Mozgalmas nap volt tegnap a Yahoo-nál: csütörtökön az internetes vállalat bejelentette, hogy befejezte a tárgyalásokat a Microsofttal, mert a redmondi vállalat csupán a kereső üzletágát akarta megvásárolni, és nem a cég egészét. A Microsoft megerősítette, hogy nem tett további ajánlatot a Yahoo egészének felvásárlására, viszont egy "alternatív tranzakciót" igyekezett létrehozni. A vállalat ugyanakkor nem erősítette meg, hogy befejeződtek volna a tárgyalások a Yahoo-val.
Néhány órával azt követően, hogy bejelentették, végleg lezárták a tárgyalásokat a Microsofttal, az is kiderült, hogy megállapodást kötött a Google-lal. Ennek értelmében a Yahoo egyes keresési találatai mellett a Google hirdetései is olvashatók lesznek. A megállapodás értelmében a Yahoo választhatja ki, hogy mely szavakra keresve, mely oldalakon jelenjenek meg a Google hirdetései.
A Yahoo oldalain megjelenő hirdetések után a hirdetők a Google-nak fizetnek, és a bevétel egy részét a Google továbbadja majd a Yahoo-nak. A megállapodás kizárólag az USA-ra és Kanadára vonatkozik, és nem kizárólagos, azaz a Yahoo más cégekkel is megállapodhat, és az ő hirdetéseiket is értékesítheti a saját fejlesztésű Panama hirdetési platformján. A megállapodás részeként a két cég azt is tervezi, hogy az azonnali üzenetküldő rendszereiket átjárhatóvá teszik.
800 milliós üzlet
A szerződés révén egyesülnek a Google és a Yahoo online hirdetési üzletei, ami lényegében visszavágást jelent a Microsoftnak, amely a Yahoo egészét vagy részeit felvásárolta volna annak érdekében, hogy megerősítse online üzletét és így jobban fel tudja venni a versenyt a Google-lal.
A Yahoo várakozásai szerint a megállapodás az első 12 hónapban 250-450 millió dollár működési cash flow-t generál majd, és a Yahoo számára éves szinten mintegy 800 millió dolláros árbevétel lehetőségét vetíti előre. A megállapodás négy évre szól, amelyet a Yahoo további hat évvel hosszabbíthat meg.
Hosszú távon kedvezőtlen lehet
A Yahoo szerint az ügylet azért lesz előnyös számára, mert rugalmas, és nem exkluzív. Az IDG News Service által megszólaltatott Greg Sterling, a Sterling Market Intelligence piacelemző cég vezetője szerint a megállapodás mégsem olyan kedvező a Yahoo befektetői számára, mint az esetleges felvásárlás lehetett volna a Microsoft részéről - de a második dolog, ami történhetett.
Az elemző hozzátette: a Yahoo jövője szempontjából kulcsfontosságú a Panama hirdetési platform további fejlesztése; amennyiben ezt elhanyagolják, és egyre inkább a Google-ra támaszkodnak a hirdetések terén, úgy az ronthatja a Panama piaci pozícióját.