Az IT vezetésfejlesztési problémákra szakosodott Manager Mechanics cég elnöke, Eric Bloom a CIO magazinban összeszedte azokat a személyiségjegyeket, amelyek szerinte szükségesek ahhoz, hogy egy szakember a vállalati informatika területén sikeres legyen. Néhány saját észrevételünkkel is kibővítve közreadjuk a megállapításait.
Először is le kell szögeznünk, hogy Magyarországon az informatikusok, különösen az informatikai igazgatók élete valószínűleg sokkal nehezebb, mint Massachusettsben, ahol az IT-büdzséket elsősorban nem a vállalatok általánosan gyenge tőkeellátottsága, hanem az üzleti (stratégiai) szükségszerűség határozza meg. Másodszor a magyar CIO-k számára nemcsak a cégkultúra által meghatározott szervezeti játékokhoz való alkalmazkodókészség szükséges az eredményességhez, hanem a felsővezetők személyiségéhez való alkalmazkodás is, hiszen kevés társaságnál vannak évtizedekre vagy még távolabbra visszatekintő hagyományok, így a döntéshozók határozzák meg a stílust, a hangulatot és a követendő gyakorlatot. Harmadsorban a külső (üzleti és szabályozási) környezet is sokkal képlékenyebb, nagyon sok a viszonylagosság, kevesebb a stabil igazodási pont, ami komoly rugalmasságot és lavírozókészséget vár el az informatikai szakemberektől is. Bloom megállapításai mindezek mellett is megfontolandók. Mi kell tehát hozzá, hogy valaki informatikusként sikeres legyen? A következők valószínűleg:
1. A technológia szeretete
Aki szeret egy munkát, annak számára semmiféle nehézség nem jelenik meg számos olyan esetben, amikor mások komoly akadályokat látnak. Ezért szinte csak pozitív élményeket szerez, s a kisugárzása másokat is energiával tölt fel, beleértve a beosztottakat, az egyenrangú munkatársakat, más részlegeknél vagy cégnél működő partnereket és a főnököket is. Ráadásul ez az elkötelezett állapot azt eredményezi, hogy amihez fog, azt jobban is végzi el, ami nemcsak hűvös respektust, hanem nagyobb bizalmat is teremt, a kettő együtt pedig a munka minőségének elismerését jelenti. Ami végül sokkal jobb esélyeket hoz létre olyan feladatok elnyerésére, amelyek a karrier szempontjából is lényegesek.
2. Az adat megértése
Az adatok az informatikai szervezet vérsejtjei, amelyek végső soron a cég üzleti tevékenységét szolgálják. Annak a mély megértése, hogy a céges adatok hogyan jutnak el a szervezet legkülönbözőbb pontjain dolgozó felhasználókhoz, betekintést nyújt az összes nagy szoftveralkalmazás összekapcsolódásába is. Továbbá üzleti szempontból, ha valaki megérti a céges adatok áramlását, meg fogja érteni a vállalat belső folyamatit és üzleti modelljét is.
3. Az üzlet megértése
Az informatikában a fő trend manapság az üzleti tevékenységgel való egyre szorosabb összehangolódás, sőt végső soron az üzleti folyamatokban való feloldódás. Ma már a CIO-szinttől lefelé mindenkitől elvárják, hogy ne csak egy hozzáértő techi legyen, hanem olyan üzleti kérdésekben jártas szakember, aki történetesen tud egy s mást a technológiáról is. Ez az üzleti megértés lehetővé teszi, hogy az informatikusok jobban szolgálják a vállalkozás közösségét és céljait, illetve sokkal innovatívabbak legyenek az érdekükben.
4. Beszélni a techit és nem-techit egyaránt
Az informatikusok hosszú ideig elkülönült kasztot alkottak a vállalati szervezeteken belül, mert olyan szakmát gyakoroltak, amelynek a részletei rajtuk kívül igazán senkit sem érdekeltek, ők pedig a technológia paravánja mögé vonulva békében lehettek az üzletmenet kavarta hangulati hullámzásoktól. Ha valaki megpróbált közelférkőzni hozzájuk, máris elkezdek furcsa kifejezésekkel és rövidítésekkel tűzdelt mondatokban beszélni, és már békén is hagyták őket. A pénzügyi válság után azonban a nagy presztízsjellegű informatikai projekteknek leáldozott, és a menedzsment a legtöbb vállalatnál pontosan akarta tudni, hogy az IT-részleg hogyan hajt hasznot a cégnek, hogyan járul hozzá a versenyképességéhez. Élet-halál kérdésévé vált, hogy az informatikusok képesek legyenek üzleti megközelítésből is elmagyarázni a tevékenységük célját és lényegét, azaz hogy az üzleti folyamatokat hogyan támogatják.
5. Igen mély elsődleges szakértelem
Az informatika mára messze túljutott a céges számítógéprendszer üzemeltetésén és implementációs feladatok ellátásán. Következésképpen igen sokféle informatikai feladat van, és ennek megfelelően sokféle elsődleges szakterület létezik. Ha valakinek az üzleti elemzés a dolga, akkor arra kell törekednie, hogy a nagy adat kezelésében vagy a BI-technológiák használatában legyen a legjobb; ha az adatkommunikációra szakosodott, akkor mindent tudnia kell a routerekről, switchekről és a többi adatkommunikációs hardverről és szoftverről a céges adatközpontban. Aki pedig projekt- vagy IT-menedzser, annak pontosan kell ismernie a folyamatok és az emberek irányításának minden csínját-bínját. Nem számít, hogy milyen szakterületen tevékenykedik valaki, az informatikában tiszteletben kell tartani a kompetencia jelentőségét.
