Hiszen néhány delikvensnek elég, ha felveszi barátnőjét miközben a Nintendo Wii-vel játszadozik, esetleg egy fantasztikus bonyolult táncot lejt minden helyen ahol megfordult a világban, vagy bemutatja valaki, hogyan is kell a fénykarddal bánni egy igazi jedinek.
A világháló társadalmát manipulálni nem is olyan egyszerű, és csak a Jóisten a megmondhatója, kiből lesz szenzáció, és ki tűnik el az érdektelenség süllyesztőjében. Mindez természetesen nem akadályozott meg néhány céget abban, hogy megpróbálja. Álljon itt a szerintünk tíz legkevésbé sikerült gerillakampány.
10. Mike Gravel: A kő
Mike Kicsoda - ugye hogy nem cseng olyan ismerősen, mint az Obama vagy a Clinton ? Pedig a 78 éves Alaszkai szenátor az elnökválasztási kampány részeként gondolt arra, hogy a világhálón keresztül is népszerűsíti magát, ezzel még több szavazatot szerezve magának. A csodás videóban Mr. Gravel 71 másodpercig bámul a kamerába, ezek után egy futball labda nagyságú követ hősiesen a vízbe hajít, majd kőkemény léptekkel elhagyja a színhelyt. Vajon azért dobta be a követ a vízbe, mert haragudott a kacsákra, vagy a választókra, akik közül kereken 47 szavazatot kapott? Erre nehéz válaszolni, ő persze megpróbálta. Mindenesetre nem valószínű, hogy sokáig megmaradna az emberek emlékezetében „Mike Gravel az Elnök”.
9. Chevy Tahoe: Csináld magad reklám
Amikor a General Motors még 2006-ban összefogott az NBC tévéadóval, hogy annak egyik jól menő – The Apprentice – sorozatával népszerűsítse legújabb terepjáróját, valakinek briliáns ötlete támadt. Miért ne kreálják meg a vásárlók saját maguk, miért is jó nekik, ha megveszik a GM új csodáját. Akkoriban a Chevy Tahoe – a terepjáró – honlapja egy olyan lap volt, ahol a lelkes és önjelölt marketinges felhasználók a GM által biztosított videók és zenék segítségével megalkothatták saját párperces reklámfilmjüket.
A terv majdnem működött is. A honlapot azonban nem az őszinte rajongók használták elsősorban, hanem galád pénztelen kis senkik, akik nem átallották az új Chevy-t státuszszimbólumként kezelni, sőt a huncut kis userek többszáz olyan videót kreáltak, amelyben a gépjárművet a „kopaszerős”, újgazdag, vélhetően kisméretű pénisszel rendelkező egyének számára találták ideálisnak. A pimaszságra reagálva a GM egy idő után leállította a projektet, és törölte a videókat, ám természetesen néhány még ma is megtalálható a Youtube-on.
8. Cheetos: A pajkos chips
A Cheetos chipset előállító Frito-Lay nevezetű cég úgy gondolta, hogy a termék kabalafigurája – a narancssárga gepárd – már nem elég modern, ezért valami újat kellene kitalálni. Hatalmas összegekért felbéreltek tehát egy marketinges céget, amely létrehozta az „Orange Underground”-ot. Az oldalon egy viszonylag idegbeteg ürge felszólítja a tisztelt társadalmat, hogy mindenféle – lehetőleg kellemetlen – szituációkat idézzen elő a chipsel... Pompás tervnek hangzik például, hogy szobatársunk noteszgépébe darálunk egy zacskó Cheetos-t, esetleg a szomszéd cipőjét béleljük ki a nemes táplálékkal. A Frito-Lay nagy sikert jósolt a projektnek, ezért aztán erre azonnal létre is hozott egy blogot, és egy Youtube csatornát is. Hála az égnek a terv csúfos kudarcot vallott, a blogot fél év alatt kerek 17 hozzászólás gazdagította, a youtube-on fellelhető videók színvonalára pedig álljon itt egy szemléletes példa: Néddmán, Chhetos van az orromban!
