A bankfiókok pénztáraiban történt készpénzfelvételek száma csaknem 25 százalékkal, míg a befizetések száma majdnem 35 százalékkal csökkent 2020 első három negyedévében 2019 azonos időszakához képest - olvasható a Magyar Nemzeti Bank adataiban. Még szembetűnőbb a változás, ha a tranzakciók értékét vizsgáljuk: a készpénzfelvételek összértéke kevesebb mint a felére esett vissza, míg a befizetéseké is majdnem 39 százalékkal csökkent a két időszakot összevetve.
A világjárvány tehát felgyorsította az ügyféligények változását, egyre többen veszik igénybe mindennapi pénzügyeik intézésére a digitális csatornákat. Az OTP Bank évek óta fejleszti internet- és mobilbanki felületeit kényelmesebbé, egyszerűbbé és biztonságosabbá. A hitelintézet különböző online platformjain a belépések és a tranzakciók számának növekedése 2020-ban két számjegyű volt. A tavaszi időszakban 12%-kal, szeptember-októberben újabb 10%-kal, november-decemberben pedig további 80%-kal nőtt a heti új regisztrációk száma a hitelintézet mobilbankjába, amelynek így már több mint 1,3 millió regisztrált felhasználója van. Az idősebb, 65 év feletti ügyfelek is egyre szívesebben használják az OTP Bank online megoldásait.
A különböző ügyintézési típusok közül a digitális számlafizetési megoldások voltak a legnépszerűbbek: több mint ötszörösére nőtt például 2020-ban azok száma, akik az OTP SmartBankon keresztül, QR kód beolvasásával fizették ki postai csekkjüket. A hitelintézet jelenleg is több digitális fejlesztésen dolgozik, ilyen az OTP Bank új internet- és mobilbank alkalmazása is. Ezek a megszokott online banki funkciók mellett olyan digitális megoldásokat tesznek lehetővé, mint a Kiadásfigyelő (PFM - Personal Finance Manager), az ügyfél teljes OTP-s vagyonát bemutató portfóliónézet, vagy mobilon az SMS-ek helyetti push üzenetek, de a funkciók köre folyamatosan bővül. Az év első felében meg is kezdődött az új felületek tesztelése, amelybe folyamatosan kapcsolódnak be az ügyfelek is, visszajelzéseik alapján pedig a hitelintézet tovább finomítja a szolgáltatást.
"Adataink alapján az az ügyfél, aki kipróbálta az internetbankot vagy a mobilbankot, a felületek egyszerűsége és megbízhatósága miatt később is ezeken keresztül intézi pénzügyeit. Mindez minket is megerősít abban, hogy helyes az út, amelyre évekkel ezelőtt léptünk: egyre többen igénylik digitális újdonságainkat és szolgáltatásainkat" - mondta Csányi Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója.
Az internet- és mobilbanki csatornák népszerűsége arra is lehetőséget ad, hogy az OTP Bank tovább erősítse fiókhálózatában a munkatársak tanácsadói szerepét, a fiókok egyre inkább a tanácsadás terepeivé válnak. A változó ügyféligényeknek megfelelően az elmúlt időszakban az OTP Bankban felgyorsult a fióki kiszolgálás digitalizációja is, az ügyfelek és a munkatársak is egyszerűbb, gyorsabb folyamatokkal találkozhatnak, a felszabaduló idő pedig a személyes ügyfélkapcsolatok erősítésére, az ügyféligények jobb megismerésére és kielégítésére fordítható. Tavaly év végén már 6 új típusú készpénzmentes tanácsadó fiókot működtetett a hitelintézet, amelyekben a személyes tanácsadásé a főszerep. Mivel ezekben a fiókokban már nem található pénztár, készpénz ki- és befizetést az ügyfelek az okos ATM-eken keresztül végezhetik, amelyekből fiókhálózatában 2020 végére országszerte már 255 darabot üzemeltetett az OTP Bank. Tavaly több mint 37 százalékkal nőtt az okos ATM-eken keresztüli befizetések összértéke 2019-hez képest a hitelintézet adatai szerint. Az OTP Bank fiókjaiban, a tanácsadási szituációkban, számos online platformon, illetve a Contact Centeren keresztül is biztosított az ügyfeleknek az előzetes időpontfoglalás lehetősége, amellyel a személyes ügyintézés során elkerülhető a várakozás.
Az azonnali fizetési rendszer tavaly márciusi sikeres indulásának köszönhetően másodpercek alatt célba érnek a banki utalások, valamint megjelentek olyan új szolgáltatások is, amelyek erre az alapinfrastruktúrára épülve nyújtanak új fizetési megoldásokat. 2020 decemberben közel 4 millió darab azonnali átutalási megbízást teljesített az OTP Bank mintegy 620 milliárd forint értékben. Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai iránt is fokozott érdeklődés mutatkozott tavaly, amelyhez az is hozzájárult, hogy 2021. január 1-jétől minden online pénztárgépet üzemeltető vállalkozásnak biztosítania kell valamilyen készpénzmentes, elektronikus fizetési lehetőséget vásárlói számára. A POS-terminálok kihelyezésében az utolsó negyedévben jelentős emelkedést tapasztalt az OTP Csoport, míg a 2020 szeptembere óta elérhető SimpleBusiness telefonos alkalmazáshoz kapcsolódó szerződések felét tavaly decemberben kötötték. Az applikációval többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az alkalmazás a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetést, illetve a QR-kód leolvasással történő fizetést is. Ez utóbbi, utaláson alapuló, gyors és biztonságos fizetési lehetőséget más bankok is lehetővé tehetik ügyfeleik számára.
Az OTP Bank adatai szerint az elektronikus vásárlási forgalom 2020 utolsó hónapjában csaknem 10 százalékkal nőtt a tavaly decemberihez képest, ám jelentős átrendeződés volt tapasztalható: míg a korlátozások miatt a fizikai kontaktusok száma minimálisan csökkent, tehát ritkábban vásároltak az emberek, a vásárlások értéke nőtt.