6. Használható ismeretek a kapcsolódó műszaki területeken
Az üzleti folyamatok komplexitása manapság megsokszorozódik a modern technológia összetettsége miatt, ami nem engedi meg, hogy valaki csak egyféle dologhoz értsen. A legfontosabb az elsődleges szakértelem megléte mellett, hogy azokról a területekről is biztos ismeretei legyenek az informatikában dolgozóknak, amelyekkel a tevékenységük során érintkeznek. Például egy Java programozónak értenie kell az adatbázis-tervezéshez és az adatbázisokkal kapcsolatos eljárásokhoz is. Vagy ha valaki projektmenedzserként dolgozik, szüksége lesz általános ismeretekre a szoftverfejlesztésről, -tesztelésről és más tudáságakról, amelyek ahhoz szükségesek, hogy sikeresen lezárja a projektet.
7. A technikai tudás megosztása másokkal
Az informatikában a sokféle szakértelmet kívánó, sokféle együttműködő rendszer miatt szükség van a csapatjátékra. Ennek egyik alapvető vonása a tudás másokkal való megosztása. Mások segítése egyébként is növeli a szakemberek reputációját, elismertségét, sőt erősíti a munkatársak egymáshoz való lojalitását, de segít a magasabb pozíciók elérésében is a vállalaton belül. Mások tanítása ezenkívül támogatja egy adott téma jobb megértését nemcsak az információk befogadói, hanem szolgáltató számára is, nem is beszélve arról, hogy eközben mód van más emberek gondolkodásának, látásmódjának megismerésére is.
8. A tanulás szeretete
A technológiával kapcsolatban egy dolog biztos: hogy folyamatosan változik. Például a hardver- és szoftvergyártók állandóan fejlesztik a termékeiket. Új IT-trendek tűnnek fel, amelyek egy darabig hozzájárulnak az iparág emelkedéséhez, aztán elveszítik a húzóerejüket és másoknak adják át a helyüket. Az informatikusok a tanulás szeretete nélkül képtelenek ellátni hosszú távon a feladataikat, mert a környezetük gyorsan átalakul.
9. Csapatjáték
Az informatikai munka bármennyire is változékony, mégis inkább a maratonfutásra emlékeztet, s nem a sprintre. Ugyan a vállalatok elvárják, hogy az informatikai rendszereik lehetővé tegyék számunkra a rugalmasságot és az agilitást, de arra egyáltalán nem gondolnak, hogy az üzleti környezet gyors változásainak megfelelően a drága informatikai rendszereket vagy a gondosan kialakított céges folyamatokat is cserélgetni kellene. A problémák, kihívások azonban akár tervezetten, akár váratlanul következnek be, a megoldásuk együttműködés, csapatmunka nélkül nem megy. Itt a magányos harcosoknak nem terem babér. Ráadásul, ahogy Bloom mondja, az életben a barátok jönnek és mennek, de az ellenségek gyűlnek. Jobb stratégia tehát az együttműködés.
10. Elkerülni a begyepesedést
Ahol megvan a lehetőség a kreatív gondolkodásra, ott könnyebb innovatív módon megoldani a problémákat. Például újra lehet hasznosítani a régi technológiákat, ki lehet próbálni új utakat és eljárásokat, és ki lehet alakítani új megközelítéseket. Az ilyen típusú tevékenységek növelik a személyes professzionális brand értékét, ami növelheti például a vezetői nimbuszt, vagy akár kialakíthatják a nélkülözhetetlenség képzetét a szakemberről.
11. A problémák tanulási lehetőségként való értelmezése
Bloom szerint csodálatos érzés, amikor a technológia és az üzleti folyamatok zökkenőmentesen haladnak. Miközben mindenki megtett minden tőle telhetőt, hogy ezt az állapotot sikerüljön elérni, az erőfeszítések sorát úgy is lehet szemlélni, mint alkalmat többletismeretek szerzésére a technológiáról, annak hatékony használatáról. Idővel az a hajlandóság és képesség, hogy a szakember rögzíteni tudja a működési problémákat és mélyen átlátja őket, a jók között is a legjobb techivé teheti: olyan emberré, akihez elsőként fognak szaladni, ha a problémák merülnek fel.
12. A technikai kihívások szeretete
A felmerülő technikai kihívásokra válaszolva meg kell határozni és fel kell építeni a sikeres megoldásokat. Ezekhez azonban olyan hozzáállás szükséges, amely képes szélesíteni a szakmai tudást, növelni a speciális technológiák megértését és elmélyíteni a problémamegoldó képességet. A végén majd jöhet ezért a dicséret és elismerés az üzleti felhasználóktól és a menedzsmenttől – de mégsem ez, hanem a technikai kihívás szeretete a rátermett informatikai szakember alapvető mozgatóereje.