A Greenpeace környezetvédelmi szervezet szerint a belsőégésű járművek üzemeltetése az üzemanyagra kivetett ideiglenes adócsökkentések ellenére is jelentősen drágább, mint az elektromos autóké. "Ha egy hasonló elektromos autót, például az ID.3-at vásárolunk egy Golf 2.0 TSI helyett, havonta körülbelül 180 eurót spórolunk. Egy dízel SUV Tiguan 2.0 TDI-vel szemben pedig akár 300 eurót is" - idézte a szervezet friss közleményét a német Golem.de portál.
A számítás már figyelembe veszi a német szövetségi kormány közelmúltbeli energiaár-kedvezményét. Az üzemanyagra vonatkozó, három hónapra korlátozott adókedvezmények nélkül a megtakarítási potenciál még nagyobb lenne. (A koalíciós kormány 2022. március 24-én úgy döntött, hogy ideiglenesen 30 centtel csökkenti az üzemanyagárakat literenként a benzin és 14 centtel a gázolaj esetében.)
A Greenpeace a költség-összehasonlításban (PDF) az ADAC autóklub adataira hivatkozik (PDF). A WLTP-fogyasztást 1,14-es szorzóval korrigálták, hogy az a tényleges fogyasztást tükrözze. (A WLTP a Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure -, amely az üzemanyag-fogyasztás új mérési eljárását ír le. A globálisan valós menetkörülmények között gyűjtött adatokra épülő eljárás laboratóriumi körülmények között is hatékonyan segíti a valósághoz közeli autózás szimulációját. A WLTP a különböző menethelyzetek és sebesség mellett a gépkocsik eltérő felszereltségi változatait és tömegkategóriáit is figyelembe veszi.)
A Greenpeace a megemelkedett üzemanyagárakat is kiigazította. Ezeket azonban a szuper benzin esetében 2 euróval, a gázolaj esetében pedig 1,84 euróval alacsonyabbnak határozták meg, mint a jelenlegi árakat.
Ha az elektromos autók tulajdonosai a saját fotovoltaikus rendszerükből származó felesleges napenergiát is felhasználhatnák, akkor a belső égésű motorokhoz képest még tovább nőne a megtakarítási potenciál a szervezet szerint. Az előny mintegy 30 euróval nő, ha a feltöltött áram fele a saját ház "tetejéről" származik.
A feltételezett költségek új autókra vonatkoznak. "A használt autók összköltségeiről nem állnak rendelkezésre összehasonlíthatóan részletes adatok, csak hozzávetőlegesen becsülhetők meg" - írja a Greenpeace. Tanulmányok (PDF) szerint a használt belsőégésű autók havi költségei körülbelül feleannyiba kerülnek, mint egy új autóé, míg a használt e-autók költségei jó 40 százalékkal alacsonyabbak az új autókéhoz képest.
A környezetvédő szervezet más közlekedési módokat is bevont a költségösszehasonlításba. Ebből kiderült, hogy "egy egyszemélyes háztartás havonta akár 680 eurót is megtakaríthat, ha lemond egy új belső égésű autó vásárlásáról, és átáll a kerékpározásra és a vasútra, egy kétszemélyes háztartás esetében pedig még mindig csaknem 500 euró lehet a megtakarítás".
Még használt autók esetén is a kerékpár és a vonat maradna a legolcsóbb választás az egyszemélyes háztartások számára, a kétszemélyes háztartások esetében pedig a teljes költséget tekintve egy használt e-autóval lenne egyenrangú. "A családok minden forgatókönyv szerint olcsóbban közlekednek e-autóval, mint benzines vagy dízelautóval" - állítja a jelentés.