Az emblematikus "user generated content" a Universal Music csoport szerint tehát mégsem sokban különbözik a más inkriminált oldalak által közzé tett, "felhasználók által ellopott" tartalmaktól. A Los Angeles-i kerületi bíróságon benyújtott kereset a MySpace-t a kiadó legsikeresebb művészeitől származó, illegálisan terjesztett anyagok hatalmas, virtuális piactereként jellemzi, és meg is nevezi Mariah Careyt, Diana Krallt, valamint a U2-t. A cég szerint még a kiadás előtt álló albumok sincsenek biztonságban a MySpace-től, ilyen állítólag Jay-Z Kingdom Come című lemeze.
A Universal egy ideje már agresszív kampányt folytat a legnépszerűbb "social networking", vagyis társadalmi hálózati oldalak ellen. Ennek eredményeként nemrég a YouTube kényszerült a kiadó dalaival és zenei klipjeivel kapcsolatos licencdíj-megállapodásra, így a Google 1,6 milliárd dolláros akvizíciója során az esetleges szerzői jogi viták rendezésére elkülönített 200 milliója nem pihent sokáig érintetlenül a széfben. A Universal hadjáratának további állomása volt a Grouper Networks és a Bolt elleni perek elindítása. A vállalat most sem a legkisebb halat akarja megszigonyozni, hiszen a MySpace mögött a közösségi oldalt 2005-ben 580 millió dollárért felvásároló Rupert Murdoch médiamogul és a News Corp. birodalom áll.
A kiadó minden egyes jogosulatlanul közzé tett zeneszám és videó után 150 000 dollárt követel, mivel a kereset szerint a MySpace nemcsak a szerzői jogokat sértette meg, de komoly hirdetési bevételei is vannak, melyek alapja a védett tartalmakhoz való ingyenes hozzáférés lehetőségével az oldalra csábított felhasználók sokmilliós tábora. A Universal közleménye úgy fogalmaz, hogy a dalszerzők és az előadóművészek kemény munkájának gyümölcsét illetéktelenül learató vállalkozásoknak most tisztességes kompenzációt kell fizetnie - a cég álláspontja szerint a közösségi oldalnak már a létrejöttében is kulcsszerepe volt az általuk létrehozott zenei és képes tartalmaknak.
Válaszában a MySpace elhárítja magáról a szerzői jogok megsértésének "előidézéséről, bátorításáról és az abban való közreműködésről" szóló vádakat. Ezt például azzal támaszják alá, hogy éppen pénteken, tehát a Universal keresetének benyújtásakor vezették be oldalukon azt az eszközt, amelynek segítségével a jogsértő tartalmak az eddigieknél gyorsabban és hatékonyabban lesznek eltávolíthatóak a jogtulajdonosok által. "A MySpace egyedülálló kiugrási lehetőséget jelent a művészek számára, miközben maradéktalanul tiszteletben tartja azok jogait" - szól az alperes közleménye. "A múltban is mindig értesítettük a Universalt a szerzői jogok védelmét célzó, iparág-vezető törekvéseinkről, így különösen szerencsétlen dolog, hogy a kiadó a pereskedés szükségtelen és méltatlan eszközével kíván élni."
Egyes vélemények szerint a feljelentést a Universal csupán kényszerítő eszközként vetette be a MySpace-szel folytatott licencdíj-tárgyalások során. A MySpace anyagi hátterét jól jellemzi például az a 900 millió dolláros hirdetési megállapodás, amit nemrég kötött a Google-lel, így az elmélet támogatói úgy gondolják, a Universal mindössze a tétet kívánja emelni az áhított megegyezés kapcsán. Mások úgy gondolják, a zenei kiadó egyfajta próbapernek szánja a Myspace elleni keresetet, és az esetleges pozitív eredményre alapozva már különösebb kockázat nélkül fenyegetheti meg a többi nagyágyút. Például a YouTube-ot, mely a Universallal kötött friss megállapodás ellenére sem érezheti teljes biztonságban magát. (Pedig a YouTube igazán igyekszik: szóvivője útján legutóbb éppen azt jelentette be, hogyha jogerős bírósági végzéssel keresik meg őket, akkor érintett felhasználóik adatait is kiadják.)
Mark Litvack, a Manatt Phelps & Phillips szakjogásza szerint amennyiben a kérdéses tartalmak engedély nélkül jelentek meg a MySpace oldalán, vitán felül a szerzői jog megsértéséről van szó. A kérdés azonban az, hogy kit terhel a felelősség mindezért; a dalok és klipek feltöltőit mindenképpen, de a MySpace mint szolgáltató szerepe már érdekesebb kérdés. A MySpace az Egyesült államokban 1998-ban elfogadott Milleniumi Digitális Szerzői Jogi Törvényre (Digital Millennium Copyright Act - DMCA) alapozza védelmét. Ez speciális védelmet biztosít azoknak a webhosting szolgáltatásoknak, amelyek a jogtulajdonosok felszólítására eltávolítják oldalaikról a kifogásolt tartalmakat. Michael S. Sherman, a Jeffer, Mangels, Butler & Marmaro jogi cég szórakoztatóipari csoportjának vezetője azonban úgy gondolja, a MySpace esetében mindezt aláássa a jogsértő tartalmakra épülő hirdetési politika.
A MySpace is bíróság előtt találta magát
A Universal Music keresetet nyújtott be a magát a "felhasználók által előállított tartalommal" reklámozó közösségi oldal ellen. A kiadó minden egyes jogtalanul megjelentetett klip után 150 000 dollárt követel.
Hirdetés
Hirdetés