Az Avalon Publicare (egyéni ügyfelek számára) és CarSharing (vállalati ügyfelek számára) egy olyan újfajta mobilitást tesz lehetővé, amely személyre szabott, egyszerű használni és trendi. Az okos autózásról kérdeztük Kádár Andrást, az Avalon értékesítési vezetőjét.
Computerworld: A költségek csökkentése elérte a vállalati autókat is, egyre kevesebb cég engedheti meg magának, hogy autót és parkolót tartson fenn. Az üzleti carsharing-szolgáltatás igénybevétele látható módon oldja meg ezeket a problémákat?
Kádár András: Az üzleti szektor szereplőinek számos új, átlátható és költséghatékony megoldásokat kínál a Carsharing szolgáltatásunk. Az előnyök között mindenkép meg kell említenünk a hatékony, rugalmas foglalási rendszerünket, amely a hét minden napján, 0-24 órában áll a céges ügyfelek rendelkezésére is. Lehetőséget biztosítunk továbbá arra, hogy megfelelő számú felhasználó esetén a Carsharing autóhasználat közvetlenül az adott Cég parkolójából, garázsából legyen elérhető. Az üzleti modell egyik fontos eleme még az úgynevezett tesztidőszak, amikor egy 3 hónapos „próbaüzem” során lehetőséget biztosítunk a Carsharing autóhasználat gyakorlati kipróbálására a leendő ügyfeleink számára.
Pénzügyi szempontból pedig jelentős költségmegtakarítás érhető el ezzel a típusú autóhasználattal, hiszen a számla a kilométer- és az óradíj mellett már az üzemanyag árát is tartalmazza. Az adott autóhasználatról készült összes információ (dátum, megtett távolság, költség stb.) a foglalási rendszerből bármikor letölthető, ellenőrizhető.
Úgy gondoljuk, hogy a szolgáltatási csúcsok optimális lefedésére, a kulcsos autók kiegészítésére, majd hosszú távon azok kiváltására ez a rendszer – az évtizedes nemzetközi tapasztalatok alapján is – kiválóan alkalmas.
CW: A vállalati kulcsos autókkal kapcsolatban gyakori tapasztalat, hogy „nincs gazdája”, gyakran koszos, rendetlen, és nem feltétlenül felel meg az a jármű egy középvezetői tárgyaláshoz, amit a marketingosztály árubeszerzés során használ. Az üzleti carsharing megoldást nyújt erre a problémára?
KA: Természetesen igen! A közösségi autózásról általánosságban elmondható, hogy a sharing-alapú rendszerek az autóhasználat szabadságának újraértelmezését, az alternatív közlekedési módok tudatosabb használatát is jelentik egyben, tehát az egyéni, felhasználói felelősség is sokkal nagyobb. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az autóhasználat előtt ugyanúgy kell ellenőrizni az autót, mint ahogy ezt a saját tulajdonú autónk esetében is kellene. Egyébként ez egy körülbelül 1 perces rutint jelent. Az ellenőrzési protokoll miatt pontosan tisztában vagyunk az adott Carsharing autó aktuális állapotával, alkalmasint annak tisztaságával és esetleges sérüléseivel, tehát az említett középvezetői tárgyalásra az adott autó már kifogástalan állapotban fog megérkezni. Ettől függetlenül meghatározott időközönként – általában éjszaka, hogy a hétköznapi üzletmenetet ne akadályozzuk – az autóinkat természetesen ellenőrizzük, kitisztítjuk, a szükséges műszaki karbantartásokat elvégezzük a zavartalan üzletmenet érdekében.
CW: Kiépülőben van a hazai carsharing-szolgáltatás, de mit is jelent ez? Kik számára javasolt?
