Van egy mondás, amely szerint az agilis fejlesztés olyan, mint a női öltözködés: soha nem végleges, de az adott pillanatban mindig tökéletesen megfelel az adott helyzetnek.
Computerworld: Hogyan tud egy két évtizedes ügyféltapasztalattal bíró cég Európa leggyorsabban növekedő vállalatai közé kerülni?
Kovach Anton: Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy felkerültünk az Inc. Magazine 5000 leggyorsabban növekedő vállalatot rangsoroló listájára. A ShiwaForce.com sikerét továbbra is az agilitásban látom: a folyamatosan változó ügyféligényeket gyorsan, rugalmasan, folyamatos szállítással és jó minőségben szolgáljuk ki. Ezzel érdemeljük ki a banki-biztosítói szektor legnagyobbjainak kitartó bizalmát. Ügyfeleink - mint az OTP Bank vagy a Magyar Telekom - stratégiai jelentőségű projektek előkészítésébe vonnak be minket, így folyamatosan tudunk növekedni. A pénzintézetek és a biztosítási szektor után a gyógyszer- és autóipar felé tervezünk nyitni, HR-termékünket pedig néhány nappal ezelőtt mutattuk be Londonban egy óriási HR-technológiai vásáron.
Kovach Anton vezérigazgató, ShivaForce.com
CW: HR-terméket fejlesztenek? Ez elég távol áll a tartalomkezelő rendszerektől és a banki, biztosítási, telekommunikációs szektortól.
KA: Elsőre talán meglepő lehet, hogy HR-eszköz fejlesztésébe fogtunk. Azonban a ShiwaForce.com agilis működését évek óta segíti, hogy munkatársaink minden délután megosztják egymással és velünk, vezetőkkel, hogy milyen napjuk volt. Ahhoz, hogy elhárítsunk minden akadályt, és munkatársaink nyugodtan és hatékonyan tudjanak dolgozni, nekünk tudnunk kell, hogyan haladtak a feladataikkal, hogyan érezték magukat. Most már van ehhez egy könnyen használható, a munkatársaktól alig napi fél perc alatt visszajelzéseket gyűjtő alkalmazásunk, a StatusApp. Reggelente, miközben jövök fel a lifttel, a riportokból látom, kinek milyen sikere vagy épp nehézsége akadt, s azonnal tudom, ha valahol gond van, ki az, akivel beszélnem kell.
CW: Miért tartották szükségesnek az agilitáshoz alkalmazást fejleszteni? Úgy tudom, a ShiwaForce.com évek óta így működik, és ezzel szerzett hírnevet az IT-világon kívül is.
KA: Az agilitáshoz nem elég, ha a felsővezetők úgy döntenek, másnaptól márpedig mindenki agilisan dolgozik a vállalatnál. Számomra természetes a folyamatos alkalmazkodás. Tizenhét évesen költöztem Kárpátaljáról Budapestre. Nagyon fiatalon, még egyetemistaként kezdtem vállalkozni egy egyre gyorsabb ütemben változó iparágban, és alig hat év alatt lettünk a feleségemmel egy párból hatfős családdá. De vállalatvezetőként azt is megtanultam, hogy nem mindenkinek könnyű az említett öltözködési hasonlattal is leírható agilis szemléletet elsajátítani. A vezetők feladata az agilitáshoz megfelelő környezetet és agilis infrastruktúrát biztosítani, különben az agilis működés állandóan akadályokba ütközik.
Mindig szem előtt kell tartanunk, hogy az agilis működés nem öncélú, középpontjában az ügyféligény áll. Ha az ügyfél úgy szeretné, akkor napi több élesítéssel, rendszeres frissítéssel tudjuk kiszolgálni az ő ügyfeleiket, a felhasználókat.
CW: Ez hogyan lehetséges? Az IT-szektor megszokott működése a negyedévenkénti szállítás.
KA: Többé már nem. A napi több frissítés lett az új standard, ezt a sebességet kell felvennie mindenkinek, aki nem akar lemaradni a versenyben. Az agilis működés folyamatos szállítást kíván meg és tesz lehetővé. Az ehhez szükséges eszközök már rendelkezésünkre állnak: itt a konténerizáció, a Docker és a Kubernetes, amelyeknek már hivatalos partnerei lettünk. Ezek a technológiák elképesztően gyorsak, és a banki, biztosítói szektor speciális igényeinek is megfelelnek. Biztonságosan, a saját, meglévő infrastruktúrát hasznosítva felépíthetőek, üzemeltethetőek.
CW: Egy közel százfősre nőtt vállalat hogyan képes alkalmazkodni az ön által ilyen sokszor említett állandó változáshoz?
KA: Agilisan és önszerveződő csapatokban működünk. A legfontosabb az ügyféligények kiszolgálása, a kiváló minőségű termék és szolgáltatás megbízható szállítása. Mindent ennek rendelünk alá. Folyamatosan tanulunk, és technológiai partnerségi kapcsolatokat építünk: a Docker és a Kubernetes mellett hivatalos Amazon Web Services és SAP Hybris partnerek vagyunk, hamarosan a Google Cloud partneroldalára is felkerülünk.
A felhasználók egyre gyorsabb, személyre szabott kiszolgálást és valódi ügyfélélményt várnak el. Az üzletnek és végső soron nekünk is ehhez kell alkalmazkodnunk. Ez a következő nagy kihívás, amellyel hamarosan minden IT-vállalat szembesül. Mi már készen állunk.