Hiszen néhány delikvensnek elég, ha felveszi barátnőjét miközben a Nintendo Wii-vel játszadozik, esetleg egy fantasztikus bonyolult táncot lejt minden helyen ahol megfordult a világban, vagy bemutatja valaki, hogyan is kell a fénykarddal bánni egy igazi jedinek.
A világháló társadalmát manipulálni nem is olyan egyszerű, és csak a Jóisten a megmondhatója, kiből lesz szenzáció, és ki tűnik el az érdektelenség süllyesztőjében. Mindez természetesen nem akadályozott meg néhány céget abban, hogy megpróbálja. Álljon itt a szerintünk tíz legkevésbé sikerült gerillakampány.
10. Mike Gravel: A kő
Mike Kicsoda - ugye hogy nem cseng olyan ismerősen, mint az Obama vagy a Clinton ? Pedig a 78 éves Alaszkai szenátor az elnökválasztási kampány részeként gondolt arra, hogy a világhálón keresztül is népszerűsíti magát, ezzel még több szavazatot szerezve magának. A csodás videóban Mr. Gravel 71 másodpercig bámul a kamerába, ezek után egy futball labda nagyságú követ hősiesen a vízbe hajít, majd kőkemény léptekkel elhagyja a színhelyt. Vajon azért dobta be a követ a vízbe, mert haragudott a kacsákra, vagy a választókra, akik közül kereken 47 szavazatot kapott? Erre nehéz válaszolni, ő persze megpróbálta. Mindenesetre nem valószínű, hogy sokáig megmaradna az emberek emlékezetében „Mike Gravel az Elnök”.
9. Chevy Tahoe: Csináld magad reklám
Amikor a General Motors még 2006-ban összefogott az NBC tévéadóval, hogy annak egyik jól menő – The Apprentice – sorozatával népszerűsítse legújabb terepjáróját, valakinek briliáns ötlete támadt. Miért ne kreálják meg a vásárlók saját maguk, miért is jó nekik, ha megveszik a GM új csodáját. Akkoriban a Chevy Tahoe – a terepjáró – honlapja egy olyan lap volt, ahol a lelkes és önjelölt marketinges felhasználók a GM által biztosított videók és zenék segítségével megalkothatták saját párperces reklámfilmjüket.
A terv majdnem működött is. A honlapot azonban nem az őszinte rajongók használták elsősorban, hanem galád pénztelen kis senkik, akik nem átallották az új Chevy-t státuszszimbólumként kezelni, sőt a huncut kis userek többszáz olyan videót kreáltak, amelyben a gépjárművet a „kopaszerős”, újgazdag, vélhetően kisméretű pénisszel rendelkező egyének számára találták ideálisnak. A pimaszságra reagálva a GM egy idő után leállította a projektet, és törölte a videókat, ám természetesen néhány még ma is megtalálható a Youtube-on.
8. Cheetos: A pajkos chips
A Cheetos chipset előállító Frito-Lay nevezetű cég úgy gondolta, hogy a termék kabalafigurája – a narancssárga gepárd – már nem elég modern, ezért valami újat kellene kitalálni. Hatalmas összegekért felbéreltek tehát egy marketinges céget, amely létrehozta az „Orange Underground”-ot. Az oldalon egy viszonylag idegbeteg ürge felszólítja a tisztelt társadalmat, hogy mindenféle – lehetőleg kellemetlen – szituációkat idézzen elő a chipsel... Pompás tervnek hangzik például, hogy szobatársunk noteszgépébe darálunk egy zacskó Cheetos-t, esetleg a szomszéd cipőjét béleljük ki a nemes táplálékkal. A Frito-Lay nagy sikert jósolt a projektnek, ezért aztán erre azonnal létre is hozott egy blogot, és egy Youtube csatornát is. Hála az égnek a terv csúfos kudarcot vallott, a blogot fél év alatt kerek 17 hozzászólás gazdagította, a youtube-on fellelhető videók színvonalára pedig álljon itt egy szemléletes példa: Néddmán, Chhetos van az orromban!
7. Coors: Kék kód
A Coors cég – nálunk nem annyira ismert sört gyártanak – netes kalandjai egy reklámfilmmel kezdődtek, amely talán nem is volt annyira rossz. A televízióban sugárzott reklámban a cég legújabb üvegei kapták a főszerepet. A címkén látható hegyek színe megváltozott, ha a sör elérte a fogyasztásra ideális hőfokot, amikor is a cimborák a "Kék kód"-ot küldték egymásnak: ideje inni egy jót. Az ötlet annyira jónak tűnt, hogy a Coors el szerette volna érni, ha az emberek a valóságban is "kékkódoznának", ám szakértők szerint a jelenlegi mobilkészülékek erre még nem alkalmasak. Nosza, semmi baj, gondolta valami marketing zseni, megcsináljuk a neten. Pénzt és költséget nem kímélve a Coors Facebook és MySpace oldalakat hozott létre, ahol a sörbarátok elméletben küldözgethették volna a "Kék Kódot" orrba-szájba. De nem tették.
6. Sony: Egy PSP és más semmi, a vágyam csak ennyi
2006 karácsonyán a Sony semmire sem vágyott jobban, mint a PSP sikerére. Ennek érdekében nem riadtak vissza néhány, nem annyira etikus megoldástól sem. Létrehoztak például egy hamis blogot, aminek megtévesztő neve ellenére – "All I Want for Xmas Is a PSP" – az volt a célja, hogy a Sony termékét istenítse. A sztori szerint a blogot egy fiatal tini indította – Charlie – és egyetlen célja az volt, hogy legjobb barátjának szüleit meggyőzze: Jeremy egyetlen vágya egy PSP karácsonyra. A színvonal? A realitás? Íme egy őszinte, spontán mondat, ahogy egy tini győzködi a szülőt: "Megpróbálunk Jeremy szüleire hatni ezzel a nem annyira félreérthető célzással. Azért hoztuk létre ezt a blogot, hogy terjesszük a szeretet azok között akik szeretik a PSP-t." Briliáns. Nem meglepő módon, néhány értelmesebb ember svindlire gyanakodott, és kiderítették, hova van regisztrálva az oldal. Ezek után néhány hét alatt az enyészeté lett az egész projekt, hiszen a feldühödött netezők globális támadást intéztek hozzászólásaikon keresztül a Sony ellen.
5: eBay: Windorfin
4. Wal-Mart: Nyaralás parkolókban
3: Jawbone: Headset a javából
Mocskosszájú rasszisták, gyilkos hajlamú mosodai alkalmazottak, orosz maffiózók, cápák az úszómedencében. Nem az új Tarantino film előzetesét olvashatják a kedves olvasók, hanem egy elmebeteg reklámszakember megvalósult álmát. A szabad kezet kapott marketinges nem válogatott az eszközökben, amikor a Jawbone új headsetjének népszerűsítésébe fogott. A projekt lényege, hogy a bluetooth-al üzemelő készülék tökéletes vételt biztosít minden körülmények között. Ezt pedig bizonyítani is kell. Öljünk meg tehát mindenkit, fröcsögjön a vér a háttérben, míg a fókuszban Gipsz Jakab tökéletes hidegvérrel telefonál zsebre tett kézzel. A videók, melyek teljesen öncélúan brutálisak, nem feltétlenül lesznek népszerűek és a terméknek sem tesz jót egy ilyen kampány. A legszánalmasabb talán az a film, melyben egy kínai mosodában halálra vernek valakit, miközben a mellette álldogáló ember nyugodtan telefonál.
2. Aqua Teen Hunger: bomba siker
No1.: Microsoft: a Vista, hát az Wow!