Hirdetés
. Hirdetés

Értéket a felhőből

|

Kezdetben a költséghatékonysággal, a pénzügyi megtérüléssel érveltek azok, akik a felhőszolgáltatások bevezetését szorgalmazták a vállalatnál. Napjainkra azonban a szolgáltatásokkal szerzett tapasztalatok gyarapodásával a szervezetek felismerték, a felhő igazi értéke abból fakad, hogy segítségével agilis, innovatív üzleti modellekre válthatnak.

Hirdetés

Exponenciálisan nő a felhőpiac, mivel a vállalatok minden szektorban a hosztolt és az interneten át, szolgáltatásként adott hardver- és szoftvermegoldások felé fordulnak. A Forrester Research előrejelzése szerint a nyilvános felhőszolgáltatások piacmérete 2020-ra eléri a 191 milliárd dollárt, ami világosan jelzi, hogy a felhőszolgáltatások alapvető szerephez jutnak a vállalati informatikában.

A költség, a beruházás megtérülése mindig fontos szempont lesz, amikor egy szervezet döntéshozói új technológia vagy szolgáltatás bevezetését mérlegelik - legyen szó felhőalapú vagy hagyományos megoldásról. Ahhoz azonban, hogy felhő vonatkozású beruházásaitól a legnagyobb értéket kapja, a vállalatnak figyelembe kell vennie azt is, hogy a felhőszolgáltatásokkal, ha jól használja őket, a működés hatékonyságát, az ügyfélkiszolgálás színvonalát is javíthatja, erősítheti innovációs képességét, könnyebben vezethet be újabb fejlett technológiákat, és általában gyorsabban válaszolhat az üzleti környezet minden változására.

Fehér könyvében (Extracting the full value of the cloud, 2016) a NaviSite, a Time Warner csoporthoz tartozó szolgáltató, amely felhőalapú, menedzselt alkalmazásokat és szolgáltatásokat kínál nagyvállalatoknak a nemzetközi piacon, a felhő üzleti hatásának kiértékelésével foglalkozik, és tanácsokat ad a szolgáltatások bevezetéséhez is.

Innovatív IT
Minthogy a felhő leveszi az IT-osztály válláról az infrastruktúra menedzselésével, az alkalmazások támogatásával járó időigényes üzemeltetési feladatok terhét, több idő és erőforrás szabadul fel az újításra, a stratégiaalkotásra.

Gyakran új alkalmazásszolgáltatási modellek és eszközök jelennek meg az innovatív gondolkodás nyomán a vállalatnál, amelyek az alkalmazottakat hatékonyabbá, az üzletet sikeresebbé teszik. Az első felhőszolgáltatás bevezetéséből származó előnyöket látva a vállalatok jellemzően a kezdeményezés szervezeti szintű kiterjesztése mellett döntenek, és további alkalmazásokat, szolgáltatásokat, eszközöket és technológiákat migrálnak a felhőbe, így annak üzleti értéke is egyre nagyobb lesz.

Sokrétűen segítheti a felhő az IT-osztályt mind a stratégiai jelentőségű üzleti kezdeményezések, mind a végfelhasználók támogatásában. A felhőalapú fejlesztésnek köszönhetően az informatikai oldal például könnyebben kezelheti az alkalmazások életciklusát. Alkalmazássablonok létrehozásával és újrahasznosításával, virtuális gépeken történő teszteléssel és bevezetéssel az IT-osztály korábban nem látott gyorsasággal tud válaszolni az üzlet igényeire, miközben biztos lehet abban, hogy ehhez a felhőben percek alatt elérheti a szükséges feldolgozási, hálózati és tárolókapacitást - nem többet vagy kevesebbet, hanem a feladathoz szükséges erőforrás-mennyiséget, amelyet a projekt lezárását követően ugyanilyen könnyen vissza is adhat. A rugalmasságnak és költséghatékonyságnak hála a fejlesztők sokkal kreatívabbak lehetnek, több kísérletezést engedhetnek meg maguknak, mint amikor munkájukhoz állandó és drága infrastruktúrát kellett kiépítenie a vállalatnak.

Fontos hidat képez a felhő a fejlesztés és a bevezetés között, rendkívüli módon megkönnyíti az éles környezettel azonos tesztkörnyezetek felállítását, és a kész alkalmazás élesítését is. Magas rendelkezésre állásával és nagy teljesítményével, elasztikusan méretezhető erőforrásaival és ellenálló képességével a felhő a legagilisebb fejlesztéssel is lépést tart, és az éles üzem alatt is minden kapacitást megad az alkalmazások futtatásához, legyen szó bármilyen terhelésről.

Kész alkalmazásokat is talál a vállalat a nyilvános felhőben, amelyeket a szolgáltatók SaaS modellben kínálnak, így az IT-osztálynak nem kell mindent házon belül fejlesztenie vagy dobozos szoftvereket testre szabnia. Egyrészt megkönnyíti ez az informatikai oldal dolgát, mivel adott esetben még gyorsabban válaszolhat az üzlet igényeire, másrészt a felhőben, szolgáltatásként kínált alkalmazások integrálása a vállalati környezetbe új kihívásokkal jár.

