A pandémia komoly hatással volt az olyan iparágakra, mint a személyszállítás, és az olyan cégeket, mint az Uber, rendkívül megviselte. Az utazási korlátozások enyhülésével a hálózatos (személy)fuvarozó igyekszik visszaszerezni utasait és sofőrjeit is. Az erős fellendülés azonban nem azért van, mert az Uber hirtelen olyan céggé vált, amely előnyben részesíti az "önálló vállalkozókat" - írja a BBC.
Ma körülbelül 5 millió sofőr dolgozik az Uberrel. Ezek a független vagy szabadúszó munkavállalók nem csak azokat az embereket fuvarozzák, akik az Uber alkalmazáson keresztül foglaltak taxit, hanem ételkiszállításokat is végeznek a vállalat számára.
Az április-júniusi időszakban 1,87 milliárd utat foglaltak le az Uber alkalmazáson keresztül. Ez azt jelenti, hogy 2022 második negyedévében naponta mintegy 21 millió utat foglaltak le az Uber platformján. Az Uber részvényei az elmúlt hónapokban több mint 15 százalékot ugrottak. A növekedési minták arra utalnak, hogy az Uber folyamatosan nyereséges vállalkozássá válhat. A cég a második negyedévben 382 millió dollár szabad cash flow-t termelt. Ez a hírek szerint hozzájárult ahhoz, hogy a cash flow-ja pozitívvá vált.
Az Uberhez kapcsolódó sofőrök száma 31 százalékkal ugrott meg az előző évhez képest - erősítette meg a társaság vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi. Pedig egy évvel ezelőtt még akut sofőrhiánnyal küzködtek. Ez nemcsak az Uber számára volt frusztráló, hanem az utasai számára is, akiknek hosszabb ideig kellett várniuk a taxira.
Az üzemanyagárak világszerte meglehetősen meredeken emelkedtek. Ráadásul a megélhetési költségek is felfelé száguldottak. Az Uber azonban egyre több "gigamunkást" szerzett - állította Khosrowshahi. Kétségtelen, hogy ma többen keresnek az Uberen, mint a járvány előtt. A világszerte megemelkedett benzinárak fényében ez kétségtelen megerősítése annak, hogy a sofőrök továbbra is értéket látnak az Uberben.
Khosrowshahi szerint ennek ellenére az Ubert többször is kritizálták a vállalat növekedését segítő emberekkel kapcsolatos politikája miatt. A vállalat soha nem kezelte önálló alkalmazottként a sofőröket. A kulcsfontosságú piacokon, például az Egyesült Államokban az Uber a sofőröket önálló vállalkozóknak minősíti.
Azzal, hogy a sofőröket független vállalkozóknak minősíti vagy elismeri, az Uber szinte minden, a munkavállalói juttatásokra és felelősségre vonatkozó törvényt elkerülhet. Egyszerűen fogalmazva, az Ubernek dolgozó sofőrök nem jogosultak olyan juttatásokra, mint a minimálbér vagy a szabadságpénz. Az ilyen feltételek ellenére a cégnek több sofőr dolgozik, mint valaha.