A kormány biztonsági felügyelője vizsgálatot indított az Ügyfélkapu szombaton történt működési problémáinak a felderítésére. A vasárnapi Bors korábban arról írt, hogy a kormányzati rendszer a hétvége első napján összeomlott, s így akár több százezer adózó adatai is veszélybe kerülhettek. A lap által megkérdezett szakértő ráadásul nem zárta ki a hackertámadást lehetőségét, mint ahogyan Daróczi Dávid kormányszóvivő sem.
A kormányzati portálra bejelentkezett könyvelőket a rendszer ugyanis szombaton még más nevén léptette be, s saját profiljukat nem, vagy csak nehezen érhették el. Így egyetlen regisztrált tag sem lehet biztos abban, hogy egy idegen személy nem böngészgetett a saját, privát adatai között. A lap kérdésére ezt R. Bakonyi Ágnes, az APEH szóvivője is elismerte, mondván: az APEH adatbázisában nem volt üzemzavar, de az ügyfélkapun elérhető, az adózással kapcsolatos levelek és adatok sérülhettek. S ez azért is kellemetlen, mert az adóhatóság a napokban kezdte el küldözgetni azokat az elektronikus leveleket, amelyekben a TEÁOR-számok változásáról értesítették a felhasználókat, részletesen leírva minden fontos adózóval kapcsolatos adatot.
"Nagy gáz van"
Gyerekek nagy gáz van az ügyfélkapun, három gombnyomásra három regisztrált könyvelő összes cégadatába tudok benézni, pedig csak a sajátomra lennék kíváncsi, de arra nagyon" - olvasható például egy könyvelő bejegyzése az Aktaforum.hu fórumán. "Minden gombnyomás másik személy, csak a sajátom nem" - tette hozzá később. Ezen okból Jóri András, adatvédelmi biztos is vizsgálatot indított, aki egy helyszíni vizsgálatban kívánja tisztázni a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszerben február 7-én bekövetkezett üzemzavar körülményeit.
Az ügy pikantériája, hogy körülbelül két héttel ezelőtt jelentette be Baja Ferenc, informatikáért felelős kormánybiztos az Ügyfélkapu ötmilliárdos fejlesztését. A decemberben induló Ügyfélkapu 2-vel kapcsolatban anno Krupanics Sándor, a projektet megvalósító, állami tulajdonban lévő Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a fejlesztésekre azért van szükség, mert bár a rendszer alapelemei és szolgáltatásai megvalósultak, a meglévő rendszer még nem képes arra, hogy megfelelő üzembiztonsággal és megbízhatósággal kielégítse a folyamatosan növekvő igényeket. A megnövekedett igények azonban jelen ügynél nem álltak fel, hiszen sem munkanap, sem bevallási határidő nem volt. Így nehezen lehet magyarázni a rendszer működési hibáját.
Nem lehet adatokat küldeni
A Miniszterelnöki Hivatal közleménye szerint egyébként az Ügyfélkaput ma már mindenki nyugodtan használhatja, mivel elhárították a hibát, s így az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez és szolgáltatásokhoz beléptető portál ismét megbízhatóan működik. Saját tapasztalatunk azonban ennek ellent mond, hiszen az oldal jelenleg csak korlátozottan működik. „A nagy forgalomra való tekintettel, ügyintézésének megkönnyítése érdekében a portál címlapjának megtekintése nélkül intézheti ügyfélkapu-ügyeit" - olvasható a címoldalon. Ráadásul az általunk megkérdezett könyvelők elmondása alapján „az oldal már reggel óta nem működik": habár beléptet a profilba, adatok feltöltésére nincs lehetőség, s így adóbevallásokat sem lehet leadni.