KA: Mindazoknak, akik nem rendszeresen, csak alkalmi jelleggel és kis távolságokra használják az autójukat, ám az állandó fenntartási költségek egyre nagyobb anyagi terhet jelentenek nekik – azonban bizonyos élethelyzetekben az autó nélkülözhetetlen számukra, például egy nagybevásárlás alkalmával, vagy elhozni a bútor az Ikeából, esetleg egy jelentősebb családi vagy hivatalos eseményen szeretnének méltó módon megjelenni. Büszkén mondhatjuk, tehát a Carsharing nem autót kínál egy életre, hanem autót minden élethelyzetre.
CW: Ki a célcsoportja az Avalonnak?
KA: Egy teljesen új szolgáltatás bevezetéséről beszélünk jelenleg, tehát az elsődleges célcsoport az üzleti felhasználók, majd ezt követően örömmel vennénk azoknak a magánfelhasználóknak az érdeklődését is, akik nyitottak az új, innovatív rendszerek kipróbálására, tesztelésére, vagy fontosnak érzik a környezettudatos értékek képviseletét, és ezért szívesen tennének egy lépést a közösségi autózás irányába.
CW: Kiváltja-e a taxizást, bérautót ez a megoldás? Honnan tudja egy átlagos felhasználó, hogy mikortól éri meg neki más megoldást igénybe venni?
KA: A rendszernek nem célja a taxi és a bérautó kiváltása. A Carsharing ugyanis az adott napon és városon belüli autóhasználat esetén biztosít jelentős kényelmi előnyt, költségmegtakarítást a felhasználók számára. A költségek, díjak tekintetében pedig érdemes ellátogatni honlapunkra, ahol az adott díjcsomag kiválasztása után (a megtett idő és távolság függvényében) pontosan látjuk azt, hogy mennyibe kerül a közösségi autóhasználat számunkra. www.publicare.hu/dijkalkulator
CW: Az Avalonnak márkaszervize is van, amellyel egyedülálló a piacon, milyen hozzáadott értéket jelent ez?
KA: A Bosch Car Service márkafüggetlen hálózatnak több mint 10 éve vagyunk szerződött partnerei a XIV. kerületben található autószervizünkkel. Ez a tény valóban egy jelentős hozzáadott értéket képvisel ebben a szektorban, hiszen amellett, hogy teljes körű szervizszolgáltatást kínálunk mind a magán, mind pedig a céges felhasználók számára, autószervizünk az autókölcsönző és a közösségi autó (Publicare/Carsharing)-üzletágaink magas minőségű háttértámogatását is biztosítja.
CW: Ha mindössze néhány szóban kellene összefoglalni az előnyeit, mit emelne ki?
KA: Az innovatív közösségi autózás egy alternatív, környezettudatos, költséghatékony megoldás, amely mindenki számára gyorsan és könnyen elérhető akár néhány órára is.
CW: Mi a folyamata a szolgáltatás igénybevételének?
KA: Első lépésben a szolgáltatás igénybevételét kell jelezni a következő módok egyikén: a honlapunkon található regisztrációs űrlap kitöltésével, a 0-24 órában hívható (1) 700-4444 telefonszámon vagy a carsharing@avalon-care.hu email-címen keresztül, vagy pedig személyesen (szerda 08:00-12:00, péntek 15:00-19:00), a Paulay Ede u. 20. szám alatt található regisztrációs irodánkban. Ezt követően kerülhet sor a regisztrációra, amely a szerződéshez szükséges adminisztrációt és a kötelező díjak (regisztrációs díj, óvadék) megfizetését jelentik a felhasználók számára.
CW: Mire használható egy ilyen autó és mennyi időre?
KA: A közösségi autó akár 30 perces időtartamra is igénybe vehető, bérelhető. Azokra az előretervezett városi élethelyzetekre, amikor kizárólag egy jól körülhatárolható időtartamra van szükségem az autóra (például: bevásárlás, bútorszállítás, délelőtti ügyintézések), de utána a szokásos napi teendőim már nem igénylik az autó használatát, vagy éppenséggel az állandó rendelkezésre állását.
CW: A biztonsági kérdések is fontosak, a foglalás és a leadás közötti időszakban mi garantálja, hogy az autó nem tűnik el?
