Hirdetés
. Hirdetés

Az üzleti intelligencia 10 vezető trendje 2015-ben

|

Átalakuló adatkormányzás, a közösségi adatok elemzése, magasfokú integráció, fejlett mobilelemzések és a prediktív analitika terjedése jellemzik a közeljövőt.

Hirdetés

Céljaik eléréséhez, a riválisokkal szembeni versenyelőny biztosításához elengedhetetlen, hogy a vállalatok rendelkezzenek a megalapozott döntéseik meghozatalához szükséges adatokkal. Mivel egyre több hatáskör kerül át az informatikától a vállalatvezetéshez, a Gartner piackutató cég szerint a hagyományos üzleti intelligencia és analitikai modellek megszűnnek.

Hirdetés

A többszörösen strukturált adathalmazokhoz való hozzáférés, az adat-előkészítő eszközök és az intelligens funkciók elterjedésének köszönhetően egyre többen végeznek majd adatelemzéseket, ami szükségessé teszi az adatkormányzás átalakítását. Az üzleti intelligencia új generációja jelenik meg, mivel egyre nagyobb igény fogalmazódik a felhasználóbarát analitika és az adatok összefüggéseinek feltárását lehetővé tévő szakértelem iránt. Cikkünkben a Tableau Software tanulmánya nyomán áttekintjük 2015 legfontosabb üzleti intelligencia trendjeit.

Átalakuló adatkormányzás
Ahogy az üzleti intelligencia területén az adatok önkiszolgáló jellegű felhasználása vált jellemzővé, úgy kell átalakulnia az adatkormányzásnak is. Az olyan egyszerű megközelítések, mint az összes vállalati adat elzárása vagy a feldolgozások leállítása, már nem alkalmazhatók. A szervezeteknek meg kell vizsgálniuk, hogy mit jelent az adatkormányzás az önkiszolgáló elemzések világában. Olyan kérdésekre kell megtalálniuk a választ, mint hogy az üzleti döntésekhez használt adatok naprakészek és pontosak-e; az IT-részleg szorosan együttműködik-e a vezetőséggel az adatok hatékony felhasználása érdekében, és képes-e pozitív üzleti eredmények elérésére; megfelelő felügyelet alatt vannak-e az adatok; valamint a biztonsági intézkedések kielégítik-e a jogi, megfelelőségi és szabályozási követelményeket?

Az adatkormányzási stratégia kialakításakor négy kulcsfontosságú elemet – csapat, adatminőség, adatbiztonság és megfelelőség, jelentés és dashboard-kormányzás – kell figyelembe venni. A stratégiát megalkotó csapatot kezdetben érdemes kis projekt teamként működtetni, amely először áttekinti a meglévő adatelemzéseket, majd kidolgoz egy szélesebb körű, önkiszolgáló adatelemzési módszertant. A csapatban mind informatikusoknak, mind az üzleti vezetőknek helyet kell kapniuk, így biztosítható az adathasználati, az adatkormányzási és az önkiszolgálási igények kiegyensúlyozott felmérése. Végre kell hajtani egy adatauditálást annak kiderítésére, hogy milyen adatforrások vannak használatban, és ezek mennyire frissek.

Ezt követi egy olyan adat-infrastruktúra kialakítása, amely lehetővé teszi a konszolidációt, s a felhasználókat a friss és pontos megosztott adatokhoz irányítja. A folyamat során új, értékes adatforrások megtalálására is lehetőség nyílik. Gondoskodni kell az adatok hatékony osztályozásáról és adat-hozzáférési szintek meghatározásáról, melynek révén biztosítható a jogi vagy szabályozási okok miatt megóvandó érzékeny információk védelme. Figyelni kell a mobilhasználattal és a BYOD-vel kapcsolatos problémák megoldására is, mivel ez a két terület az adatkiszivárgások egyik legnagyobb forrása. Végül világos útmutatót kell létrehozni az önkiszolgáló elemzésekhez arról, hogy miképpen lehet hozzáférni a kívánt adatokhoz.

Versenyelőnyt jelent a közösségi intelligencia
Tavaly kezdték el a vállalatok komolyabban elemezni a közösségi szolgáltatások adatait, az idén pedig a tevékenységben élen járó szereplők ki fogják használni az ebből származó előnyöket. A közösségi kommunikáció kiterjedt követésével a szervezetek meg tudják állapítani, hogy vásárlóik miről beszélgetnek, és mikor kezd egy téma trendivé válni. A közösségi információk elemzése lehetővé teszi továbbá a gyors és hatékony termékoptimalizálást.

 

A közösségi hálózatokat használó ügyfelek az egyes termékekre vonatkozó hozzászólásaikkal, a marketingkampányokra való reakcióikkal befolyásolhatják egymást, s mivel a megjegyzéseket rögzítik, azok elemezhetővé válnak. A résztvevők tevékenységei és az általuk generált tartalmak hatalmas adattömeget képeznek, amelynek elemzésével nyomon követhetők és megérthetők az aktuális trendek, valamint a vásárlók viselkedése és hangulata.

