Az istenek már rég nem laknak az Olümposzon, az Olympus pedig jó ideje nem számít már a fényképezés istenei közé. Az egykor sokkal szebb napokat látott japán tech-vállalat az elmúlt három évben egyaránt veszteséget termelt, ezért most hivatalosan is bejelentette: eladásra kínálja teljes képalkotási üzletágát, amelytől már idén szeptemberre szeretne megszabadulni.
Az Olympus fényképezőgépes karrierje 1936-ban indult a Semi-Olympus I megjelenésével. Az első nagy fénykort az 50-es évek hozták el, amikor elindították ikonikus Pen sorozatukat, majd főként amatőr és félprofi, tükör nélküli kamerákra specializálódtak. A japán cég fényképezőgépei szinte minden esetben egyértelmű szakmai sikert hoztak és a felhasználók körében is népszerűek voltak, de ez mégsem tartott a végtelenségig.
A mostani állapotot leginkább a mobilokba költöző kamerák, és ezek egyre jobb minősége idézte elő. A "klasszikus" fényképezőgépes cégek közül leginkább azok maradtak talpon a legújabb korban is, amelyek a professzionális termékekre (is) fókuszáltak, ezt a szintet ugyanis még jó ideig nem veszélyezteti a mobilos kamerák tudása.
A jelek szerint egyébként már a vevő is megvan: a Japan Industrial Partners egy 18 éves magánvállalat. Egyszer már hasonló témakörben bekerültek a tech-hírekbe, amikor 2014-ben megvették a Sonytól a VAIO PC-üzletágat (mondjuk ez azért nem volt az évszázad üzlete, ha megnézzük, mennyire pörög most az egykori prémium márkanév).
"Az Olympus több módon is igyekezett megfelelni a digitális fényképezőgépek piacán tapasztalható visszaesésnek, amelyet többek között az okostelefonok fejlődése okozott" - írja közleményében a vállalat. "Többek között átalakítottuk a költség-struktúránkat a gyártás átrendezésével és az értéknövelt termékekkel, például a cserélhető lencsékkel, amelyek akár jobb profitot is hozhatnak még a csökkenő eladások mellett is."
Ez utóbbi kitétel már minden bizonnyal az új vevőnek szóló jótanács is egyben. Persze az Olympus sem marad munka és bevétel nélkül, hiszen a kamerás bizniszen kívül több egyéb területen is fontos szereplők. Oké, az audiófelvevők, diktafonok piacán valószínűleg szintén hasonlóképpen bekavar az okostelefonok erősödése, de az olyan nem-konzumer szegmensekben továbbra is jól működnek, mint az ipari, egészségügyi és tudományos berendezések, képfeldolgozó eszközök.
Persze ezzel együtt is szomorú egy ilyen múlttal rendelkező név kiesését látni egy valaha komoly és előremutató piaci szegmensből. És persze az is szomorú, amikor ez a valaha komoly és előremutató piaci szegmens is szép lassan a múlt ködébe vész, de így volt ez annak idején a gőzmozdonyokkal, az ólom nyomdagépekkel és a katódsugárcsöves tévékkel is, ez a világ rendje.