Hirdetés
. Hirdetés

Digitális transzformáció a családi vállalkozásnál

|

A robotizációnak köszönhetően több hozzáadott értékű munka, gyorsabb és pontosabb kiszolgálás jellemzi a villamossági termékek kereskedelmével foglalkozó cég új raktárközpontját.

Hirdetés

Idén már új, 12 ezer négyzetméter alapterületű raktárközpontból szolgálja ki vásárlóit a villamossági termékek kis- és nagykereskedelmével foglalkozó Daniella Kereskedelmi Kft. A közel három évtizedes múltra visszatekintő családi vállalkozás mintegy 2 milliárd forintos beruházással létesítette a nagytarcsai csarnokot, amelyben rövidesen robotizált rendszer is optimalizálja, gyorsítja és pontosítja majd a logisztikai folyamatokat. A fejlesztés előzményeiről, a létesítményben folyó munkáról, a robotizált rendszerről, illetve a továbblépési tervekről Nagy Tamás, a cég marketing- és kommunikációs vezetője beszélt lapunknak.

Computerworld: Milyen előzményei voltak az új beruházásnak? A pandémia is közrejátszott a bővítésben, korszerűsítésben?
Nagy Tamás: Nem, a beruházás szervezése már 2019-ben elkezdődött, és több mint egy évig tartott, illetve a raktár kivitelezése is további egy évet vett igénybe. Erre azért volt szükség, mert logisztikai kapacitásunk egyre szűkösebb lett, hiszen ekkor még egy 5000 négyzetméteres, saját tulajdonú budapesti csarnokból és több bérelt raktárterületről szolgáltuk ki vásárlóinkat és cégünk 31 szaküzletből álló országos telephelyhálózatát. A Daniella Villamosság életében tehát már jóval a vírus megjelenése előtt megfogalmazódott a bővülés igénye. Azért döntöttünk a fejlesztés mellett, mert az elmúlt időszakban jól fejlődött a piacunk, kedvező gazdasági körülmények között dolgozhattunk. E-kereskedelmi tekintetben is nagy beruházásba fogtunk, szintén jóval még a pandémia előtt, így tudtuk, hogy modern raktárközpontunk a webáruházi innovációnk számára is stabil logisztikai hátteret kölcsönöz majd a jövőben.

CW: Melyek egy modern logisztikai központ fő ismérvei?
NT: A modern logisztikában az információ az úr, hiszen abból dolgozik mindenki. A létesítmény tervezésekor sorra vettük korábbi működésünk problémáit, továbbá igyekeztünk tanulni a bel- és külföldi piacról szerzett tapasztalatokból. A mi esetünkben, tehát egy olyan létesítményben, ahol rengeteg apró, akár gyűszűméretű anyaggal dolgozunk, egy 21. századi logisztikai központ fő jellemzője, hogy az anyagáram pontról pontra megtervezett, azaz a teljes folyamat, az anyagok bevételezésétől kezdve egészen az áru kiszállításáig tűpontos rendszer szerint zajlik. Mintegy 600 ezer termékből álló szortimentből dolgozunk, amelyből sokfajta termék fordul meg nálunk, így hatalmas árutömeg termékadatait kellett átnézni, szükség esetén kiegészíteni és pontosítani, majd rögzíteni. Az összes termékinformációt külön adatbázis tárolja. Ebből a rendszerből dolgozik az értékesítés, a webáruház, a beszerzés és a logisztika. Ezeket az adatokat adjuk át a vevőknek is. Valóban alaposan megtervezett, az árut a lehető legkevesebb hibával mozgató end-to-end folyamatot kellett tehát összerakni, ami mellé jól felkészített emberi erőforrást, valamint korszerű és stabilan működő szoftvert és hardvert kellett hozzárendelni.

