Az amerikai hatóságok végleges szabályokat adtak ki, amelyek megszüntetik azt a követelményt, hogy az automatizált járművek gyártóinak a teljesen autonóm járműveket kézi vezérléssel kell felszerelniük, hogy megfeleljenek a baleseti előírásoknak.
Az autógyártók és a technológiai cégek jelentős akadályokba ütköztek az emberi irányítás nélküli automatizált vezetési rendszerű (ADS) járművek bevezetése előtt, mivel az évtizedekkel ezelőtt lefektetett biztonsági előírások feltételezik, hogy az ember irányít.
A múlt hónapban a General Motors és önvezető technológiai egysége, a Cruise kérvényt nyújtott be az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósághoz (NHTSA), hogy engedélyt kapjon egy olyan önvezető jármű megépítésére és üzembe állítására, amelynek nincsenek az emberi irányításhoz szükséges kezelőszervei, például kormánykerék vagy fékpedállal.
A szabályok felülírták azokat az előírásokat, amelyek feltételezték, hogy a járműveknek mindig van vezetőülésük, kormánykerekük a hozzá tartozó kormányoszloppal, vagy csak egy első utasülésük van. "A kizárólag ADS általi működtetésre tervezett járművek esetében a kézi vezetésvezérlők logikailag szükségtelenek" - mondta az ügynökség.
Az új szabályok, amelyeket először 2020 márciusában javasoltak, hangsúlyozzák, hogy az automatizált járműveknek ugyanolyan szintű utasvédelmet kell nyújtaniuk, mint az ember által vezetetteknek. "Attól még, hogy az ADS-szel felszerelt járművekben a vezető ember helyett egy gépezet dolgozik, az emberek biztonságának megőrzése továbbra is ugyanolyan fontos, és azt a kezdetektől fogva integrálni kell" - mondta Steven Cliff, az NHTSA tisztviselője.
Az NHTSA szabálya szerint a gyermekek nem foglalhatják el a hagyományosan vezetőülésnek nevezett helyet, tekintettel arra, hogy a vezetőülést nem úgy alakították ki, hogy megvédje a gyermekeket egy balesetben, de ha egy gyermek ül az ülésen, az autónak nem kell azonnal leállnia a mozgással.
Az NHTSA közölte, hogy a meglévő előírások jelenleg nem tiltják az automatizált járművek üzembe helyezését, amíg azoknak kézi vezérlésük is van. Ugyanakkor a hatóság továbbra is fontolgatja más biztonsági előírások módosítását, ezért a gyártóknak továbbra is kérvényezniük kell az NHTSA-tól a mentességet az ADS-sel felszerelt járműveik értékesítéséhez.