Sajtóközlemények tucatjai landolnak naponta a szerkesztőségek postaládáiban. Vannak köztük jól és kevésbé jól megírtak; öntömjénezők, unalmasak, lényegre törők, slamposak és cizelláltak egyaránt. Némelyik megéri a törődést és fáradozást, mások - ilyen vagy olyan okból - menthetetlenül a törölt üzenetek mappáiban végzik a szerkesztő számítógépén. Ben Kepes, az amerikai Computerworld cikkírója nemrégiben egy felhős biztonsági szolgáltatással kirukkoló startup közleményén mutatta be a tuti bukás receptjét.
A szóban forgó vállalatot (a neve Nubeva) idén alapították, a sajtóanyag pedig a bemutatkozást volt hivatott szolgálni, márpedig első alkalommal különösen fontos a jól irányzott, precíz kommunikáció. Kiemelt sorai szerint a frissen piacra lépő cég forgalomba hozza a világ első, kimondottan globális és mobil vállalatok számára fejlesztett felhőalapú biztonsági szolgáltatását. Erős kezdés, főleg, ha azt nézzük, hány versenytárs kínál a felhőből IT-biztonsági megoldást. Helyesebb lett volna talán úgy fogalmazni, hogy a felhasználók számán, a használati időn vagy más elv alapján számlázott biztonsági szolgáltatást kívánnak nyújtani. Van némi zavar a célpiac körül is, hiszen a globális vállalatok alapból mobilak.
A világon az egyetlen…
Továbbolvasva a közleményt, kiderül, hogy a világ egyetlen olyan felhős biztonsági platformjáról van szó, amely garantáltan a legjobb biztonsági megoldásokat nyújtja a távoli irodákban, mobil- és felhős környezetben dolgozó alkalmazottaknak. Mi több, bármely felhő rugalmasságát teljesen kihasználva, egyúttal a dinamikus, globális, méretezhető és redundáns platform előnyeivel kombinálva, helytől, mérettől és terheléstől függetlenül a legmagasabb szintű biztonságot tudja nyújtani nagyvállalati ügyfeleinek.
Jókora önbizalom kell ahhoz, hogy egy idén indult vállalkozás azt merje állítani magáról, rajta kívül senki sem képes magas színvonalú felhős biztonságot szolgáltatni globális jelenléttel bíró ügyfeleinek. Ami pedig a rugalmasságot, méretezhetőséget és redundanciát illeti, ezek nem holmi megkülönböztető vonások - valójában egyetlen IT-rendszer sem nélkülözheti őket.
Valami fontos mégis kiderül ebből a bekezdésből, éspedig az, hogy a fiatal cég elsősorban távoli telephelyekkel rendelkező óriásvállalatokra céloz: megoldásával úgy felügyelhetők a távoli kliensek, a felhős környezettől függetlenül, mintha a központban lennének. Ez pedig azt jelenti, hogy - már amennyiben valóban működik - a nagy szervezetek következetes központi biztonsági felügyeletet gyakorolhatnak a teljes hálózat felett, ami takarékosság és szabályozottság szempontjából komoly előny lehet.
Mindenből a legjobb
Állatorvosi lovunk tipikus tünete, hogy épp ott hiányoznak a részletek, ahol nem kellene. Ezúttal például csak következtethetünk arra, hogy a felhős szolgáltatás különböző szállítók rendszereit gyúrja egybe, így tartalmaz tűzfalmegoldást, URL-szűrőt, fenyegetettség-érzékelő, behatolás-megelőző és más eszközöket. Ilyeneknél ezer kérdés merül fel az átjárhatóságról, a beszállítók együttműködési hajlandóságáról, az alkalmazásprogramozási felületek integrálásáról és hasonlókról. Működőképességéről azonban csak a gyakorlatban győződhetnénk meg.
Ugyanakkor szinte Aladdin barlangja tárul elénk, amikor a termék tulajdonságait veszi sorba a közlemény. Van itt minden: megbízhatóság, méretezhetőség, egyszerűség, az iparág legjobb termékei által szavatolt fennakadás nélküli működés. A legmagasabb szintű biztonságot nyújtó, tervezett leállást nem igénylő szolgáltatásokról rendszeres frissítésekkel gondoskodik a szállító, melynek rendszerfelügyeleti eszközeit ismert nagyvállalati szoftverekkel és más, a piacon ma megtalálható alkalmazásokkal integrálják. Ez végső soron azt jelenti - foglalja össze a PR-remek -, hogy a nagyvállalatok egyetlen kattintással fióktelephelyek százait és felhasználók ezreit helyezhetik biztonságba világszerte.
Joggal feltételeznénk ezek alapján, hogy a fiatal vállalkozók dollármilliárdos vállalatoknak segítettek már, rengeteg tapasztalatot szereztek és referenciák egész sora áll mögöttük. Nos, a közlemény nem említ ilyeneket. Egyetlen személyt nevez meg: az illető Randy Chou, aki állítólag két évtizedes műszaki és vezetői tapasztalattal rendelkezik mindezen területeken, és jól ismeri a piacot. Ez utóbbi az írottak tükrében legalábbis kétséges.
Jó sajtóközleményt írni nem egyszerű. Különösen induló vállalkozásnak. Akinek épp ez a feladat jut osztályrészül, fogadjon meg egy tanácsot: ne dobálózzon buzzwordökkel és tartózkodjon az olyan ígéretektől, amelyektől komolytalanná válik.