Kudarcba fulladnak a digitális átalakítást, így a munkavégzés jövőbiztossá tételét megcélzó stratégiák is, ha a vállalatok elhanyagolják a változáskezelés kultúrájának fejlesztését. A transzformáció ebben az összefüggésben egy véget nem érő izgalmas utazás, amelyen nehéz a jó irányt tartani. Bár sok szervezet megtette már az első lépéseket, közülük csak kevés alkalmaz átfogó, integrált megközelítést a biztos előrehaladáshoz - derült ki az International Data Corporation felméréséből (IDC European Future of Work Survey), amelyhez a Dell Technologies és a VMware megbízásából a múlt év végén 386 vállalatnál készített interjúkat Európában. Az eredményeket összegző, márciusban közzétett tanulmány (IDC Executive Brief - Becoming "Future of Work" Ready: Follow the Leaders) szerint mostanáig az európai szervezetek csupán 29 százaléka készült el sikerrel a munkavégzés digitális átalakítását célzó stratégiájával, annak gyakorlatba ültetéséig pedig alig néhányuk jutott el.
A 29 százalékot alkotó vállalatokat az IDC a munkavégzés jövője mellett elkötelezett szervezeteknek (Future of Work determined organization, FDO) nevezi, és gyakorlatukat három dimenzióban, a munkakultúra, a munkakörnyezet és a munkaerő fejlesztése terén elemzi.
Az agilitás és együttműködés kultúrája
Bátran hozzányúlnak a kialakult hierarchiákhoz az FDO-k, hogy helyettük dinamikus, gyors válaszadásra képes szervezeti struktúrákat hozzanak létre, amelyek jobban működnek a változás és a bizonytalanság körülményei között, állapította meg az IDC. Sok közülük ezt azzal éri el, hogy vállalati szintre is kiterjeszti az agilis módszereket, amelyeket eredetileg a szoftverfejlesztői csapatok kezdtek alkalmazni. A projektalapon létrehozott csapatok körül áramló környezetet teremtenek így, amelyben a munka a fejlesztés ismétlődő szakaszain keresztül a rendkívül gyors megoldásszállításra összpontosít.
A szervezeti értelemben lazán felépülő, rugalmas munkakörnyezetben az FDO-k az alkalmazottak teljesítményét is a hagyományostól eltérő módon mérik. Bár még mindig a termelékenység számít a legfontosabb paraméternek, ezek a szervezetek a kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) helyett mindinkább az olyan viselkedésmutatók (KBI-k) alapján ítélnek, mint például a csapatmunka, az alkalmazkodás és a problémamegoldás képessége, így az üzleti kultúrájukhoz, stratégiájukhoz illeszkedő érzelmi intelligenciával megáldott munkavállalókat pontozzák fel.
Korántsem korlátozzák ezt a keretrendszert az FDO-k a házon belüli alkalmazottakra. A felmérés szerint 45 százalékuk a technológiai partnerek, 40 százalékuk az ügyfelek körében, 38 százalékuk pedig a tömeges együttműködés és közösségi kiszervezés modelljében is a lehetőséget keresi, hogy az együttműködés erejével fokozza innovációs képességét.
Nem az ügyfél, hanem az alkalmazott az első, törődj az alkalmazottaiddal, és ők majd gondját viselik az ügyfélnek- idézi tanulmányában az IDC Sir Richard Branson szavait. A vélemény, amellyel a világ legsikeresebb üzleti vezetői közül sokan azonosulnak, az alkalmazotti élmény stratégiai jelentőségét hangsúlyozza.
Jóllehet a felhasználói élmény, amely a munkakörnyezetben bevezetett digitális alkalmazásokhoz kötődik, kiemelten fontos, az FDO-k átfogóbb, integrált képet alkotnak az alkalmazotti élményről, amely ebben a megközelítésben a toborzástól a nyugdíjazásig ível, a testi, lelki, szakmai és anyagi jólétből táplálkozik, függetlenül attól, hogy a munkavállaló főállásban, külsősként vagy közösségi modellben dolgozik. Az alkalmazotti élmény összehangolt, de részletekre odafigyelő gondozása nem egyszerű feladat, azzal minden harmadik FDO külön vezetőt bízott meg.
A 29 százalék munkáltatói márkájának erősítésével is igyekszik kitűnni versenytársai közül, a jó megítélést kulcsfontosságúnak tartja a legtehetségesebb munkaerő megszerzése és megtartása szempontjából. Az ügyfél-elégedettség méréséhez hasonlóan az FDO-k ezért az alkalmazotti élmény kiértékeléséhez is rendszeresen felméréseket készítenek.
Ember és gép, két kolléga
Mélyreható átalakuláson megy keresztül eközben maga a munkaerő is. Miközben napjainkban egyszerre négy generáció tagjai dolgoznak a munkahelyeken - amire a történelemben eddig nem volt példa -, az ENSZ előrejelzése szerint 2020-ban világszinten már az Y és a Z generációhoz tartozók, azaz a 80-as évek elején vagy annál később születettek alkotják majd a munkaerő 70 százalékát. Másfelől a vállalatok intelligens technológiákra épülő megoldásokat vezetnek be az emberi készségek kiegészítésére és felerősítésére, a munkafolyamatok automatizálására, ami újabb lehetőségeket, egyben kihívásokat teremt a foglalkoztatás terén.
