A Verseny- és Piacfelügyelet (CMA) vizsgálatot indított, miután egy júniusi jelentés szerint a technológiai óriásoknak olyan monopóliumuk van, amely "lehetővé teszi számukra, hogy fojtogató befolyást gyakoroljanak az operációs rendszerek, az alkalmazásboltok és a mobileszközök webböngészői felett".
A vizsgálat bejelentésekor a CMA azt mondta, hogy 2021-ben az Egyesült Királyságban a mobilos webböngészés 97 százaléka az Apple vagy a Google böngészőmotorja által működtetett böngészőkön történt. "Az ezekre a motorokra vonatkozó bármilyen korlátozás jelentős hatással lehet a felhasználók élményeire" - közölte a CMA.
A szerencsejátékok esetében a CMA arra figyelmeztetett, hogy a mobileszközökre vonatkozó felhőalapú játékszolgáltatásokra vonatkozó korlátozások akadályozhatják az ágazat növekedését.
A vizsgálatra egy konzultáció nyomán került sor, amely megállapította, hogy a brit technológiai versenytársak és a fogyasztók elégedetlenek azzal, ahogyan az Apple és a Google uralja a mobil böngészők piacát, és ahogyan az Apple korlátozza a felhőalapú játékokat az App Store-on keresztül.
Az Apple iOS rendszere megköveteli, hogy minden alkalmazást külön-külön kelljen benyújtani felülvizsgálatra, ami azt jelenti, hogy egy olyan felhőalapú ajánlat, mint az Xbox Game Pass vagy a PS Now nagy terhet jelentene a felhőalapú játékszolgáltatók számára. Az Xbox anyavállalata, a Microsoft már 2020-ban kifogásolta ezt, arra hivatkozva, hogy ez lényegében blokkolja a Game Pass-t az iOS-en.
A nyilvánvaló korlátozások, amelyeket az Apple és a Google az alkalmazásboltjaikra ró "korlátozzák a választékot, és megnehezíthetik az innovatív új alkalmazások eljuttatását a brit fogyasztók kezébe" - mondta a CMA. Mind az Apple, mind a Google azt állítja, hogy a korlátozásokra a felhasználók védelme miatt van szükség.
A brit hatóság tudatta, hogy mérlegelni fogja ezeket az aggályokat, és eldönti, hogy a "jobb eredmények elérése érdekében" új szabályokat vezet-e be. Sarah Cardell, a CMA ideiglenes vezérigazgatója elmondta: "Biztosítani akarjuk, hogy a brit fogyasztók a legjobb új mobiladat-szolgáltatásokat kapják, és hogy a brit fejlesztők innovatív új alkalmazásokba fektethessenek be." Cardell hozzátette, hogy amikor az ország új digitális piaci rendszere életbe lép, az "valószínűleg foglalkozni fog az ilyen jellegű kérdésekkel".
A javasolt rendszer "a jelentős és beágyazott piaci erővel rendelkező, kis számú céget" célozná meg és vonná őket felelősségre. A rendszer még májusban került a parlament elé, de a politikai turbulenciák miatt legalább 2023-ig elhalasztották. "Addig is a meglévő hatásköreinket használjuk fel a problémák kezelésére, ahol csak tudjuk" - mondta a vezérigazgató.
Cardell leszögezte: "Sok brit vállalkozás és webfejlesztő mondja nekünk, úgy érzi, hogy az Apple és a Google által meghatározott korlátozások hátráltatják őket. Azt tervezzük, megvizsgáljuk, hogy a hallott aggodalmak megalapozottak-e, és ha igen, meghatározzuk azokat a lépéseket, amelyekkel javíthatjuk a versenyt és az innovációt ezekben az ágazatokban" - idézte a vezető brit tisztviselőt az AI Business.