A fúzió után Lázár Ferenc, az Ingram Micro korábbi ügyvezető igazgatója a vállalat közép- és kelet-európai piacokért felelő regionális vezetője, alelnöke lett, míg az RRC korábbi cégvezetője, Virágh Attila április 2-ától egyszemélyben tölti be az Ingram Micro ügyvezető igazgatói pozícióját.
Computerworld: Nem az Ingram Micro és az RRC egyesülése volt az egyetlen nagy fúzió a disztribútori piacon. Mi áll a cégegyesítések hátterében?
Lázár Ferenc: Egyes esetekben az optimális vállalatméret elérése a cél, máskor az, hogy a helyi volume disztribútori szerepből igyekeznek kitörni, végül pedig a technológiák és a portfólió globalizálódása áll a cégegyesítések mögött.
Virágh Attila: Maguk a gyártók is fúzióra ösztönöznek, amikor a hatékonyság javítása érdekében csökkenteni igyekeznek a disztribúciók számát.
LF: Nyilvánvalóan megindult egy konszolidációs folyamat: a nagy nemzetközi cégek akvizíciós lehetőségeket keresnek, míg a regionális disztribútorok régiós szerepük erősítésében gondolkodnak. Nem lebecsülendő szempont, hogy a nagy, globális játékosok olyan marketingstratégiákat tudnak felépíteni, amelyek nemcsak egy országban, hanem egész régiókban is működőképesek.
Virágh Attila ügyvezető igazgató és Lázár Ferenc alelnök, Ingram Micro
CW: Az egyesítés után hogyan sikerült a két cég portfóliójának összefésülése?
VA: Nemigen volt szükség korrekciókra, minthogy portfólióink elég jól kiegészítették egymást. Nemzetközi szinten még kedvezőbb a helyzet, az Ingram Micro ugyanis olyan országokban is megjelent a felvásárlás után, amelyekben korábban nem volt jelen, illetve olyan termékekkel jelent meg, amelyek addig hiányoztak a nagykereskedők palettáiról.
LF: Versenytársaink közül a nagyobb disztribútorok Kelet-Európának csupán néhány országában vannak vagy voltak jelen. Az RRC működése több mint tíz országra terjedt ki, és éppen azt a portfóliót vitte, amelyet a legnehezebb organikusan felépíteni: az értéknövelt disztribúciót. Erre a portfólióra, jelenlétre, piacismeretre és ügyfélbázisra lehet támaszkodni, ezt lehet tovább bővíteni a volume vagy például a felhős termékekkel.
CW: Áprilisig kettős cégvezetés alatt működik az Ingram Micro. Hogy megy az együttműködés, mik a következő időszak fő tervei?
VA: Szerencsésnek érzem magam, hogy olyan emberrel dolgozhatok együtt, akivel fél szavakból megértjük egymást. Szerintem példaértékű az együttműködésünk, amitől sokkal erősebbek vagyunk, mint valaha.
LF: Attila és az általa vezetett RRC-s kollegák révén az Ingram Micro egy optimista szemléletű, győzni akaró és tudó, igazán értékesítés-orientált csapattal gazdagodott. Ugyanakkor az Ingram Micro oldaláról a multinacionális stratégiai szemlélet, a hosszabb távú tervezés, fejlesztés, valamint analitikus gondolkodásmód erősíti az új szervezetet.
VA: Mindez szemléletváltást eredményezett: a munkatársak motiváltabbak, sikeréhesebbek lettek. Ez az eredményeinken is meglátszik: 2017-ben nagyobb árbevételt értünk el, mint amennyit a két cég összesített árbevétele tett ki egy évvel korábban.
LF: Az elmúlt év az integrációról, az akvizíció utáni stabilitás megteremtéséről szólt a régióban. Idén erre alapozva jelentős üzletfejlesztést tűztünk ki célul valamennyi országban. Egyrészt a lojális viszonteladó csatornáinkra alapozva az Ingram hagyományosan erős volumen disztribúciós vonalán tervezünk bővülni. Nagy hangsúlyt helyezünk a kis- és középes méretű vállalatok, viszonteladók igényeinek kielégítésére, valamint külön részleg foglalkozik az e-kereskedelmi értékesítéssel. Másrészt 2017 óta a régióban is elérhető az Ingram Micro saját fejlesztésű Cloud Marketplace automatizált e-kereskedelmi rendszere, benne számos gyártó SaaS és IaaS felhőszolgáltatásával. Harmadrészt további portfólió-növekedést tervezünk a tradicionálisan erős VAD (Value Added disztribúció) üzletágunkban, kiegészítve támogatási, konzultációs és oktatási szolgáltatásokkal. Technológiák közül kiemelten invesztálunk a kiberbiztonsági és unified communication területeken.
CW: Miként alakult a raktárkapacitás?
VA: Március elején költöztünk át a Fóton létesült, 3 ezer négyzetméter alapterületű magasraktárba. Ennek a befogadóképessége nagyobb, mint a két cég korábbi raktáraié összesen. A lokális raktárkészlet értéke több milliárd forint. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy a közel 350 gyártó termékeinek egy részét a 80 ezer négyzetméteres páneurópai központból egy vagy két nap szállítjuk közvetlenül a magyar viszonteladókhoz