A globális fintech piacon belül a mesterséges intelligencia szegmens mérete a 2020-as 7,7 milliárd dollárról 2030-ra várhatóan 46,9 milliárdra nő, ami ebben a tíz évben 19,8 százalékos éves kövekedést jelent - áll a P&S Intelligence piacelemző cég friss jelentetésében.
Az AI segítségével a pénzügyi folyamatok hatékonysága és a pénzzel kapcsolatos adatok biztonsága masszívan javítható. Például a csalások felderítése során a mesterséges intelligencia figyeli az emberek online tranzakciós viselkedését, így minden eltérés és potenciális csalás valós időben azonosítható, azonnal megállítható.
A mesterséges intelligencia emellett a banki, pénzügyi szolgáltatási és biztosítási ágazatban (BFSI) segíti számos folyamat automatizálását, például az online ügyfélkapcsolatokat chatbotokon keresztül, a követelések feldolgozását és a gyakran ismételt kérdések megválaszolását. Ez nem csak azt teszi lehetővé, hogy a területen működő vállalatok csökkentsék az ilyen feladatokra fordított humánköltségeket, hanem azt is, hogy a felszabaduló az alkalmazottakat fontosabb feladatokra, például bevonják a döntéshozatalba és stratégiaalkotásba.
P&S Intelligence a következő főbb megállapításokat tette:
- Az AI-megoldásokra nagyobb a kereslet, mint a menedzselt és a professzionális szolgáltatásokra, mivel az előbbiek kérdés- és válaszfeldolgozást, természetes nyelvi feldolgozást (NLP) és generálást, arcfelismerést, videó- és képelemzést, valamint beszédfelismerést végeznek.
- A fintech AI felhőalapú telepítése több bevételt hozott a piaci szereplők számára, mivel a felhőben a mesterséges intelligencia megérti a múltbeli adatokat, tanul belőlük, javaslatokat tesz, és elemzi az aktuális trendeket.
- Az AI-megoldások a fintech szektorban a mennyiségi és vagyonkezelésben találnak a legszélesebb körű alkalmazásra, ahol lehetővé teszik az elemzők számára, hogy nagy mennyiségű értékes adatot könnyedén kinyerjenek.
- A mobilfizetések adják a piac legfontosabb trendjét, mivel növekvő volumenük arra ösztönzi az online fizetési platformokat, hogy a jobb irányítás, a nagyobb hatékonyság és a csalások csökkentése érdekében mesterséges intelligenciával szerelkezzenek fel.
- Az észak-amerikai bank- pénzügyi szolgáltatási és biztosítási szektor, élén az Egyesült Államokkal, az AI-megoldások legnagyobb felhasználója. Ez annak köszönhető, hogy ott van a legnagyobb IT- és pénzügyi vállalatok közül jó pár, illetve fejlett az IT-infrastruktúra a fejlett technológiák növekvő mértékben terjednek el.
- A COVID-19 járvány idején tapasztalt kezdeti nehézségek után a BFSI szektor ismét elkezdte alkalmazni a mesterséges intelligencia megoldásokat, elsősorban az egyre növekvő mennyiségű online tranzakciók kezelése és biztosítása érdekében.
A fintech AI piac legnagyobb szereplői a jelentés szerint az Amazon Web Services, a Microsoft, az Intel, az Oracle, az Alphabet, az IBM, a HCL Technologies, az SAS Institute, a Salesforce.com, a Cognizant, az IPsoft és a Capgemini.