Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója október 28-án a cég éves AR/VR-konferenciáján bejelentette, hogy a közösségi médiaóriás a holdingvállalat nevét megváltoztatja, és mostantól így hívják: Meta. Ez nem egyszerűen egy név, hanem a közösségi médiaóriás messzire mutató céljaira figyelmeztető jelzés.
Zuckerberg meghirdette a cég manifesztumát a "metaverzumról", a saját világunk fölé épített digitális világról, amelynek kereteit VR-headsetek és kiterjesztett valóság feszítik ki.
"Úgy gondoljuk, hogy a metaverzum lesz a mobilinternet utóda. Képesek leszünk jelen lenni. Mintha ott lennénk az emberekkel, függetlenül attól, hogy valójában milyen messze vagyunk egymástól"
- mondta a vezérigazgató a The Guardian szerint.
A cég nemcsak nevet, hanem új logót is kapott. Egy kék végtelenség szimbólum szimbolizálja a holdingot, amely magában foglalja majd a Facebookot, a legnagyobb leányvállalatát, valamint olyan alkalmazásokat, mint az Instagram, a WhatsApp és az Oculus virtuális valóság márka.
A legutóbbi eredményjelentésekben a vállalat már közölte, a virtuális valóság szegmense olyan jelentősen megnőtt, hogy mostantól külön fogja jelenteni a bevételeit, két kategóriára osztva a termékeit. E kategóriák közé tartozik az "alkalmazáscsalád", beleértve a Facebookot, az Instagramot, a Messengert és a WhatsAppot, valamint a "valóságlaborok" termékei, köztük az AR, a VR-t, valamint a kapcsolódó hardverek.
Egymilliárd ember tíz év alatt
Zuckerberg várakozásai szerint a metavezum a következő évtizedben egymilliárd embert fog elérni. A platform lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy személyre szabják avatárjukat és digitális terüket, képekkel, videókkal és akár könyvekkel díszítve digitális irodájukat. A prezentáció szerint a felhasználók virtuálisan meghívhatják barátaikat, két ember együtt mehet el egy koncertre annak ellenére, hogy a világ másik felén vannak, és a kollégák távolról tarthatnak munkahelyi prezentációkat.
"Amikor a szüleimnek küldök egy videót a gyerekeimmel, úgy fogják érezni, hogy ott vannak velünk abban a pillanatban, nem pedig egy kis ablakon keresztül leselkednek" - szemléltette Zuckerberg a metaverzumot. Ugyanakkor elismerte, hogy a vállalat előtt még hosszú út áll. "A metaverzumot úgy lehet a legjobban megérteni, ha az ember maga tapasztalja meg, bár még nem létezik teljesen" - mondta.
Zuckerberg elmondta, hogy a Facebook tavaly két metaverzális-projektjének is elindította a bétatesztjét. A Horizon World lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy meghívják barátaikat a digitális világukba, a Horizon Workrooms pedig ugyanezt teszi szakmai környezetben. Elmondta azt is, hogy a Facebook további NFT-k és kriptók feltárását tervezi a digitálisan megjeleníthető média megkönnyítése érdekében, sőt játékalkalmazásokon is dolgozik.
Fejlesztők tömegeit vonzanák
A vállalat továbbra is alacsony áron vagy ingyen kínál majd szolgáltatásokat és hardwire-t a fejlesztőknek, így próbálva kritikus tömeget vonzani a platformra. A cég emellett 150 millió dollárt szán a fejlesztőknek, hogy új alkalmazásokat, játékokat és magával ragadó programokat hozzanak létre a metaverzumban. "A lehető legtöbb embert szeretnénk kiszolgálni, ami azt jelenti, hogy azon dolgozunk, hogy szolgáltatásaink ne többe, hanem kevesebbe kerüljenek" - jelentette ki a Facebook vezérigazgatója.
A bejelentés visszhangja elég vegyes volt, mert sokan úgy értékelték, hogy a cég csak el akarja terelni a figyelmet a botrányokról, amelyek valóságos PR-katasztrófát okoztak a Facebook számára. Egy sor jelentés készült nemrégiben, amelyek alapját azok a belső dokumentumok adják, amelyeket Frances Haugen, a társaság korábbi vezető alkalmazottja szivárogtatta ki. Ezek feltárták a mérgező üzleti gyakorlatokat és a hosszú távú negatív közegészségügyi hatásokkal kapcsolatos belső információkat.
