Hirdetés
. Hirdetés

Az analitika két iskolája

|

Mind nagyobb elvárásokkal fordulnak az analitikai megoldások felé a felhasználók, akik könnyen kezelhető eszközökkel, gyorsan elvégezhető elemzések által jutnának azonnali betekintéshez, az információkat ugyanakkor szeretnék minél mélyebb összefüggéseikben látni. De ami jó az üzleti felhasználónak, nem biztos, hogy megüti a mércét az adatkutatónál.

Hirdetés

Míg a felhasználók egyik csoportja egyszerűen a folyamatok működését elemezné, mások olyan fejlett képességeket várnak a szállítóktól, mint a prediktív analitika és a kognitív intelligencia. A piaci szereplők eltérő módon igyekeznek megfelelni a változatos elvárásoknak, a hagyományos, mély analitikai képességeket felvonultató platformok mellett rugalmasabb, felhőalapú megoldásokat is kínálnak - mutatott rá a Nucleus Research a szállítókat értékelő legfrissebb jelentésében (Technology Matrix First Half 2015 Analytics). Bár a szerteágazó felhasználói igények és a különböző szállítói stratégiák szélesítik és színesítik a felhozatalt, a piacelemző azt is megállapította, hogy a vezetők közé sorolt szereplők már ma is igyekeznek eleget tenni mindkét célcsoport elvárásainak.

 

Önkiszolgálás, beágyazás

Mátrixában annak alapján helyezte el a Nucleus Research az üzletiintelligencia- (BI-) és analitikai megoldások szállítóit, hogy mekkora értéket tudnak adni az üzleti felhasználók és az adatkutatók két, igen eltérő felhasználói igényeket megfogalmazó táborának. Értékelése során az elemző megállapította, hogy a piac szereplői kivétel nélkül igyekeznek minél könnyebben, intuitív módon használhatóvá és hozzáférhetővé tenni alkalmazásaikat. Az újgenerációs, eleve felhőalapú szolgáltatási modellre épülő analitikai megoldások szállítói azonban gyakran sikeresebben fedik le az üzleti felhasználók igényeit, mint a hagyományos - az informatikai oldal nagyobb közreműködését feltételező - analitikai rendszereket jegyző versenytársaik. A felhőalapú megoldásokra szintén jellemző, hogy a dobozos szoftvereknél sokkal rövidebb ciklusokban újulnak meg, így felhasználóikat gyorsabban és gördülékenyebben juttatják hozzá a továbbfejlesztett vagy új analitikai képességekhez.

Az üzleti intelligencia és az analitika területére is érvényes azonban, hogy minél könnyebben használható egy alkalmazás, annál szűkebb funkcionalitást kínál, tette hozzá a Nucleus Research. A felhőalapú megoldások többsége sem tud olyan mély analitikai modellező funkciókat felvonultatni, amilyeneket az adatkutatók és más, kimondottan elemzések készítésével foglalkozó felhasználók várnak. Erre építve a hagyományos analitikai alkalmazások szállítói olyan fejlett, kognitív képességekkel ruházzák fel és különböztetik meg megoldásaikat, mint a prediktív analitika vagy a természetes nyelv, az írott szöveg, illetve az emberi beszéd értelmezése. A piacelemző arra számít, hogy a két analitikai iskola képviselői - legalábbis egyelőre - szinte teljesen különválasztható célcsoportokat igyekeznek majd megszólítani.

Piacformáló trendként azonosította emellett a Nucleus Research az analitikai megoldások vertikalizációját, az önkiszolgáló felhasználást segítő funkciókat, valamint az analitikai képességek más alkalmazásokba történő beágyazását is.

Vertikalizáció - Mint azt a piacelemző idei évre kiadott előrejelzései (Nucleus Research Top Ten Predictions for 2015) között is megfogalmazta januárban, az alapvető analitikai funkciók tömegcikké válása, az ingyenesen használható változatok megjelenése, valamint az analitikai képességek beépülése az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM), vállalatirányítási (ERP) és emberierőforrásmenedzsment- (HCM) rendszerekbe arra készteti a szállítókat, hogy különálló analitikai megoldásaikat előre csomagolt vertikális és mikrovertikális funkcionalitással különböztessék meg a piacon.

Közelebbről szemügyre véve ezt a stratégiát a Nucleus Research azt is megállapította, hogy ezekkel a vertikális megoldásokkal a szervezetek növelhetik analitikai beruházásaik értékét, amelyeket alacsonyabb induló költségekkel, rövidebb átfutással, kisebb kockázatok mellett valósíthatnak meg, és a továbbiakban is kisebb ráfordításokkal számolhatnak az analitikai alkalmazások karbantartásával, frissítésével és bővítésével kapcsolatban.

