlett technológiák milyen távlatokat nyitnak az üzlet előtt.
- A felhőtechnológia ma ugyanazt a mobilitást és a számítástechnikai kapacitást, ezzel gyakorlatilag ugyanazt a hatékonyságot adja a kicsiknek, mint amihez még néhány évvel ezelőtt is csak a nagyvállalatok fértek hozzá - mondta Vass Gábor, a Microsoft Magyarország vállalati és partnerkapcsolati üzletág-igazgatója a felmérés eredményeit ismertető kerekasztal-beszélgetésen. - Kiegyenlíti ezáltal az esélyeket a piaci versenyben, ami rendkívüli lehetőség a kkv-k számára, főleg, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a kicsik sokkal gyorsabbak az új technológiák bevezetésében, a munkafolyamatok átalakításában, mint a náluk nehézkesebb nagyvállalatok.
Felzárkózást a kutatás szerint azon a területen mutatunk, amelyen erre kevéssé számítottunk: a magyar kisvállalatok 57 százaléka támogatja a saját tulajdonú, digitális eszközökkel történő irodai munkavégzést (bring your own device, BYOD), ami látványos előrelépést jelent a 2014-es, 38 százalékos arányhoz képest. A mikrovállalkozások az átlagnál is nyitottabbak, 67 százalékuk BYOD-párti, szemben a középvállalatok 51 százalékával.