A koronavírusnak és a kapcsolódó kijárási korlátozásoknak a sok negatív hatás mellett azért akad némi pozitív hozadéka is, bár az ilyesmit ugye nagyon nehéz szívvel írja le bárki, mert sokkal jobb lenne, ha ezek a pozitívumok a karantén, a megbetegedések és a halálozások nélkül következnek be. Az mindenesetre jól látható, hogy az emberek egyre nagyobb része jött rá a nehéz időkben arra, hogy a digitalizáció segít nekik olyan területeken, amelyeket éppen nem tudnak máshogy megoldani - és persze ez a járványidőszak lecsengése után is így maradhat.
A Deloitte felmérése szerint idén negyed év alatt másfél évnek megfelelő előrehaladást produkált a magyar társadalom. A változások a közműszektorban is jelentősen átalakították a fogyasztók magatartását, az ügyfelek sokkal nyitottabbá váltak az online ügyintézésre és hajlandóak akár bonyolultabb ügyeket például mérőórák átírását is valamilyen digitális csatornán keresztül intézni.
Érdekes egyébként a kutatás azon része is, amely szerint a járvány ideje alatt mind a munkakörülményeket, mind a jövedelmi helyzetet illetően markáns eltérések mutatkoznak az ország különböző részei között. A fővárosban sokan dolgoztak otthonról a korlátozások idején, vidéken viszont inkább a csökkentett munkaidő volt jellemző. A munkájukat elvesztők egyébként a fővárosban arra számítanak, hogy hamarosan minden visszazökken a régi kerékvágásba, a vidéken élők ugyanakkor hosszabb idejű munkanélküliségtől tartanak. A gazdasági visszaesés is vidéken éreztette jobban a hatását, a válság elsősorban Kelet-Magyarországot érintette. A kiadásokat nézve pedig megállapítható, hogy a közepes jövedelemmel rendelkezők fogták vissza leginkább a költéseiket.
Lukács Eszter, a Deloitte Digital Magyarország szenior menedzsere szerint egyértelműen látható, hogy a koronavírus hatására megváltozott körülmények között a válaszadók felének javult a digitális komfortérzete, azaz az emberek ma már szívesebben vásárolnak és intézik ügyeiket online, mint a járvány előtt. A legnagyobb átrendeződés ebben a tekintetben a közműveknél tapasztalható. A járvány előtti időkkel összehasonlítva 31 százalékkal nőtt a közművekkel kapcsolatos ügyeiket online intéző megkérdezettek aránya. Leginkább a számlafizetés, a mérőóra átírás és a szerződésmegszüntetés terelődött át az online csatornákra.
Alapvetően minden ügytípus esetében történt előrelépés a digitális csatornák irányába, a legmarkánsabb változás a közműszámlák befizetése terén látszik, még akkor is, ha már a járvány előtt is viszonylag sokan használták az online díjfizetést. Még azon ügyfelek is, akik általában csekken fizetnek, inkább online vagy a szolgáltató weboldalán keresztül rótták le tartozásukat. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek a közművekkel kapcsolatos egyszerűbb ügyeiket szívesen intézik digitális csatornákon, általában a szolgáltató weboldalán keresztül. A közműcégek mobilapplikációinak használatában is jelentős volt a növekedés, ám ez a honlaphoz képest, még mindig nem számottevő.