Magyarországon az infokommunikációban közel annyi kutató-fejlesztő dolgozik, mint a gyógyszeriparban, ugyanakkor az egy kutatóra jutó K+F ráfordítás az infokommunikáció terén a gyógyszeripari érték töredéke, derül ki a Vállalati KFI jelentésből. A Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) szakmai koordinációjával készült anyag (közreműködők: NGM, KSH, Deloitte) fontos megállapítása az is, hogy a hazai kis- és középvállalatok nem jeleskednek a kutatásban, fejlesztésben és innovációban. Míg az OECD országokban a külföldi tulajdonú cégek mindössze 20 százalékkal képviseltetik magukat a vállalatoknál folyó K+F finanszírozásában, addig Magyarországon ez az arány 60 százalék.
|
A vállalkozási kutatás-fejlesztési ráfordítások |
ágazatok szerint (milliárd forint) |
forrás: KSH |
Nem meglepetés, hogy Közép-Magyarország a húzórégió, mint ahogy az sem, hogy a külpiaci versenynek kitett cégek innovatívabbak, mint a kizárólag belföldön mozgók. A jelentés a vállalati létszámok alakulására is kitér. Eszerint az innovatív kis- és középvállalatok arányaiban jobban növelik munkatársaik számát, mint a kevésbé innovatívak.
A kutatás-fejlesztési tevékenység számára is komoly gondot okoz az infrastrukturális beruházások visszaesése. Ezen várhatóan segít a 2012. december 3-ra elkészülő Kutatási Infrastruktúra Stratégia.
A NIH célja az innováció és a regionális összefogás ösztönzése, a külkapcsolatok erősítése. Ennek első lépése a Vállalati KFI jelentés – fogalmazott Mészáros György, a NIH elnöke. A jelentés kiadásával egybeesik a NIH új innovációs szolgáltatásának, a Pontinno-nak az elindulása. Ezen túlmenően a NIH-nél elkezdődött a későbbi KFI jelentésekhez kapcsolódó adatfelvételi tevékenység, valamint a Kaleidoszkóp informatikai rendszer fejlesztése. A várhatóan 2012. június 30-án induló Kaleidoszkóp a kutatási, fejlesztési és innovációs szektor számára egyfajta innovációs gyűjtőbázis.
Külön jelentés készül az infokommunikációs területről. Az összefoglaló anyag előreláthatólag 2012 szeptemberében jelenik meg.