KA: Ez egy összetett kérdés, hiszen egyrészről úgy gondolom, hogy a mai világban – sajnos! – az autó eltűnésére, eltulajdonítására senki sem tud 100 százalékig garanciát vállalni. Ennek ellenére azonban a kérdésben elhangzott lehetőségre minimális az esély a Carsharing autók összetett, egymástól teljesen független módon működő biztonságtechnikai felszereltségének köszönhetően.
CW: Az elmúlt 15 év során az autókölcsönzők száma csökkenő tendenciát mutat, az Avalon milyen eredményeket tudhat magáénak?
KA: Úgy tűnik, akkor az Avalon szembe megy az éppen aktuális trenddel… A múlt év végén, illetve idén tavasszal a bérautó-állományunk teljes mértékben megújult és kibővült. Ennek eredményeképpen közel 100 darab autó bérbeadását koordinálják kollégáink a hét minden napján 0-24 órában. Sződi János. az Avalon ügyvezetője pedig idén a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége az Év Autókölcsönzője 2013 díját vehette át, amelyet a hazánkban egyedülálló, innovatív Carsharing szolgáltatás bevezetésével és elindításával érdemelt ki.
CW: Pontosan milyen költségeket foglal magában a kilométerdíj?
KA: Az óra- és kilométerdíj tartalmaz minden költséget a gépkocsi beszerzésétől és finanszírozásától kezdve az amortizáción, a biztosítási és hatósági díjakon, a szervizköltségeken és mosási-tisztítási kiadásokon keresztül egészen az üzemanyagköltségig, hogy ezeket az autókat az ügyfeleinknek tényleg „csak” vezetniük kelljen. Mindössze azért választottuk szét óra- és kilométerdíjra, mert ugyanazon autó költségei értelemszerűen magasabbak, amikor úton van, mint amikor egy helyben áll.
CW: Céges autóként hogyan működik a rendszer?
KA: Céges felhasználóknak számos előnyt kínálunk: egyrészről a közvetlen hozzáférést, ami azt jelenti, hogy a Carsharing autókat csak és kizárólag az adott Cég munkatársai használhatják. Ezekben az esetekben az üzleti alapú közösségi autók a szerződött partner telephelyéről azonnal, kényelmesen elérhetők. Másrészről pedig az említett 3-4 hónapos tesztidőszak alatt minden üzleti partnerünk eldöntheti, hogy a Carsharing szolgáltatás milyen mértékben illeszkedik cégük hosszú távú elképzeléseibe.
CW: Mikorra várható, hogy Budapesten ez egy elfogadott megoldás legyen?
KA: Úgy gondoljuk, mint minden olyan új szolgáltatás bevezetése esetében, amely Európa számos országában már évtizedek óta sikeresen működik, hogy Magyarországon az eltérő gazdasági, kulturális, társadalmi beágyazottság miatt a rendszer szélesebb körű elfogadtatásához nagyobb időre lesz szükség. Reményeink szerint azonban 1-3 éven belül a Carsharing/Publicare mint közösségi autózás valós jelentéstartalommal bír majd mindenki számára.
CW: Multicégek esetében elfogadottabb-e a carsharing?
KA: A nyugat-európai tapasztalatok a magánfelhasználók, a városban élők magasabb aktivitását mutatták a közösségi autózási rendszer bevezetésekor. A „hagyományos” hazai folyamat ennek éppen az ellenkezőjét tükrözi, azaz a céges felhasználók (mikro-, kkv-, multiszektor szereplői) nyitottabbak a Carsharing autóhasználat kipróbálására, használatára. Egyelőre. S könnyen elképzelhető, hogy hazánkban az üzleti oldal fogja megnyitni az utat a lakossági ügyfelek irányába, hiszen ezek a (magán-, üzleti) rendszerek a közösségi autóhasználat szempontjából egyszerűen átjárhatók.
CW: A carsharing tömegközlekedéssel kombinálva igazán hatékony, az Avalon állomásalapú rendszere illeszkedik ebbe?
