A legnagyobb hazai lakossági bank CIO-ja szerint a digitális megközelítés új alapokra helyezi az ügyfél, az üzlet és az IT együttműködését a termékbevezetés folyamatában.
Computerworld: Egy bank informatikai vezetőjeként mit tart az elkövetkező egy-két év legnagyobb kihívásának?
Bányai Ervin: Az informatikai megoldások fejlődési sebessége és elérhetősége szolgáltatási versenyt eredményez a piaci szereplők között, amelyben egyszerre kell hatékonyságot növelni és a megnövekedett ügyfélelvárásokat kiszolgálni. A termékeket - az ügyféligényekre rugalmasan válaszolva - gyorsan és csatornánként specifikusan kell megjeleníteni; így érhető el a legjobb ügyfélélmény és az egyszerű használhatóság. Egyfajta digitális forradalom zajlik, amelyben a mobileszközök használata elsődlegessé válik.
CW: Egy olyan óriási, összetett banki környezetben, mint az OTP Bank, melyek a korszerű infokommunikációs eszközök, megoldások bevezetésének, integrálásának kulcsszempontjai?
BE: Az OTP Banknak mint a legnagyobb magyar lakossági banknak innovatívnak kell lennie az új szolgáltatások bevezetésében, ugyanakkor stabil informatikai háttérműködést kell biztosítania. Ehhez elengedhetetlen az úgynevezett kétsebességes informatika kialakítása, amely lehetővé teszi a rugalmasan, könnyen fejleszthető és maximális ügyfélélményt nyújtó "front-end" és a skálázható, lassabban változó, de stabilan működő "back-end" architekturális szétválasztását. A digitális megközelítés - a manuális beavatkozást igénylő folyamatok leszorítása érdekében - megköveteli a folyamatok újratervezését, továbbá új alapokra helyezi az ügyfél, az üzlet és az IT együttműködését a termékbevezetés folyamatában. Az ügyfél esetenként már a termék kialakításának fázisában is szerephez jut, az informatikai és az üzleti szakértők szoros, agilis együttműködésben, állandó ügyfélvisszajelzések mellett fejlesztik az új termékeket és szolgáltatásokat. Az informatikát képessé kell tenni rá, hogy az új megoldásokat sokkal gyorsabban, szabályos időközönként ütemezetten tegye az ügyfelek számára elérhetővé. Az új digitális üzleti modell támogatásához elengedhetetlen a feltörekvő eszközök használata, mint például a big data, a felhőalapú szolgáltatás, az agilis fejlesztés (FastWork, DevOps, Arcop stb.).
Bányai Ervin, CIO & COO, OTP Bank Magyarország
CW: Milyen lehetőségeket lát a big datában, hol tart az OTP Bank azok kihasználásában?
BE: A különböző szektorokban a big data által nyújtott lehetőségek kihasználása már inkább a jelen és nem a jövő, habár a hagyományos pénzügyi szektorban elterjedését még mindig két dolog korlátozza: egyrészt a big datához szükséges technológiák beruházási igénye, másrészt a pénzintézetekre vonatkozó ügyfél-adatkezelési előírások rendkívüli szigorúsága. A jelenlegi helyzetben a pénzintézetek számára a klasszikus tranzakciós adattárházak jobb kihasználása az elsődleges feladat, beleértve a legújabb öntanuló, kockázatértékelési modellek bevezetését és használatát. A közeljövő legfontosabb feladata a rendelkezésre álló nagy mennyiségű, strukturált adatok és a világhálón szabadon elérhető információk üzleti előnnyé, termékekké váltása.
CW: Ön több banknál, pénzintézetnél is dolgozott. Mennyiben változott a CIO helyzete, szerepe, döntési jogköre, menedzsmentben betöltött szerepe az utóbbi években?
BE: Ha 5-10 évvel ezelőtt megkérdezték a vállalatvezetőket, hogy ki a legfontosabb partnerük a menedzsmentben a jövőépítés tekintetében, sokkal kisebb valószínűséggel nevezték meg az informatikai vezetőt, mint manapság. Ennek legfontosabb oka, hogy a jövő informatikája és folyamatai döntő hatást gyakorolnak egy pénzügyi szektorban működő cég sikerességére. Az informatikai vezetők egyik legnagyobb kihívása, hogy olyan folyamatokat, architektúrát és megoldásokat építsenek, amelyek rugalmasan és hosszú távon is hatékonyan nyújtanak versenyelőnyt az üzlet számára.
CW: Hogy látja a VISZ jelenlegi és jövőbeli szerepét? Mit jelent, mit ad a szervezet egy CIO számára?
BE: A VISZ számomra a piaci szereplőkkel, a kollégákkal való kapcsolattartás egyik legfontosabb hazai fóruma, ahol kötetlen formában tudunk az informatikai trendekről, problémákról és megoldásokról beszélgetni.
CW: Ön pályafutása kezdete óta a felhasználói, üzemeltetői oldalon dolgozik. Tudatos döntés volt ez, vagy csak így alakult?
BE: Az élet hozta így, hogy ezt a pályát járjam be. Abban a szerencsében volt részem, hogy a piac legjobb szereplőinél tanulhattam meg az informatika és projektmenedzsment különböző vonatkozásait; dolgozhattam a Citibanknál, a Budapest Banknál és most az OTP-nél.
CW: Az OTP Banknál egy személyben látja el a CIO és a COO feladatkörét. Mit jelent ez a gyakorlatban?
BE: Az informatika és a háttérműveletek közös vezetése lehetővé teszi a mai és a jövőbeni teljes operációs felelősség egy kézben tartását. Ezt nagyon előremutatónak tartom. A magyarországi informatikai és háttérműveleti igazgatóság vezetőjeként - munkatársaimmal együtt - szeretnék hozzájárulni, hogy az OTP 10 múlva is a legelterjedtebb és legjobb bank legyen a régióban és Magyarországon.