Nemcsak az alkalmazáskörnyezet, a munkaerő is mind elosztottabbá válik. A Forrester szerint világszinten az infómunkások 29 százaléka feladatainak ellátása közben többféle digitális eszközzel ér el egy sor alkalmazást, különböző helyszínekről bejelentkezve. Sok szervezet ezért a felhőalapú desktopvirtualizáció, a desktop-as-a-service (DaaS) szolgáltatások felé fordul, amelyek a digitális eszközök merevlemeze helyett a felhőben, virtuális szervereken tárolják a felhasználók adatait, futtatják alkalmazásaikat. Többszörösen előnyös ez a megoldás. A munkavállalók szinte bárhonnét, bármilyen eszközről bejelentkezve elérik teljes munkakörnyezetüket, ugyanúgy dolgozhatnak, mintha az irodában ülnének.

Ugyanakkor az IT-osztály is nyugodt lehet afelől, hogy az érzékeny üzleti adatokat ebben a felállásban sokkal nehezebb ellopni vagy elveszíteni, mint amikor azokat a munkavállalók digitális eszközei tárolták, és a hardvermeghibásodás sem okozhat kiesést, felhőalapú desktopvirtualizációval az üzletmenet folytonossága is biztosított.

Irány a felhő
Ahogyan azt a hagyományos, menedzselt és kihelyezett szolgáltatások esetében is láthattuk, az informatikai szakemberek némelyike attól tart, hogy a felhőszolgáltatásokat bevezető vállalatok karcsúsítani fognak IT-osztályukon. A tapasztalatok azonban mást mutatnak. Ha stratégiai céllal, helyesen alkalmazzák a felhőt a szervezeten belül, akkor az új szerephez juttatja az IT-osztályt, a meglévő rendszerek működtetésével elfoglalt költséghelyből az üzlet egyik hajtóerejévé, nyereségtermelő motorjává alakítják.

De hogyan tegye meg a vállalat az első lépéseket a felhőbe vezető úton? A NaviSite fehér könyvében a következőket tanácsolja:

Válassza ki az üzleti igényeihez legjobban illő felhőt - A szervezetek a nyilvános felhőszolgáltatásokra tekintenek a legnagyobb fenntartással, ezért azokat általában nem üzletkritikus alkalmazásokhoz használják, amelyek nem érzékenyek a válaszidők esetleges változására, illetve a biztonság terén sem támasztanak speciális követelményeket. A nyilvános felhőben ugyanakkor elérhetők olyan nagyvállalati szintű szolgáltatások, amelyek mindenben eleget tesznek az üzletkritikus alkalmazások kapcsán felmerülő elvárásoknak a rendelkezésre állástól kezdve a megfelelőségen át a biztonságig. A vállalat emellett választhat hosztolt és menedzselt magánfelhő-szolgáltatást, vagy házon belül maga építhet és üzemeltethet felhőkörnyezetet. A szolgáltatások különböző konstrukciókban érhetők el, egyes szolgáltatók a virtuális gépek száma, mások a ténylegesen használt erőforrások mennyisége alapján számláznak, de léteznek fix díjazású előfizetői csomagok is.

Keressen felhőalapú megoldást, amely elsőre a legtöbbet adhatja üzletének - Sok vállalat IaaS vagy SaaS szolgáltatás bevezetésével teszi meg az első lépést a felhőben. Míg az egyik szervezet ezzel teljesen új megoldást, például virtuális desktopkörnyezetet kezd használni, addig a másik valamely meglévő, nem üzletkritikus alkalmazását viszi a felhőbe, amilyen a CRM-rendszer vagy az irodai alkalmazáscsomag. Minden szervezet számára másképp indul az utazás, ezért érdemes felmérni, hogy első körben a felhőalapú megoldás mely területen adhat nagyobb értéket, ugyanakkor a jövőbeni kiterjesztés lehetőségeit is szem előtt kell tartani.

Válasszon stratégiai partnert a felhőszolgáltatók közül - A sokszínűségre aligha lehet panasz, amikor a felhőben elérhető szolgáltatások széles választékára tekintünk. Noha olyan benyomása lehet a döntéshozónak, hogy minden felhő egyforma, a szolgáltatók stratégiái és megoldásai jelentős mértékben különböznek. A felhőszolgáltatás bevezetésére készülő vállalatnak ezért saját üzleti és technológiai igényeinek és követelményeinek lencséjén át kell alaposan tanulmányoznia a felhozatalt.

Érdemes meggyőződni arról, hogy a kiértékelt szolgáltató hosszú távú fejlesztési ütemtervet tud-e felmutatni, többféle, egymással együttműködő felhőszolgáltatást kínál, a rendelkezésre állás, a válaszidők vonatkozásában szerződésbe foglalt szolgáltatási szinteket vállal, adatközpontjaiban gondoskodik az adatok védelméről és törvényi előírásoknak megfelelő kezeléséről. Tisztázni kell azt is, mi történik, ha a szolgáltatás mégis kiesne, a szolgáltató például milyen kártérítést fizet ilyen esetben, és ha a vállalat szolgáltatót cserélne, adatait milyen feltételek mellett kapja vissza.

Itt az ideje, hogy az IT-vezetők a felhőre az egyik alapplatformként tekintsenek informatikai környezetükön és költségvetésükön belül - zárja fehér könyvét a NaviSite. Mivel az üzleti és a technológiai követelmények folyamatosan változnak, a felhő szerepét is szüntelenül újra kell értékelni ahhoz, hogy a szervezet árnyalt és pontos képet kapjon a megtérülésről, amely figyelembe veszi a felhő üzletre gyakorolt hatását. Minden vállalatnak magának - vagy egy tanácsadóval közösen - kell meghatároznia, hogy mely területeken érdemes hasznosítania mindazt, amit a felhő kínál, majd egy szolgáltató partnerrel hozzáláthat, hogy megteremtse ezt az értéket.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.