CW: Meglévő raktári-logisztikai szoftverrel dolgoznak, vagy újat választottak?
NT: Folyamataink nagyon bonyolultak, ezért nem tartjuk jónak az abszolút központosítást. Ha mindent központi rendszer vezérel, akkor egyetlen hiba is teljes leállást okozhat. Mi abban gondolkodunk, hogy minden területnek megvan a maga szoftveres támogatottsága, az adatbázist viszont ezektől függetlenül tároljuk. Jó gyakorlati példája ennek a koncepciónak a webáruház. Ha például a vállalatirányítási vagy a logisztikai rendszer leáll, netán valamelyik szerverünk kiesik, a webáruházi értékesítés akkor is zavartalanul működik. A vevők semmit sem vesznek észre abból, hogy a háttérben valami leállt, majd ismét helyreállt. A logisztikában is ugyanígy gondolkodtunk. Saját, nemzetközi alapokra helyezett, szabványosított termékadatbázist építünk egy úgynevezett PIM (Product Information Management) rendszerben, amelyben a termék szinte minden paramétere szerepel. Ebből dolgozik a vállalatirányítási rendszer, a webáruház és a logisztika szoftveres rendszere is. Ez utóbbi magyar fejlesztésű szoftver, a QLM Logistics Solutions Kft. WaProM raktárirányítási rendszere. Tavaly álltunk át erre a szoftverre, és döntésünk jónak bizonyult. Eddigi tapasztalataink szerint a WaProM sokkalta nagyobb funkcionalitással bír, mint a korábban használt megoldásunk, és képes az automatizált raktári rendszer kezelésére is. Véleményünk szerint a mi kis "űrhajónk" óriási versenyelőnyt jelenthet a későbbiekben.

CW: Házon belül vagy a felhőben működtetik rendszereiket?
NT: Abszolút felhőalapúak vagyunk. Csak így tudjuk biztosítani a zavartalan működést, a rendszeres karbantartást, a folyamatos kapacitásbővítést, legyen szó akár szoftverekről, akár hardverekről.

CW: Pontosan mit jelent a robotizálás a Daniella raktárában?
NT: A mi piacunkon a robotizáció abszolút újdonságnak számít. Ahogy már említettem, 600 ezres termékportfóliónk van, aminek jelentős része apró anyag. Az általunk kezelt egyre növekvő árumennyiség bevételezése, helyre pakolása, szortírozása, kiszedése, komissiózása aprólékos, nagy emberi erőforrást igénylő, bonyolult munkafolyamat. Az automatizáció elsősorban ezt a munkát végzi majd. Használatával felgyorsulnak a munkafolyamatok, csökken a hibák száma. Raktári rendszerünk 400x600-as ládákban tárolja az apró anyagokat, több mint tíz emelet magasan, kezdetben három óriási raktári sorban. Nagyot álmodtunk, és már az induláskor lehetővé tettük a robotizált állványrendszer duplikálását. Ezzel olyan felrakógép-együttes áll majd munkába, ami a hazai piacon egyedülálló, Magyarországon még nem működik hasonló. A tervezésben és a kivitelezésben a Log-X Systems Kft. a partnerünk, a robotokat is ez a cég szállítja. A tesztüzemben óránként 600 kiszedéssel számolunk, de célunk, hogy ezt rövid időn belül - részben a duplikációnak köszönhetően - megháromszorozzuk.

CW: A robotizáció jellemzően kiváltja az élő munkát. A Daniella ezzel szemben 40 százalékos létszámbővüléssel számol. Hogy lehet ez?
NT: Noha robotizált raktári egységről beszélünk, a folyamatok végén mindig lesz ember. Ráadásul olyan munkakörökben is bővültünk, amelyek magasabb hozzáadott értéket képviselnek. Tény, hogy kevesebb ember szaladgál majd a raktársorok között, és gyűjti össze a megrendelt árukat, viszont bővül a termelésvezetők, az automatizált raktári rendszer működéséért, a minőségbiztosításért és a többiért felelő szakemberek köre. Ugyanazzal az állománnyal több munkát tudunk elvégezni, azaz nő a hatékonyságunk. A további létszámnövekedés pedig a raktárközpont bővülésének köszönhető. Raktári kapacitásunk több mint kétszeresére nőtt. A végeredmény: 40 százalékkal nagyobb csapat, amelyben a munkatársak között a korábbinál nagyobb a magasabb képzettségűek aránya. Egyébként a robotizált raktári folyamatokhoz szükséges tudást megpróbáljuk a nem robotizált raktári folyamatokban is hasznosítani. A raktárkapacitás bővülésével és az automatizációval az operatív vezetésnek is új szemléletre, bővülésre van szüksége. Szintet kellett tehát lépnünk, új vezetőink jellemzően olyan területekről érkeztek, ahol már kapcsolatba kerültek az automatizációval, másképpen fogalmazva: már megvolt a szakirányú digitális képzettségük. Raktári kapacitásunk bővülése emellett disztribúciós szempontból is fejlődésre sarkall minket. Nagyobb árumennyiséget kell behoznunk, és dinamikus fejlődésünknek köszönhetően folyamatosan nagyobb árumennyiséget is kell majd kiszállítanunk. Ehhez nagyobb gépparkkal kell dolgoznunk, és ennek megfelelően szerveznünk a kiszállítási útvonalakat, úgyhogy logisztikai, disztribúciós vezetői pozícióval is bővült a cégünk.

