A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint a mesterséges intelligencia (AI), bár mélyreható üzleti ismereteket és hatékonyságot eredményez, azzal fenyeget, hogy aláássa a magánélet védelmét, a versenyt, az egyenlő bánásmódot és az üzleti életbe vetett bizalom egyéb alapjait.
"A mesterséges intelligenciamodellek növekvő összetettsége és annak nehéz - vagy egyes esetekben lehetetlen - elmagyarázása, hogy ezek a modellek hogyan hoznak létre bizonyos eredményeket, jelentős kihívást jelent a bizalom és az elszámoltathatóság szempontjából az AI alkalmazásai során" - mondta Mathilde Mesnard, az OECD pénzügyi és vállalati ügyekért felelős megbízott igazgatója.
Az OECD szerint az AI-algoritmusok alááshatják a piac integritását és stabilitását azáltal, hogy nem szándékolt diszkriminációt, terelő magatartást, a piacok domináns szereplők általi koncentrációját, kiberbiztonsági hiányosságokat, a magánélet sérülékenységét és más negatív kimeneteleket okoznak.
A Statista szerint tavaly a vállalkozások világszerte 67,9 milliárd dollárt fektettek mesterséges intelligenciába, ami több mint ötszöröse a 2015-ös ráfordításnak. Az AI-algoritmusok az iparágak teljes spektrumában hasznára válnak a vállalkozásoknak és a fogyasztóknak, segítik a költségek csökkentését, az eladások és bevételek előrejelzését, a csalás elleni küzdelmet, a hitelkockázat felmérését és az alkalmazottak irányítását. Az AI emellett nyelveket fordít, lerövidíti az utazási időt, összekapcsolja a hasonlóan gondolkodó embereket a közösségi médiában, növeli a lakossági és intézményi befektetők hozamát, és segít diagnosztizálni az olyan betegségeket, mint a rák.
"Az AI-alkalmazások figyelemre méltó lehetőségeket kínálnak a vállalkozások, a befektetők, a fogyasztók és a szabályozó hatóságok számára a mesterséges intelligencia megkönnyítheti a tranzakciókat, fokozhatja a piaci hatékonyságot, megerősítheti a pénzügyi stabilitást, elősegítheti a nagyobb pénzügyi befogadást és javíthatja az ügyfélélményt" - jelentette az OECD. Hozzátette azonban, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése megelőzheti a potenciális veszélyeinek megfékezésére tett erőfeszítéseket.
"A pénzügyi szektorban a mesterséges intelligenciával támogatott alkalmazások növekvő összetettsége, valamint az AI-technológiák által támogatott funkciók olyan kockázatokat jelentenek a tisztesség, az átláthatóság és a pénzügyi piacok stabilitása szempontjából, amelyeket a jelenlegi szabályozási keretek nem biztos, hogy megfelelően kezelnek" - mutatott rá a szervezet.
A mesterséges intelligencia üzleti felhasználása világszerte számos országban széles körű aggodalomra adott okot. A Pew Research Center 2019 végén és 2020 elején végzett felmérése szerint az emberek 53 százaléka szerint a mesterséges intelligencia jót tesz a társadalomnak, míg 33 százalék szerint nem.
Az OECD szerint a vállalkozásoknak tájékoztatniuk kell az ügyfeleket, ha mesterséges intelligenciát használnak, és meg kell tudni magyarázniuk, hogyan jutnak el az AI-algoritmusok a döntésekhez. Emellett elszámoltathatónak kell lenniük az AI eredményeiért, és magas szintű adatminőségi és adatkezelési normáknak kell megfelelniük.
Az adatminőség és az irányítás "kritikus fontosságú, mivel az adatok nem megfelelő felhasználása a mesterséges intelligencia alapú alkalmazásokban és a nem megfelelő adatok használata alááshatja a mesterséges intelligencia eredményeibe vetett bizalmat" - szögezte le a szervezet.
A Pew felmérése szerint a mesterséges intelligencia szakértői és szószólói világszerte egyre inkább aggódnak a mesterséges intelligencia hosszú távú hatása miatt. A Pew és az Elon University által készített felmérés szerint a 602 válaszadó több mint kétharmada azt jósolta, hogy 2030-ra a legtöbb mesterséges intelligencia-rendszer "nem fog elsősorban a közjóra összpontosító etikai elveket alkalmazni".