Ahol egy országban több mint egymilliárd ember zsúfolódik össze, nem szabad semmilyen furcsaságon meglepődni. Többek között azon sem, hogy a kínai piacon elkelő táblagépek, pontosabban Apple iPadek jelentős része szürkeimportból kerül vissza a rizs hazájába. Vagyis, miután exportálták Amerikába, kis idő múlva visszaérkeznek a tabletek, hogy a helyi vásárlók vegyék meg őket.
De mielőtt ebbe belebonyolódnánk, vizsgáljuk meg picit a kínai táblagép-piacot! A kommunista irányítás alatt álló országban nagy keletje van a modern mobil eszközöknek, így a tabletek iránt is fokozott az érdeklődés. Ez oda vezetett, hogy csak iPadből 1,07 millió példány talált gazdára a második negyedévben (beleértve az első- és a másodikgenerációs változatokat), állítja a pekingi Analysys International. Ám ezen készülékek 49 százaléka nem hivatalos forrásból jutott el a vevőkhöz, hanem szürkeimport révén, a tengerentúlról érkezett.
Mi az oka ennek a jelenségnek? Az Apple üzletpolitikája a ludas: Steve Jobs cége ugyanis egészen az elmúlt hónapig nem kínált 3G-s változatot tabletjéből. A vevők jelentős része azonban olyan modellekre vágyott, vágyik, amellyel a gyors mobilhálózat is elérhető, ezért fordultak a szürkeimport kínálta lehetőségekhez. Az amerikai 3G-s és a kínai 3G-s modellek megjelenése között nagyjából hat hónap telt el - annak ellenére, hogy a tablet összeszerelését (a 3G-sekét is) a rizs hazájában végzik. Ez amúgy általánosságban jellemző gyakorlat: ugyan az iPhone 4S tegnap debütált az Egyesült Államokban (és szerte Európában ismert - októberi - megjelenési ideje), a kínai piacon való bemutatkozására még várni kell, egyelőre az Apple nem árulta el, mikor juthatnak hozzá a helyiek az első példányokhoz.Ezt a késlekedést fordítják saját javukra a kínai szürkepiac szereplői. Gyakran magasabb áron kínálják azokat a modelleket, melyeket visszahozatnak az Egyesült Államokból (vagyis az amerikai piacra szánt példányokat értékesítik). Tovább segítette a kereskedőket, hogy nem is olyan rég még a hivatásos forgalmazók sem álltak készen a nagy érdeklődés kielégítésére: a hivatalos Apple-viszonteladók készletei rendszeresen kifogytak, ami szintén a féllegális beszerzési módszerek felé terelte a kínai vásárlókat.
Úgy tűnik, megéri ide-oda hajóztatni a tableteket, mivel az egy termékre jutó szállítási költség eltörpülni látszik a haszonkulcs nagysága mellett. Kínában 990 dollárba (6288 jüanba) kerül például az a 64 GB-nyi tárhellyel bíró, 3G-képes iPad 2, ami az Egyesült Államokban csupán 829 dollárt kóstál. Vagyis úgy kínálhatják olcsóbban a termékeket, hogy többet tudnak, és még profitot is hoznak (a szürkepiac kereskedőinek). Az árkülönbség egyébként két okra vezethető vissza: az adott ország valutájának értékére (a jüan pedig - a rezsim tudatos valutapolitikája miatt - jelentősen alulértékelt) illetve a helyi adókra.