Az FDO-k is alkalmazzák ezeket a digitális technológiákat, de másoknál nagyobb hangsúlyt fektetnek a bevezetésükkel járó változások kezelésére, beleértve elfogadtatásukat, a vállalati kultúra fejlesztését is, mutatott rá az IDC. Az automatizálás rendkívül kedvezően hat mind a termelékenységre, mind az ügyfelek és az alkalmazottak élményére, de csak akkor, ha a vállalat kellő körültekintéssel jár el.
Az ügyfélszolgálaton az intelligens csevegőrobotok például a gyakori kérdésekre válaszolva csökkenthetik a várakozási időt, és az ügyintézőket is tehermentesíthetik, akik így személyre szóló tanácsokkal segíthetik az ügyfeleket, vagyis izgalmasabb feladatokra összpontosíthatnak. A mesterséges intelligenciára épülő értékesítés-automatizálás hasonló módon teheti eredményesebbé és tartalmasabbá az értékesítők munkáját. Az AI-, AR/VR- és IoT-megoldások a kereskedelemtől kezdve a közműszolgáltatásokon és gyártóiparon át az egészségügyig számos más, ügyféloldali és kékgalléros munkakörben is segítik a megalapozott döntések gyors meghozatalát, a bonyolult vagy veszélyes feladatok hatékony, megbízható és biztonságos elvégzését.
Nem meglepő, az IDC felmérése szerint az FDO-k 55 százaléka beruház alkalmazottainak továbbképzésébe, hogy digitális ismereteiket naprakészen tartsa fejlődő szerepkörük követelményeinek megfelelően. Az oktatóprogramok tartalmát online, változatos formátumokban, többek között mobileszközökön is hallgatható-nézhető előadások sorozataként teszik közzé. Minden harmadik FDO arra számít, hogy három év távlatában alkalmazottainak legalább 25 százalékát már mesterséges intelligencia is segíteni fogja napi munkájában. Egészében kedvezően ítélik meg a digitális technológiák várható hatását, amelyek új vállalati szerepköröket is életre hívhatnak szerintük, például az intelligens gépek tanítása és karbantartása terén. Az FDO-k csupán 22 százaléka véli úgy, hogy a digitális átalakulás következtében alkalmazottainak egy részétől meg kell majd válnia.
Digitális munkakörnyezet
Az FDO-k 55 százaléka a munkahelyek fizikai környezetét is átalakítja a hatékonyabb együttműködés érdekében, irodáit az okosépületek technológiáival, a munkaállomások és íróasztalok megosztását támogató rendszerekkel, tárgyalóikat fejlett videokonferencia-megoldásokkal szerelik fel. Közel 40 százalékuk támogatja a távmunkát is, ennél azonban népszerűbbnek bizonyul a rugalmas időbeosztásban (57 százalék) és szerepkörben (51 százalék) végezhető munka.
Napjainkban a munkahely már nem egy statikus fizikai környezet, amely a megszabott munkaidő órái alatt üzemel, hanem a digitális technológiák által rugalmasan alkalmazkodik a különböző szerepkörökben és feladatokon dolgozó alkalmazottak munkastílusához, dolgozzanak azok az irodában, útközben, terepen, az ügyfélnél vagy otthonról.
Sokféle technológia jut ebben fontos szerephez, de közülük is kiemelkednek a digitális munkahelyi platformok, amelyeken a munkavállalók bárhonnan, bármilyen eszközről mindig egyszerűen, mégis biztonságosan érhetik el a feladataik elvégzéséhez szükséges alkalmazásokat, adatokat, dokumentumokat és más erőforrásokat, mutatott rá az IDC. Míg a vállalatok többsége ma is az igények fejlődésével egymást követően bevezetett célmegoldások változatos gyűjteményét használja, amellyel nehéz megteremteni a zökkenőmentes munkavégzés feltételeit, az FDO-k integrált digitális munkahelyi platform használatára váltottak.
Túlnyomó többségük szolgáltatási modellben használja nemcsak a szoftvereket (78 százalék) és az infrastruktúrát (70 százalék), hanem az eszközöket, asztali számítógépeket, laptopokat és okostelefonokat (64 százalék) is. A PCaaS-szolgáltatás népszerű körükben, különösen, ha annak része a szervezet egészére zökkenőmentesen és biztonságosan kiterjeszthető digitális munkahelyi platform is. Az alkalmazottak élményét az FDO-k azzal is fokozzák, hogy a szolgáltatáson belül a választható eszközök palettáját állítják össze.
A digitális munkahelyi platform alapmegoldás az FDO-k stratégiájában, állapította meg az IDC, amely nélkül a munkavégzés jövőbiztos átalakítása aligha lenne fenntartható.