Önkiszolgáló képességek - Egyre több BI- és analitikai megoldás engedi meg a végfelhasználóknak, hogy minimális oktatás vagy kódírás mellett maguk paraméterezhessék elemzéseiket, állíthassák össze a kapott információkat összegző, áttekintésüket megkönnyítő műszerfalaikat. Az önkiszolgáló képességek nemcsak a felhasználókat juttatják rövidebb idő alatt értékes betekintéshez, hanem a szervezetek többségénél jellemzően túlterhelt, erőforráshiánnyal küszködő informatikai osztályt is tehermentesítik.

Beágyazott funkcionalitás - A Nucleus Research értékmátrixában több olyan piaci szereplővel találkozunk, amelyek az analitikai fejlesztéseket más alkalmazásaikban, például CRM-, ERP- és HCM-rendszereikben is hasznosítják. Más szállítók partnerekkel karöltve igyekeznek eleget tenni a vállalatok beágyazott analitikai képességek iránti igényének. A piacelemző szerint a szállítók ezért a továbbiakban is beruháznak majd az analitikai megoldások integrálhatóságának, összekapcsolhatóságának fejlesztésébe, mert így vonzóbbá tehetik azokat a független szoftverfejlesztők, rendszerintegrátorok és más partnerek szemében.

 

Szóból ért a gép

Túl az említett trendeken az analitikai megoldások vezető szállítói olyan fejlett képességek hozzáadásában versengenek egymással, mint a természetes nyelv értelmezése és a prediktív analitika.

Természetes nyelv értelmezése - Hihetetlenül nagy adattömeget tárolunk szöveges formában, legyen szó weboldalakról, közösségi hálókról, digitalizált könyvekről, üzleti dokumentumokról, hang- vagy videofelvételekről. Egészen a közelmúltig ez a robbanásszerűen növekvő információmennyiség szinte hozzáférhetetlen volt az analitikai alkalmazások számára, mert az adatok kézi úton történő előkészítése időigényénél és költségességénél fogva egyszerűen nem érte meg a ráfordítást. Éppen ezért azok a szállítók, amelyek a természetes nyelv, az írott szöveg vagy az emberi beszéd értelmezésének képességével ruházzák fel analitikai megoldásaikat, teljesen új távlatokat nyitnak ügyfeleik előtt, és nagyon komoly versenyelőnyre tesznek szert.

Prediktív analitika - A vállalatok digitalizációjával, a dolgok internetének térhódításával párhuzamosan a prediktív analitikai képességek iránt szintén egyre nagyobb kereslet mutatkozik. Mind több szervezet ismeri fel, hogy különböző forrásokból származó, nagy mennyiségű és változó sebességű, valós idejű és történeti adatok gyors elemzésével pontos előrejelzéseket készíthet, amelyek ismeretében például költséges meghibásodások, leállások bekövetkezését kerülheti el, illetve jobban tervezhet a nyersanyagbeszerzés, a raktárkészlet-kezelés, de akár a termékfejlesztés és a marketing terén is.

Watson és Orca

A könnyű kezelhetőség és a fejlett funkcionalitás terén egyaránt jeleskedő, vezető piaci szereplők közé olyan szállítókat sorolt a Nucleus Research, mint az IBM, az SAP, a Good Data, a Yellowfin, a Microsoft és a MicroStrategy. A mátrix szerint elsősorban mélyebb analitikai képességeikkel tüntetik ki magukat a SAS, az Oracle és az Infor megoldásai, a piacelemző ezeket a cégeket a szakértők kategóriájában méltatta. A felhasználást megkönnyítő előmozdítók között pedig olyan szállítók nevével találkozunk az értékelésben, mint a Tableau, a Qlik, az Adaptive Insights, a Salesforce Wave és a Tibco.

Továbbra is jelentősen eltérnek egymástól a mélyebb analitikai képességekkel felvértezett platformok és a jóval intuitívabb, felhőalapú megoldások abban a tekintetben, hogy kezelésük milyen szintű felhasználói ismereteket feltételez. Noha a két, külön iskolát képviselő analitikai megoldások egy ideig még két, egymástól ugyancsak eltérő célcsoport kegyeit fogják keresni, a Nucleus Research arra számít, hogy a felhasználói igények további fejlődésével a közöttük húzódó határvonal egyre inkább elmosódik - a legkönnyebben kezelhető alkalmazások mélyebb analitikai funkciókkal gyarapodnak, míg a szofisztikált platformok használata egyre intuitívabbá válik.

A mátrixban piacvezetők közé sorolt szállítók legfrissebb fejlesztései ugyancsak ebbe az irányba mutatnak. Az IBM tavaly decemberben indította Watson Analytics felhőalapú szolgáltatását, amelyen keresztül a szoftverfejlesztők éppúgy hozzáférnek a fejlett analitikai képességekhez, mint a laikus végfelhasználók. Az SAP múlt hónapban bemutatott - Orca kódnéven fejlesztett - Cloud for Analytics szolgáltatása a cég HANA felhőplatformján kínál mély analitikai képességeket. Szintén októberben a Microsoft is bejelentette, hogy Power BI szolgáltatása - és annak kliensalkalmazása - mostantól a felhasználók által készített, egyedi adatvizualizációkat is támogatni fogja.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.