7. Coors: Kék kód
A Coors cég – nálunk nem annyira ismert sört gyártanak – netes kalandjai egy reklámfilmmel kezdődtek, amely talán nem is volt annyira rossz. A televízióban sugárzott reklámban a cég legújabb üvegei kapták a főszerepet. A címkén látható hegyek színe megváltozott, ha a sör elérte a fogyasztásra ideális hőfokot, amikor is a cimborák a "Kék kód"-ot küldték egymásnak: ideje inni egy jót. Az ötlet annyira jónak tűnt, hogy a Coors el szerette volna érni, ha az emberek a valóságban is "kékkódoznának", ám szakértők szerint a jelenlegi mobilkészülékek erre még nem alkalmasak. Nosza, semmi baj, gondolta valami marketing zseni, megcsináljuk a neten. Pénzt és költséget nem kímélve a Coors Facebook és MySpace oldalakat hozott létre, ahol a sörbarátok elméletben küldözgethették volna a "Kék Kódot" orrba-szájba. De nem tették.
6. Sony: Egy PSP és más semmi, a vágyam csak ennyi
2006 karácsonyán a Sony semmire sem vágyott jobban, mint a PSP sikerére. Ennek érdekében nem riadtak vissza néhány, nem annyira etikus megoldástól sem. Létrehoztak például egy hamis blogot, aminek megtévesztő neve ellenére – "All I Want for Xmas Is a PSP" – az volt a célja, hogy a Sony termékét istenítse. A sztori szerint a blogot egy fiatal tini indította – Charlie – és egyetlen célja az volt, hogy legjobb barátjának szüleit meggyőzze: Jeremy egyetlen vágya egy PSP karácsonyra. A színvonal? A realitás? Íme egy őszinte, spontán mondat, ahogy egy tini győzködi a szülőt: "Megpróbálunk Jeremy szüleire hatni ezzel a nem annyira félreérthető célzással. Azért hoztuk létre ezt a blogot, hogy terjesszük a szeretet azok között akik szeretik a PSP-t." Briliáns. Nem meglepő módon, néhány értelmesebb ember svindlire gyanakodott, és kiderítették, hova van regisztrálva az oldal. Ezek után néhány hét alatt az enyészeté lett az egész projekt, hiszen a feldühödött netezők globális támadást intéztek hozzászólásaikon keresztül a Sony ellen.
5: eBay: Windorfin
Nem, nem egy új antidepresszánst találtak fel az eBay tudósai. A Windofrinek gyakorlatilag rajzfilmfigurák, amelyek – az eBay zseniális tudósai szerint – az endorfin véráramba kerüléséért felelősek. Természetesen csak olyankor, ha az ember pont megnyert egy aukciót, és a túláradó boldogságtól alig lát. A projekt egyetlen talán értelmes része egy angol szójáték, az angol nyerni – win - szóból kreált név csaknem rímel az endorfinnal. A cég milliókat költött a projektre, létrehozott egy honlapot, ahol mindenki megalkothatta saját Windorfinjét, televízíókban, és még újságokban reklámozta őket. Néhány hónap után a terv szépen csendben eltűnt a ködben, sikerét talán egy blogger summázta a legtalálóbban: "A Windofinek olyan aranyosak és kedvesek akár az aranyér."
4. Wal-Mart: Nyaralás parkolókban
Egyszer volt, hol nem volt, az óperenciás tengeren is túl, élt egy házaspár. Jim és Laura elhatározta, hogy körbeautózza Amerikát. Mit ad isten, minden éjjel egy Wal-Mart parkolóban érte őket az éjszaka, reggel aztán szívélyes Wal-Mart alkalmazottakkal cseverésztek a reggeli megvásárlása közben. Mint kiderült, az USÁ-ban csupa boldog Wal-Mart alkalmazott élt akkoriban. A házaspár blogjában számolt be a kedvesebbnél kedvesebb élményekről, melyek az amúgy eléggé ingerszegény nyaralás közben érték őket. Néhány nap után azonban a piszok blogos társadalom gyanút fogott. Kiderítették, hogy bár Jim és Laura valóban házasok, nem azért alszanak minden éjjel parkolókban, mert az jó neki, hanem mert a Wal-Mart ezért fizet nekik. A hatalmas botránynak egy jó oldala is volt. Új fogalom született: a flog, ami minden kamu blog gyűjtőneve lett.