Elemzések vállalatszerte
Manapság szinte bárki lehet adatelemző: egy üzemvezető, egy szállítmányozási igazgató, sőt akár egy üzletkötő is. Az új, egyszerűen használható, böngésző alapú elemzést megvalósító technológiák lehetővé teszik, hogy az emberek választ kapjanak ad-hoc jellegű kérdéseikre. Azok a vállalatok, amelyek felismerik ennek stratégiai jelentőségét, adatokkal, eszközökkel és tréningekkel támogatják a mindennapos elemzőket.

Megkülönböztető közösségek
Az informatika konzumerációja immár tényként kezelhető: az emberek azokat a termékeket részesítik előnyben, amelyeket szívesen használnak, és ez alól nem kivételek az elemzőszoftverek sem. Azok a cégek építenek maguk köré virágzó, gyarapodó közösségeket, amelyeknek a termékei inspirálják, és hasznos képességekkel látják el a vásárlókat. Ráadásul a jövőbeli vásárlók az ilyen prosperáló közösségekhez vonzódnak, mivel azok kétségtelen bizonyítékai annak, hogy egy vállalat jól használható termékeket dob piacra.

Magas fokú integráció
Az elmúlt tíz évben az adatfeldolgozás területén végrehajtott számtalan innováció vegyes környezeteket hozott létre, amelyekben minden megtalálható az adattárolástól kezdve az elemzésen át az üzleti alkalmazásokig. Mivel azonban a szervezeteknek elege lett a többszöri bejelentkezésekből, valamint az adatok mozgatását és felügyeletét megvalósító nehézkes folyamatokból, az egyszerű felhasználói felületet kínáló integráció fog általánossá válni. Ennek egyik megvalósítása az adatvizualizáció, melynek révén gyors betekintés nyerhető a működési, tervezési, pénzügyi és más típusú információkba. A módszer ugyancsak támogatja az önkiszolgáló jellegű elemzések és megosztások elvégzését. Az eredmény: adatokkal alátámasztott, jobb döntések a teljes szervezetben, megnövelt működési hatékonyság és teljesítmény, valamint jobb átláthatóság és elszámoltathatóság.

Kiterjesztett felhőelemzés
Idén immár nem csupán a felhőben tárolt adatokon végeznek majd elemzéseket, hanem a helyszínen tárolt információkon is. Egészen mostanáig az ilyen jellegű műveletek főként a felhőalapú alkalmazások adataira korlátozódtak. A vállalatok 2015-től kezdődően a felhőt fogják választani, ha ennek egy üzleti alkalmazás esetében értelmét látják, és nem csupán azért, mert az adatok ott találhatók.

Interaktív adatok váltják fel a statikus dashboardokat
Egy olyan világ köszönt ránk, amelyben az információk már elég interaktívak ahhoz, hogy egy beszélgetés gerincét képezzék. Most, hogy elérhetővé váltak a gondolat sebességével működő elemzőeszközök, az emberek gyorsan képesek analizálni az információkat, kiegészíteni azokat további adatokkal, új perspektívákat hozva létre ily módon. Ráadásul ezen „adattársalgások” révén több összefüggésre derül fény. Például egy diagram nem csupán a készítője által megfogalmazott kérdésre adhat választ: megtekintésekor a kíváncsi hallgatóság újabb kérdésekkel állhat elő, amelyekre új válaszokat kap, és ennek eredményeképpen a közösség további hasznos ismeretekhez jut a témában.

Adatelemzések online kiadványokban
Az olvasóikat hiteles információkkal ellátni kívánó online hírszolgáltatások egyre nagyobb számban helyeznek el adatelemző diagramokat cikkeikben. Ez a trend várhatóan megjelenik majd a vállalati szférában is, mivel az adatelemzés területén hiányosságokkal rendelkező cégek közül egyre több fogja behozni lemaradását. Az olvasók vevők az információkat, összefüggéseket látványosan szemléltető infografikákra. Jó példa erre a New York Daily News online felületén leközölt, a Tableau Public adatvizualizációs alkalmazással készített diagram, amelyet alig fél óra alatt állítottak össze, és rendkívül gyorsan elérte az egymilliós nézettséget.

Útközbeni elemzések
A mobil munkavállalók egyre kevesebbet töltenek az íróasztaluk mellett, ez azonban nem jelenti azt, hogy egyre kevesebb információra van szükségük: éppen ellenkezőleg. A mobil elemzőalkalmazások évek óta a piacon vannak, és különálló programokból más rendszerekkel együttműködni képes szoftverekké váltak. Fejlettségi szintjük immár lehetővé teszi nem túlságosan bonyolult elemzések útközbeni elvégzését, méghozzá a korábbiaknál természetesebb és intuitívabb felhasználói felületeken. Fő funkciójuk, hogy gyors, valós idejű információkkal segítsék az irodájuktól távol lévő alkalmazottak munkáját.

Egyre intelligensebb analitika
A grafikus, intuitív modellezés területén végbement fejlődés lehetővé teszi, hogy az üzleti felhasználók prediktív elemzéseket hajtsanak végre, amihez nem lesz szükségük szakértőkkel való széles körű konzultációra vagy programozásra. Ahogy egyre inkább elterjed az önkiszolgáló jellegű elemzés, általánossá és lényegesen egyszerűbben kivitelezhető válnak az olyan tevékenységek, mint az előrejelzés.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.