Az eNET előzetesen 266 milliárd forintra becsülte a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak összesített forgalmát a 2014-es évre, ami 22,5 százalékos növekedést jelent 2013-hoz képest. Mérsékeltebb bővülést mért a GKI-Digital, amely szerint 230 milliárd forintos volt a teljes online kiskereskedelmi piac a múlt évben, ami 13 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Globális szinten ez eMarketer adatai szerint 1316 milliárd dolláros volt az internetes kiskereskedelmi piac, 22,2 százalékos bővülést jelentett 2013-hoz képest.
Kényelemre vágynak a fogyasztók
A múlt év végén szintén az eNET adatai alapján a rendszeresen internetezők 72 százaléka, 3,4 millió fő volt online vásárló. Ráadásul a fennmaradó 28 százalékból további 12 százalék vásárolt már a világhálón, azonban több mint egy évvel a felmérés előtt.
Az online vásárlási lehetőséget választók számára az elsődleges szempont a kényelem, 69 százalék jelölte meg ezt fő érvként a szolgáltatás mellett. A második helyen a kedvező ár (54%), aztán a házhozszállítási lehetőség (49%), míg a negyediken az árösszehasonlítás (47%) szerepelt.
Bár az elmúlt években gyorsan bővült a hazai e-kereskedelmi piac, részesedése a teljes kiskereskedelmi szektorból még mindig igen alacsony, mindössze 3,5-4 százalék. Összehasonlításként, a múlt évben az Egyesült Királyságban 13, Kínában 10,1, Finnországban 9,8 százalék volt ez az arány. Ez azt mutatja, hogy még bőven van fejlődési potenciál ebben a szegmensben.
Növekedési lehetőségek
A GKI-Digital elemzése szerint az online vásárlás további növekedése sokkal nagyobb mértékben függ a már jelenleg is az internetes vásárlók körébe tartozók aktivitásának növekedésétől, mint az új belépők alacsony mértékétől. Az elmúlt egy évben az online vásárlást először kipróbálók aránya már csak egy számjegyű volt az érintetteken belül, miközben 11 százalék azok aránya, akik jelenleg csak különleges alkalmak – pl. születésnap, ünnepek – esetén keresnek fel webshopokat. Az alkalmi vásárlók az internetes vásárlást évente legfeljebb csak pár alkalommal használó kezdők (14%) körével együtt jelentik az online kereskedelem bővülési lehetőségeinek legnagyobb forrását.
Emellett természetesen új piaci szereplők megjelenése, illetve új termékkörök megjelenése az internetes felületeken is bővítheti az e-kereskedelmi forgalmat. Az elmúlt néhány évben erre adtak jó példát a kuponoldalak, amelyek népszerűsége rendkívül gyorsan futott fel, számos új piaci szereplő próbált szerencsét, majd néhány év után jelentős konszolidáció következett be. De ebbe a körbe sorolható az online apróhirdetési oldalak térhódítása is, amelyek 2012-től kezdődően játszottak egyre meghatározóbb szerepet a C2C, vagyis a magánszemélyek közötti e-kereskedelemben, részben piacot szerezve az aukciós oldalaktól is. Népszerűségükben meghatározó szerepet játszott az ingyenesség és a gyorsaság.
Új helyzet – új riválisok
Az online apróhirdetési piac két meghatározó szereplője, az OLX.hu és a Jófogás.hu kiélezett marketing harcot vívott egymással, amely becslések szerint listaáron több tízmilliárd forintos reklámköltést jelentett. A szolgáltatások bevételtermelő képessége ugyanakkor minimális volt, és a reklám-kampányokat, illetve a fejlesztéseket a tulajdonosok finanszírozták. Miután a Jófogás.hu tulajdonosa felvásárolta az OLX.hu-t, a piaci helyzet alapjaiban megváltozott, és elérkezett az ideje a szolgáltatás monetizálásának. Az apróhirdetések feltöltése ugyan várhatóan a jövőben is ingyenes lesz, azonban a lényegesen nagyobb felhasználói kör, és ebből adódóan több hirdetés alapvető változásokat eredményezhet, egyre több lehet az addicionális fizetős szolgáltatás, illetve drágulhatnak a hirdetés kiemelési lehetőségek.
Ez azt jelenti, hogy a Jófogásnak és a Vaterának hasonlóbb környezetben és feltételek mellett kell versenyeznie, mint korábban. Ez lehetőséget nyújt a kisebb marketingköltés miatt elmúlt években némileg háttérbe szorult online aukciós piactereknek arra, hogy ismét erősítsék pozíciójukat a hazai piacon.
A lapletöltések számát tekintve a Vatera a Medián mérései alapján 2014. decemberben a magyarországi weboldalak toplistájának előkelő 6. helyén állt. A Gemius nemrég publikált hivatalos kutatása szerint 2014-ben a hazai internetezők válaszai alapján, a legkedveltebb e-kereskedelmi weboldal a Vatera volt. A szolgáltatás erejét jól mutatja, hogy jelenleg is 2,7 millió termék található meg a kínálatban, ráadásul a Vaterán - az apróhirdetési oldalakkal szemben - nincsenek fent már eladott és így elérhetetlenné vált termékek, hanem kizárólag aktuálisan elérhető termékekből válogathatnak a vásárlók.
Az oldal erősségeként szokták említeni a felhasználók a rendkívül részletes termékszűrési funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a közel 3 millió árucikk között is pontosan és gyorsan megtalálják azt, amit keresnek, anélkül, hogy több tíz listázó oldalt kellene végiglapozniuk, kerülgetve a kevésbé releváns találatokat.
Biztonságra építenek
További előnyt jelent az online apróhirdetési oldalakkal szemben, hogy a Vatera jóval nagyobb biztonságot nyújt felhasználóinak. A vásárlók és az eladók értékelést adnak egymásról minden vásárlás után, így az oldalon vásárló akkor is pontosan tudja, kivel készül üzletet kötni, ha az eladó messze lakik tőle és még sohasem találkozott vele. Emellett a megbízható eladók számára az összegyűjtött pozitív értékelések még hatékonyabb eladást jelentenek. Főként ennek köszönhető, hogy szemben egy apróhirdetési oldallal, ahol a csalók miatt az előreutalás az oldalak üzemeltetői által is kifejezetten ellenjavalt, addig a Vaterán a vásárlók gyakran nyugodt szívvel előreutalással fizetik ki a vásárolt termék árát, ha az eladó a pozitív értékelései alapján szemmel láthatóan megbízható.
Az értékelési rendszer csupán az egyik, legismertebb eleme a Vatera négyszintű védelmi rendszerének, melynek további részeit képezik még, hogy az eladók regisztrációkor automatikusan egy ellenőrzésen mennek keresztül. Az évek alatt tökéletesített ún. csalófigyelő algoritmus szintén láthatatlanul, több ponton figyeli a gyanús aktivitásokat, hogy a Vatera biztonsági csoportja még a baj megtörténte előtt közbeléphessen. A fokozott védelem ellenére is kijelenthető, hogy nincs tökéletes rendszer. Ezért a Vatera néhány hónapja bevezette a Biztonságos Vásárlási Programot, melynek keretén belül 100.000 Ft-ig pénzvisszafizetési garanciát vállal a piactéren történő vásárlásokra.
A biztonságos vásárlást és a bizalom növelését szolgáló fejlesztések az előttünk álló évben is kiemelt hangsúlyt fognak kapni a Vaterán.