Míg az üzlet az informatika nyelvén próbál kommunikálni, az informatika az üzlet nyelvén, de igazából egyik sem beszéli a másikét - mondja Fodor Andrea ügyvezető.
Computerworld: A digitális transzformáció korában az üzletet az információtechnológia vezérli, ám az IT többnyire nem érti meg, miről beszélnek az üzlet oldalán, az üzlet pedig az IT-sek szerint nem tudja megmondani, mit akar. Hogyan tudnak ebben segíteni a projektvezetők és az üzleti elemzők?
Fodor Andrea: Az üzlet azt tudja megmondani, mit szeretne elérni, de a megvalósítás módját nem ismeri. Ennek ellenére kész elképzelésekkel, megoldásokkal jön. A legnagyobb baj azonban az, hogy nem tárják fel a megoldások mögött meghúzódó valós igényeket. Az IT-sek arról beszélnek, hogyan nézzen ki a megoldás, hol legyenek a gombok, amitől az üzleti oldal hamar elveszíti a türelmét, mert ezekre szerintük az IT-nek kell megtalálnia a választ. Ezzel rengeteg energia megy el.
Fodor Andrea ügyvezető, Projektcoach Consulting Kft., Magyar Projektmenedzsment Szövetség, elnökhelyettes
CW: A felkészült szakembereknek nemcsak a technológia változásával, hanem az újabb és újabb módszertanok, elméletek sokaságával is tartaniuk kell a lépést. Milyen módszertanokat alkalmaznak?
FA: Ma már alapvető elvárás a gyorsaság. Az agilis szemléletre épülő módszertanok nagyon sok kérdésre adnak választ, ám sok korlátjuk is van, amit nemigen szoktak figyelembe venni. Az agilis szemléletmódra épülő módszertanok feltételezik, hogy van valaki, aki meg tudja mondani, mi érték, és mi nem, illetve tud dönteni. Nagyvállalati környezetben azonban ez nagyon ritka. Banki példával: a hitelezési részleg a gyors hitelbírálati döntéshez ragaszkodik, a kockázatkezelés az erős kontrollhoz, a jogi terület ahhoz, hogy a jogszabály minden pontját betartsák, a számvitel a tételek megfelelő könyveléséből nem enged... Az eltérő elvárások között elemzésre épülő, minden érintett szakmai követelményét kielégítő, de az üzleti célt szem előtt tartó konszenzust kell teremteni. Ebben segít üzleti elemzési módszertanunk, a Business Value Management. Amikor ez megvan, akkor már lehet rövid futamokban megvalósítani a megoldást. Az IT szűkös kapacitása miatt fontos, hogy az üzletileg legértékesebb megoldások jöjjenek létre, mert miközben egyes üzleti igények olykor évekig várnak a megvalósításra, a leszállított IT-funkcióknak nagyjából a fele nem képvisel üzleti értéket.
CW: Mi ebben az üzleti elemző szerepe?
FA: Üzleti elemzői munkát mindig végeztek a projektekben, csak szétszórva, vagy másképp hívták. A business analyst legfőbb szerepe kielemezni és összehangolni, pontosan mire is lenne szükség, illetve, hogy a követelményekből melyek jelentenek valóban értéket.
CW: Projekttanácsadás mellett képzéseket is tartanak. Milyennek találják a munkaerő-felhozatalt?
FA: Mind projektvezetőből, mind üzleti elemzőből nagy hiány van. Régen az üzleti elemző erősen IT-szemléletű dokumentátor volt, mára viszont stratégiai szereplővé lépett elő, aki azért felel, hogy valóban a stratégiába illeszkedő megoldások szülessenek meg. Külföldön az üzleti elemzőt már a projektvezetővel egy szintre, sokszor magasabbra pozícionálják, de ezt a piac Magyarországon még nem követte: a többség technikai háttérrel rendelkezik, az üzleti, vezetői szemléletet például a mi tréningjeinken igyekeznek magukévá tenni.
CW: Milyen tipikus problémákkal szembesülnek - az erőforráshiányon kívül - a leggyakrabban?
FA: A cégek gyakran átugranak a projektek kiválasztásának, elindításának bizonyos lépésein. Sokszor egy hirtelen ötletből indulnak el, vagy abból a hitből, hogy az IT mindent megold. Minden projektet azzal kell kezdeni, hogy feltárjuk, mit akarunk vele megoldani, mert ha nem tesszük ki az asztalra a célokat, akkor tíz résztvevő tíz különböző célt fog feltételezni, és a végén csillagrombolót kezdenek építeni, és az eredeti üzleti probléma méreténél jóval nagyobb megoldás születik, amelybe mindenki a saját eredeti elképzeléseit, netán korábban lelőtt projektjeit próbálja meg belepakolni. Ám amennyiben a projektet a vezetőség kiemelt figyelemmel kezeli, és a határidő is fontos, akkor az - talán nagy áldozatok árán, a hatókör, a scope többszöri megfelezésével -, de általában be is szokott fejeződni. Mi arra törekszünk, hogy minél gyorsabban minél nagyobb üzleti értékű megoldások szülessenek, hiszen nagyon gyors változások világában élünk, a csillagromboló-építés pedig csak a kockázatokat és az implementáció idejét növeli.