A Panasonic drasztikusan leépíti televíziós üzletágát, és a gyártást a kínai TCL-hez helyezi át. A fennmaradó négy gyárából kettőt bezár, hogy csökkentse a költségeket egy olyan üzletágban, amely már nem termel folyamatosan pénzt - írja a Nikkei.
A japán vállalat a közelmúltban írt alá megállapodást a TCL-lel, a világ harmadik legnagyobb televíziógyártójával. Ennek értelmében a jövő évtől kezdődően a TCL fogja gyártani a Panasonic olcsó tévémodelljeinek nagy részét olyan piacokra, mint Délkelet-Ázsia és India. A két cég a gyártási költségek jelentős részét kitevő panelek beszerzésében és fejlesztésében is partnerségre törekszik.
Ezzel a kiszervezési megállapodással a Panasonic, amely 1952 óta foglalkozik televíziókészülékekkel, évente körülbelül 1 millió darabot fog gyártani, ami a csúcsteljesítményének mindössze 5 százaléka. A saját gyártású televíziók aránya a felére, mintegy 30 százalékra csökken. A Nikkei szerint az ügylet újabb lépést jelent a japán televízióipar hanyatlásában, amely egykor az ország feldolgozóiparának egyik pillére volt.
A Panasonic a 2020-as pénzügyi évre megszüntette a termelést Japánban, Vietnamban és Indiában, idén bezárja a brazíliai és március végéig a csehországi üzemeket, és két gyárat hagy meg Malajziában és Tajvanon. A hazai piacra továbbra is gyárt magas árrésű termékeket, például szerves fénykibocsátó diódás modelleket.
A Panasonic elmaradt a többi japán szereplő mögött a nem nyereséges tevékenységek leépítésében vagy eladásában. Televíziós üzletága a 2018-as és 2019-es pénzügyi évben veszteséges volt, és bár a tavalyi pénzügyi évben a világjárvány közepette otthon rekedt fogyasztók keresletének köszönhetően nyereséges lett, a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy az üzletág további átszervezések nélkül valószínűleg nem marad nyereséges.
A Panasonic a 2000-es években nagy összegeket fektetett be a plazmakijelzőkbe, mivel a vertikálisan integrált gyártás révén kívánt növekedni a panelektől a végső összeszerelésig, és az üzletágat központi növekedési hajtóerőként pozícionálta. A plazmára fordított nagy összegek sokba kerültek, amikor a piacon a folyadékkristályos kijelzők győzedelmeskedtek, ami hozzájárult ahhoz, hogy a 2011-es és 2012-es pénzügyi évben a nettó veszteség meghaladta a 700 milliárd jent (jelenlegi árfolyamon 6 milliárd dollár).
Az átszervezési intézkedések, például az amerikai és a kínai piacról való távozás, lehetővé tették, hogy az üzletág időnként nyereséges legyen. Az állandó nyereség azonban nehezen elérhetőnek bizonyult, részben azért, mert a Panasonic lassan delegálta a gyártási folyamat egyes részeit más, jobban specializálódott vállalatokhoz.
A cég részesedése a világpiacon a 2005-ös 10 százalékról mostanra mindössze 1 százalékra esett vissza az Omdia brit kutatócég szerint. A kedvező árú modellek gyártásának kiszervezése a TCL-hez szélesebb közönség körében tartja meg a Panasonic márkáját. A jövőben azonban "csendben csak ott fogunk pénzt keresni, ahol tudunk" - idézte a Panasonic egyik vezetőjét a Nikkei.
E tervek középpontjában Japán áll, ahol a Panasonicnak még mindig több mint 10 százalékos a piaci részesedése, így a Sharp és a Sony csoport mellett továbbra is jelentős szereplő marad. A vállalat azonban még otthon sem számíthat kedvező körülményekre. A kínai Hisense, amely néhány évvel ezelőtt felvásárolta a Toshiba televíziós üzletágát, egyre nagyobb piaci részesedést szerez, és az újabb szereplők, például a háztartási cikkeket gyártó Iris Ohyama is megvetette a lábát. Ha a Panasonic nem tudja elérni a remélt stabil nyereséget, akkor kénytelen lehet drasztikusabb intézkedéseket fontolóra venni - állítja a Nikkei.