A "Faebook-papírok" leleplezései csak a legújabb csetepatét jelentik a cég életében, hiszen, amelyet az elmúlt években beperelt a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC), számos kongresszusi meghallgatás tárgya volt, és 2019-ben az FTC 5 milliárd dolláros bírságot szabott ki rá a felhasználók "megtévesztése" miatt. És akkor még nem beszéltünk Facebook igen visszás moderálási gyakorlatáról.
"Az a tény, hogy Zuckerberg határozottan az úgynevezett metaverzum megteremtését tűzte ki célul, miközben a társadalmak világszerte azon fáradoznak, hogy enyhítsék a platformjai által okozott számtalan kárt, csak azt mutatja, hogy a Facebook mennyire nincs kapcsolatban a valódi emberekkel" - jelentette ki Imran Ahmed, a Center for Countering Digital Hate vezérigazgatója a The Guardian szerint.
Haugen nemrégiben tett vallomásában azt mondta, "megdöbbentő" volt hallani, hogy a vállalat mennyit fektet be a metaverzumba, miközben a biztonsági erőfeszítései kudarcot vallottak. A vállalat 2021-ben 10 milliárd dollárt fordított a metaverzumra, míg a biztonsági részleg 5 milliárd dollárt kapott - írja a brit napilap. "Frances Haugen szavait idézve, képzeljük csak el, mit érhetne el a Facebook, ha metaverzumának akár csak egy töredékét is megfelelő tartalommoderálásra fordítaná, hogy az igazság, a tisztesség és a haladás legalapvetőbb normáit is érvényre juttassa" - mondta Ahmed ugyanott.
Mások arra figyelmeztettek, hogy a Facebook metaversumának elindítása egy olyan új teret jelenthet, amelyben a vállalatnak monopóliuma van a trösztellenes aggályok közepette. Zuckerberg csütörtökön megpróbált elébe menni az ilyen adatvédelmi és biztonsági aggályoknak. Nick Clegg, a vállalat globális ügyekért felelős alelnöke elismerte, hogy a céget bírálatok érték, amiért nem látta előre problémáinak hosszú távú hatásait. "Még évek vannak hátra, amíg a metaverzum, ahogyan azt elképzeljük, teljesen megvalósul. Ez az út kezdete" - mondta Clegg a The Guardian szerint.
Nem Zuckerberg találmánya
A metaverzum természetesen nem a Facebook vagy Zuckerberg találmánya, hiszen a fejlesztők között már régóta vitatéma, hogy megkerülhető lesz-e egyáltalán. Kétségtelen azonban, hogy a koncepció azóta van az érdeklődés homlokterében, hogy a Facebook elkezdte pedzegetni a közelmúltban e digitális valóságra vonatkozó terveit. A FastCompany a minap megkérdezett 28 szakértőt, hogy ők hogyan látják a metaverzum helyzetét. Csak pár rövid idézet.
Matthew Ball, az Epyllion Industries kockázati tőke- és tanácsadó cég vezérigazgatója szerint az ilyen mértékű platformváltozásokban az a csodálatos, hogy kiszámíthatatlanok. Az innováció rekurzív. Létrejön egy zseniális technológia, amely további innovációt inspirál, ami új viselkedéshez vezet, és új felhasználási eseteket nyit meg. Hirtelen valami, amiről senki sem gondolta, hogy szükségünk van rá - mint például a világ tartós, valós időben megjelenített szimulációja - nélkülözhetetlennek fog tűnni.
Yat Siu, az Animoca Brands játék- és blokklánc-cég ügyvezető elnöke úgy látja, hogy a valóság a fizikaitól a virtuálisig (VR) terjedő spektrumban fog létezni, de időnk jelentős részét valahol e szélsőségek között töltjük, a kiterjesztett valóság (AR) valamilyen formájában. A kiterjesztett valóság a mindennapi élet normális része lesz. A virtuális társak információkat, kommentárokat, frissítéseket és tanácsokat adnak az aktuálisan releváns ügyekben a virtuális és valós térben egyaránt. A valóságnak ezek az oldalai nem versengenek egymással, hanem erősítik egymást.