KA: A jelenlegi állomásalapú közösségi autózási rendszer – ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy ugyanabba a parkolóba kell visszavinni az autót, mint ahonnan azt felvették – egyik legfontosabb alapgondolata: a Carsharing/Publicare szolgáltatás a tömegközlekedés szerves része. Ez az előremutató gondolkodásmód teremti meg a zöldebb, élhetőbb város koncepcióját hosszú távon. Azokkal a hangsúlyos tartalmi elemeivel, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkenésével, a parkolóhelyek felszabadulásával, a belvárosi közlekedési dugók jelentős mérséklésével járnak együtt. Az Avalon ezzel az elkötelezett szándékával és rendelkezésére álló eszköztárával mindenképpen támogatni szeretné a BKK közlekedési stratégiáját az elkövetkezendő időszakban is.
CW: Az üzleti carsharing megfelel a céges autóflotta-kezelésnek, kiválthatja-e azt?
KA: Teljes mértékben megfelel, sőt átláthatóbb, olcsóbb (éves szinten kimutathatóan akár 30- 40 százalékkal), optimálisabb a Carsharing autóhasználat a kulcsos autók esetében. Ez mind darabszámban, mind pénzügyi költségoldal tekintetében jelentős megtakarítást eredményezhet a cég, a vállalkozás számára. Első lépésként természetesen azt szoktuk javasolni, hogy a közösségi autóhasználat csak egy kiegészítő szolgáltatási elem legyen a meglévő flottában. Ezt követően azonban üljünk le egymással és beszéljük meg azokat az esetleges módosításokat, amellyel már akár a teljes „pool car”-flotta kiváltására is alkalmas lehet a Carsharing szolgáltatási rendszer.
CW: A buszsáv használata vagy az ingyenes parkolás a nyugati országokban már alapból jár a carsharing mellé, itthon ez milyen szinten van?
KA: A rendszer nagyobb társadalmi elfogadtatása és a közösségi autózás hosszú távú fenntarthatósága szempontjából ezek valóban nélkülözhetetlen lépések lesznek a közeljövőben. Tisztában vagyunk azzal, hogy ezek a lehetőségek csak és kizárólag politikai támogatás mellett valósíthatók meg. Ennek érdekében idáig is számos lépést tett meg az Avalon. Szándékaink, terveink szerint még az ősszel a közösségi autózás, az alternatív közlekedési módok szempontjából érintett jelentősebb társadalmi, civil, politikai szervezetek bevonásával közösen kívánjuk megfogalmazni azokat a jelentősebb direktívákat, amelyek szükségesek és elengedhetetlenek a közösségi autóhasználat törvényi szabályozása szempontjából.
CW: Jelenleg mennyi autó érhető el a rendszerben? Ennek növekedésében a szemléletváltás hozhat változást? Ön szerint mikor lesz ennek kézzelfogható eredménye?
KA: Lépésről-lépésre haladunk előre. A szolgáltatás egyéves évfordulója alkalmából 6 darab új átvételi pontot adunk át a VI. és VII. kerületben. Reméljük, az adott környéken élők és az ott található vállalkozások örömmel fogadják majd ezt az új, alternatív közlekedési lehetőséget. A közösségi autók egyre aktívabb használata, valamint egy folyamatosan emelkedő felhasználói létszám esetén természetesen készen állunk arra, hogy az állomásalapú pontok létszámát bővítsük, és más kerületek számára is elérhetővé tegyük a Carsharing szolgáltatást.
CW: Melyek azok a tévhitek, amelyeket rendszeresen meg kell cáfolnia egy carsharing-szolgáltatást nyújtó cégnek?
KA: A Carsharing szolgáltatásnak nem célja a rendszeres, napi, nagy távolságokhoz kötött autóhasználat kiváltása. A legfontosabb talán, hogy a közösségi autózás azoknak szól, akik a második autó kiváltásán gondolkodnak, vagy akik néhány ezer kilométert kocsikáznak el egy évben, és a városi életritmusuk miatt sincs szükségük arra, hogy saját tulajdonú autójuk legyen.