Az idők során több író fantáziáját is megmozgatta a meg nem írt könyvek könyvtárának ötlete. Ha a soha nem látott filmeknek is van saját videotékája, akkor a Damnatus (Kárhozott) című alkotást biztosan megtaláljuk benne. A brit Games Workshop kiadó Warhammer 40,000 nevű fantáziavilágára épített filmet német rajongók készítették el 4 éves előkészítő munka és több hónapos forgatás után. A 110 perces mozi 10 ezer euróba került, a főbb szerepeket 11 színész játszotta el, és a produkció digitális utókezelése során kifinomult effektusok egész sorát vonultatták fel. Úgy tűnik, a befektetett idő, pénz és energia mégis kárba vész, mivel a Games Workshop megtiltotta a film bemutatását és terjesztését.
A meglepő döntés hátterében egy - látszólag feloldhatatlan - anomáliát találunk. A kiadó olyan jogokra is igényt tartana, amelyekről az alkotók szívesen lemondanának a javára, azonban bizonyos esetekben a szabályozás erre nem ad lehetőséget. Ha a Games Workshop kényszerűen elfogadná, hogy a film készítői megtartsák ezeket az elidegeníthetetlen jogokat, akkor egyúttal lemondana a Warhammer 40,000 szellemi tulajdon egy részéről, amibe a cég nem hajlandó belemenni. Érdekesség, hogy a német és a brit szabályozás eltérő álláspontot képvisel az ügyben, azonban hasonló esettel még egyik országban nem kerültek szembe.
A már hónapok óta zajló huzavonáról legutóbb a BBC internetes kiadása is beszámolt. A cikk Dr. Guido Westkampot, a University of London előadóját idézi, aki szerint a hasonló ügyek megoldása mindig trükkös. Westkamp lehetségesnek tartja, hogy maga az alkotás, illetve annak egyes - technikai - részletei különválaszthatók; szokatlan esetről van szó, ami azonban egyre jellemzőbb az új technológiák megjelenésével.
A probléma valóban aktuális, hiszen a napjainkban használt eszközök nemcsak tartaloméhséget generálnak, de új távlatokat is nyitnak a tartalmak előállítására. Ennek jó példája a felhasználók által előállított anyagok (user generated content) esete, amelyekről a Damnatus kapcsán is elmondhatjuk: már nemcsak mennyiségükkel, hanem esetenként minőségükkel is felhívják magukra a figyelmet. A Games Workshop kiadót most sokan vádolják azzal, hogy képtelen felmérni és értékelni a saját rajongói által képviselt, kreatív potenciált. Ezzel szemben az is érthető, hogy a vállalat nem hajlandó lemondani saját szellemi tulajdonának egy morzsájáról sem, a szabályozás pedig annak ellenére sem ad lehetőséget a megegyezésre, hogy a felek elvben egyetértésre jutottak.