Tyler Ishida, a Sony Electronics fogyasztói üzletágért felelős elnökhelyettese leszögezte, hogy a metaverzum a mai technológia felbontásának és minőségének köszönhetően a résztvevők számára ugyanolyan valóságosnak tűnhet, mint a "valódi élet". Mindez egy magával ragadó szórakoztató élmény felé mutat, amely minden érzékszervünket leköti, miközben hű marad az alkotó szándékához. Látom, hogy a metaverzum fogyasztói szórakoztató vonatkozásai válnak a fő mozgatórugóvá, és rengeteg más alkalmazás is könnyen elképzelhető: oktatás és kutatás, ipari, akár IT és biztonság.
Sam Hamilton, blokklánc-alapú metaverzum-alkotó szerint ez a világ magával ragadó és mindenre kiterjedő szerint lesz, ugyanakkor hatással lesz a fizikai világra a pénzügyek, áruk és szolgáltatások, játék, oktatás, kormányzás és egyebek terén. Ami nem lesz, az egy központosított élmény. A központosított metaverzum nem metaverzum, ez egy videojáték. Tehát az autentikus metaverzum egy megosztott, együttműködő tér lesz, amelyet decentralizált struktúra támogat. A világ felépítésének lehetünk tanúi, ahogy az történik. A régi szabályok nem érvényesek.
Komoly bajok lehetnek
Carolina Milanesi, a Creative Strategies elnöke és vezető elemzője azt mondja, hogy a metaverzum bármi lehet, menekülési út egy alternatív valóságba, amely szórakoztató és megnyerő, de lehet abszolút pokoli is, ahol a Facebook által a félretájékoztatás és a visszaélések jelenlegi problémái sokkal valóságosabbak lesznek. Szerinte a Facebook mindenekelőtt további bevételszerzésére fogja használni a fogyasztóktól.
Ibrahim Baggili, a New Haveni Egyetem technológiai intézetének igazgatója arra hívta fel a figyelmet a VR-rendszerek biztonsága és kriminalisztika aktív kutatójaként, hogy ha a metaverzum létrejönne, fel kell tárnunk és feltételeznünk, hogy miként lehet visszaélni vele. Kutatásaik során már kimutatták a VR gyakorlati biztonsági gyengeségeit, mivel alkalmas új típusú támadásokra. Ezek során például irányítható egy személy mozgása a VR-ben a tudta vagy beleegyezése nélkül. Más esetben privát környezetek "szobáiba" léphetnek be, kileshetik az embereket a tudtuk vagy beleegyezésük nélkül. És ez csak a jéghegy csúcsa, ha arra gondolunk, hogy mi lesz lehetséges a technológiával való visszaéléssel.
A Gameindistry portálon a metaverzumot elemző összeállítás konklúziója a következő volt. Egyelőre úgy tűnik, hogy nincs konszenzus arról, hogy mi is lehet valójában a metaverzum, de a befektetők egyetértenek, nagy pénz van benne. Egyes szakértők ahhoz hasonlítják, ami a dot-com boom kezdetén volt tapasztalható. Érzik, hogy valami fontos történik a virtuális világokban, és a metaverzumból valami új nagy dolog fejlődhet ki. Ugyanakkor a korai dotcom-korszakhoz hasonlóan, a múltból származó analógiánkat a metaverzumra is csak tökéletlenül lehet alkalmazni.
Bart Schouw, a Software AG vezető evangélistája az Information Age-ben bátrabban, precízebben fogalmaz. "Az univerzummal ellentétben a metaverzum nem egy nagy bummal jön létre, de ha az áttörés meglesz, az új megoldások egész sorát hozza és korlátlan kreativitás eredményez. A metaverzum az, ahol a fogyasztók játékokat és szórakozást keresnek, a vállalkozások pedig valószínűleg a virtuális valóság találkozóit fogják felfedezni a fokozott együttműködés érdekében, és a képzést a következő szintre emelik teljesen szimulált környezetekkel. A régóta futurisztikus álomnak tekintett metaverzum gyorsan valósággá válik.
Tegyük hozzá, hogy nem csak egyetlen, Facebook-Meta-féle metaverzum épülhet fel, hanem sok. Azaz univerzum helyett a digitális valóságban is multiverzum születhet. Egyszer majd.