A gazdasági válságot megelőzően a vállalatoknak a növekedést kellett menedzselniük, 2009 óta azonban az üzleti környezet radikálisan megváltozott. A szervezetek az újbóli növekedés lehetőségeit keresik, újítaniuk kell, és ehhez megfelelő eszközökre van szükségük, amelyek létrehozásában a szoftverinnováció kulcsszerepet játszik - olyannyira, hogy ez a piaci szereplők erőviszonyait is átrendezi.
Az SAP ezért különösen nagy hangsúlyt fektet a termékfejlesztésre, amit a piac kedvezően fogad: a szoftvercég október végén tette közzé legfrissebb, harmadik negyedéves pénzügyi eredményéről szóló jelentését, mely szerint sorrendben a 7. negyedévet zárta két számjegyű növekedéssel - mutatott rá Luis Murguia, aki rangidős alelnökként az SAP partnerhálózatát irányítja Európában, a Közel-Keleten és Afrikában.
Luis Murguia: A licenceladások alapján az SAP BI után az SAP Business One volt a legsikeresebb termékünk Európában az elmúlt évben. Kis- és középvállalatoknak szánt ERP megoldásunk képességeit számos területen továbbfejlesztettük és kibővítettük, kiemelkedő piaci teljesítménye ezért jól érzékelteti az innováció fontosságát. Ilyen újítás például, hogy az SBO-ba beépítettük a mobilitás támogatását, kliens alkalmazását felhasználóink ma már az Apple AppStore-ból tölthetik le iPhone-jukra. A szintén integrált, szabványos BI riportoknak köszönhetően dobozos ERP megoldásunk egyúttal üzleti intelligencia funkcionalitást is kínál. Az SBO legfrissebb, 8.82-es verziója pedig, amely október végén jelent meg, többek között olyan területeken bővíti tovább a rendszer funkcióit, mint a CRM, a kampánymenedzsment, az anyag- és az üzleti tervezés.
Luis Murguia, SAP
A közeljövőben az SBO-nak egy olyan változatával is piacra lépünk, amely teljes egészében HANA platformunkon, memóriában fog futni. Stratégiánk egyik fő iránya, hogy legfontosabb alkalmazásainkkal a felhőben is megjelenünk. Ezért az SBO-t, amely hostolt szolgáltatásként, magánfelhő környezetben jelenleg is elérhető partnereinken keresztül, jövőre a nyilvános felhőbe is kivisszük. Mindezek az SAP saját fejlesztései, az SBO felhasználói azonban partnereink 400-nál több specifikus - horizontális és vertikális - fejlesztése közül is választhatnak, amelyek megkönnyíti a rendszer bevezetését és bővítését, a folyamatok támogatását.
Computerworld: A magyar piac példája is bizonyítja, hogy a partnerek milyen fontos szerepet töltenek be az innovatív alkalmazások eljuttatásában a kis- és középvállalatokhoz. Ebben a szegmensben az SAP nálunk teljes egészében indirekt értékesítést folytat. A térség más piacain is ez a gyakorlat?
LM: Partnerhálózatunk szerepe stratégiai jelentőségű. Tavaly bevételeink 18 százalékát ez az indirekt csatorna adta Európában, és ezt az arányt 2015-re 40 százalékra kívánjuk növelni. Ehhez megfelelő partnerprogramokat vezettünk be, a klasszikus értéknövelt viszonteladás mellett BPO (üzletifolyamat-kihelyezés), OEM (eredeti eszközgyártás) és ISV (szoftverfejlesztés) partnerekkel egyaránt együttműködünk az EMEA régióban éppúgy, mint világszinten.
Az SAP az ERP területéről indult, de megoldáskínálatunk ma már sokkal szélesebb, a BI, a CRM, a mobilitás, az in-memory technológia és a cloud computing területét is lefedi, ezért a termékeink piacra jutását biztosító csatornák körét is szélesítjük, ami partnereinknek is sokkal több lehetőséget kínál. Jól érzékelteti ezt az intenzív innováció, amely jelenleg a mobilitás és a memória alapú megoldások terén zajlik. November elején megrendezett SAPPHIRE 2011 konferenciánkra például meghívtuk mobil alkalmazásokat fejlesztő partnereinket is, mutassák be legújabb termékeiket. Mintegy 40 jelentkezőre számítottunk, de több mint 200-an csaptak le a lehetőségre. Szűkítenünk kellett a kört az idő rövidsége miatt, így végül 60 partnerünk hozta el mobil alkalmazását Madridba. A várakozásainkat messze felülmúló érdeklődésből ítélve arra számítunk, hogy partnereink körében a következő 2 évben a mobil platformokra készül majd a legtöbb fejlesztés.
ERP megoldásainkat az EMEA régióban több mint 1000 partneren keresztül is értékesítjük, kisebb piacokon, mint például Magyarország, a kkv szegmensben kizárólag rajtuk keresztül, míg az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban közvetlenül is. Mobil megoldások értékesítésére 3 hónap alatt több mint 45 partner szerződött velünk a térségben, és számuk várhatóan továbbra is dinamikusan nő majd, ahogyan a cégek a piacra jutás minél sokrétűbb módját keresik. Világszerte, partnereink száma meghaladja a 10 ezret. Ezért nagyon fontos, hogy a hálózat sikeres működése érdekében szavatoljuk a szakmai színvonalat. Ennek érdekében Írországban egy minőségbiztosítási központot is létrehoztunk, amely partnerhálózatunkat támogatja.
CW: Sok partnerük a versenytársak szoftvermegoldásait is forgalmazza, illetve olyan alkalmazásokat fejleszt, amelyek az SAP termékeivel versenyeznek. Hogyan kezelik az ebből eredő konfliktusokat?
LM: Mi a választás szabadságában hiszünk. Az IDC előrejelzése szerint idén a vállalatok IT költségvetése az Egyesült Államokban 5 százalékkal, az EMEA régióban ennek több mint kétszeresével fog nőni. Az olyan területeken, mint például a mobilitás, a cloud computing és a dig data, a vállalatok költése ennél jóval nagyobb ütemben nő majd, így más jellegű IT beruházásokra kevesebb fog jutni. Mi olyan innovatív megoldásokat szállítunk, amelyekkel partnereink a növekvő területeken juthatnak üzleti lehetőséghez.
Korábban a latin-amerikai régióban irányíthattam partnerhálózatunkat, és örömmel látom, hogy több ottani partnerünk az EMEA térségben is megjelent SAP alapú fejlesztéseivel. Ehhez az innovációhoz persze beruházás szükséges, az elkészült megoldások azonban megnyitják számukra a világ távoli piacait is. Nagyobb az esély az üzleti sikerre, de nagyobb lesz a verseny is, amiből a megoldásokat használó vállalatok fognak profitálni.