3: Jawbone: Headset a javából
Mocskosszájú rasszisták, gyilkos hajlamú mosodai alkalmazottak, orosz maffiózók, cápák az úszómedencében. Nem az új Tarantino film előzetesét olvashatják a kedves olvasók, hanem egy elmebeteg reklámszakember megvalósult álmát. A szabad kezet kapott marketinges nem válogatott az eszközökben, amikor a Jawbone új headsetjének népszerűsítésébe fogott. A projekt lényege, hogy a bluetooth-al üzemelő készülék tökéletes vételt biztosít minden körülmények között. Ezt pedig bizonyítani is kell. Öljünk meg tehát mindenkit, fröcsögjön a vér a háttérben, míg a fókuszban Gipsz Jakab tökéletes hidegvérrel telefonál zsebre tett kézzel. A videók, melyek teljesen öncélúan brutálisak, nem feltétlenül lesznek népszerűek és a terméknek sem tesz jót egy ilyen kampány. A legszánalmasabb talán az a film, melyben egy kínai mosodában halálra vernek valakit, miközben a mellette álldogáló ember nyugodtan telefonál.
2. Aqua Teen Hunger: bomba siker
Hogyan is reklámozzunk egy rajzfilmet, melynek főszereplői alaktalan gyorséttermi ételek animált verziói? A show alkotói szerint tele kell aggatni a városokat kis villogó táblácskákkal, amiken a szereplők ledekkel kirajzolt mása található. Néhány nagyobb városban kiaggatták a kis táblácskákat és remélték a legjobbakat. A siker elsöprő lett. A hidak aljára, aluljárókba kifüggesztett, villogó készülékeket a Bostoni rendőrség bombáknak vélte, és megakadályozandó a terroristatámadást nagy pusztítását, lezárta a főutakat és hidakat. A tervet kiagyaló két lángelmét csak közmunkára ítélték, hiszen hamarosan kiderült a tévedés, ám a reklámozó cégnek kétmilliójába fájt a nagyszerű ötlet. Jellemző a jelenlegi amerikai kormányzati hangulatra az enyhén túlzott reakció, és hát végeredményben egy ügyvéd nyilatkozata szerint "A készülék nagyon kegyetlenül nézett ki, akumulátora is volt, sőt vezetékek lógtak ki belőle és villogott." Nem csoda hát, hogy kitört a pánik.
No1.: Microsoft: a Vista, hát az Wow!
A marketing "magasiskolája" lehetett volna, amit a Microsoft megpróbált a Vista népszerűségének érdekében. Lehetett volna például akkor, ha nem a "WOW" szócskát alkalmazzák, ami ugye azt jelenti, hogy nem találok szavakat mennyire jó valami. A kampány melynek neve "A WOW most kezdődik" arra szolgált volna, hogy az emberek leesett állal nézzék mire képes a Vista. A Microsoft létrehozott egy honlapot, ahová a tervek szerint a felhasználók feltölthették volna leginkább "WOW" kategóriába eső képeiket a Vista alkalmazása során. Természetesen a cél az új AERO felület csodáira volt hivatott felhívni a figyelmet. Sikerült is, csak nem úgy ahogy az elképzelték. Az AERO ugyanis olyannyira gépigényesre sikeredett, hogy a figyelemfelhívásnak köszönhetően inkább többen beperelték a céget, mert olyan gépek is "Vista Ready" címkét kaptak, amelyekről ez nem volt igazán elmondható. Az enyhe öngól után a "WOW" szócska lassan eltűnt a köztudatból… nem értjük miért.