CW: Mekkora a járműflottájuk?
NT: Jelenleg több mint 110 gépjárműből áll, amelyből dedikáltan az árufuvarozásban több mint 30 tehergépjármű vesz részt napi szinten. A nagyobb árumennyiséget szállítani képes állományunk bővült, és itt további fejlesztés is várható. Saját flottánkon túl a disztribúciós folyamatainkban jól bevált külsős partnerekkel dolgozunk együtt, így biztosítva a stabil anyagellátást.

CW: Mik a további terveik?
NT: A folyamatos fejlődésben hiszünk, logisztikai beruházásunk, az automatizált raktári rendszer kialakítása is egy nagyobb terv fontos állomása. Jövőre leszünk 30 évesek, és ehhez méltóan szeretnénk, ha a tradicionális elveken szerveződő családi nagyvállalat minden tekintetben 21. századivá válna. Ennek érdekében néhány éve digitális transzformáció indult a cégnél. Tulajdonos-ügyvezetőnk felismerte, hogy a Daniella Villamosságnál a már meglévő értékes szellemi tőke a kívülről behozott friss piaci tudással együtt érheti el a kívánt eredményt. Célul tűzte ki, hogy a Daniellának nemcsak a saját piacán kell elsőnek lennie, hanem a magyar nagyvállalatok körében is a technológiai elithez kell tartoznia. E felismerésnek és kezdeményezésnek talán a zászlóshajója új webáruházunk, amely a magyar piacon egyedülálló kis- és nagykereskedelmi online platform. Nemcsak hazánkban, hanem a határon túl is igazi sikertörténet ez, hiszen a platform a nemzetközi szintéren is egyedülálló. Napi hatékony működésünket és ilyen nagyszabású törekvéseinket a cégen belül komoly, több mint tízfős IT-csapat támogatja.

CW: Terveznek további külföldi terjeszkedést?
NT: Sok éve működik romániai leányvállalatunk, a Felvidéken értékesítési partnereken keresztül látjuk el a piacot. Évek óta milliárd forint feletti az exportbevételünk, ezt a tevékenységet külön csoport végzi a cégnél. A 2021-es év egyik nagy küldetése, hogy nemzetközi jelenlétünket tovább erősítsük. A logisztikai kapacitásunk ehhez már rendelkezésre áll.

CW: Foglalkoznak a tőkebevonás gondolatával?
NT: Köszönhetően annak, hogy részt veszünk a Magyar Nemzeti Bank növekedési kötvényprogramjában, tavaly 3,6 milliárd forint értékben bocsátottunk ki sikeresen kötvényt. Ez ugyan nem volt feltétele bővítési és korszerűsítési terveink megvalósulásának, de kétségtelenül gyorsította, katalizálta a folyamatokat, nagyobb magabiztosságot adott a fejlesztésekhez. Ha befektetőink hisznek a sikereinkben, az minket is megerősít abban, hogy jó úton járunk. Terveinkben egyelőre nem szerepel újabb tőkebevonás. Noha a Covid-helyzet a mi piacunkat is komolyan érintette, jelenleg is vannak mesterséges gerjesztők a piacon, ilyenek például az otthonteremtési, otthon-felújítási támogatási csomagok. Fejlesztéseinknek köszönhetően ténylegesen ki tudjuk használni ezeket a lehetőségeket.

Cikkünk a Computerworld 2021/6., március 24-i számában jelent meg.

 

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.