A Microsoft és a Mercedes-Benz új együttműködést jelentett be, amely a mesterséges intelligencia (MI), a digitális ikrek és az adatelemzés segítségével valós idejű visszajelzést nyújt. Ezzel javítja a gyártás hatékonyságát, megoldja az ellátási lánc szűk keresztmetszeteit, és dinamikusan osztja el az erőforrásokat az EV-k és a felső kategóriás luxusjárművek prioritásainak meghatározása érdekében.
Az új MO360 adatplatform, amely a Mercedes-Benz digitális gyártási ökoszisztémájának továbbfejlesztése, világszerte 30 személygépkocsi-gyárat kapcsol össze a Microsoft felhővel. A Microsoft sajtóközleménye szerint az Azure-ra szabványosított adatplatform rugalmasságot és felhőalapú számítási teljesítményt ad a mesterséges intelligencia globális szintű futtatásához, miközben a régiók közötti kiberbiztonsági és megfelelőségi előírásoknak is megfelel. Jelenleg már elérhető az európai, közel-keleti és afrikai csapatok számára, és az Egyesült Államokban és Kínában is be fogják vezetni.
"Még gyorsabbá és hatékonyabbá tesszük az elektromobilitásra való átállást. Az adatplatform olyan MI-technológiákat tesz elérhetővé a számunkra, amelyek növelik a termelésünk hatékonyságát, rugalmasabbá válik az ellátási láncunk, és a fenntarthatóságot is a következő szintre emelik" - mondta a VentureBeatnek Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának termelésért és ellátási lánc menedzsmentért felelős tagja.
Az új MO360 adatplatform segítségével a stuttgarti székhelyű autógyártó létrehozhatja a járműgyártási folyamatának virtuális másolatát, vagyis digitális ikertestvérét, amely egységes rálátást teremt az összeszerelés, a gyártástervezés, a műhelyen belüli logisztika, az ellátási lánc és a minőségirányítás területére. A folyamatok virtuális szimulációja és optimalizálása, mielőtt azokat az üzemben futtatnák, segít felgyorsítani a működési hatékonyságot és energiamegtakarítást eredményez. A vezetők például optimalizálhatják a működési mintákat a gyártás során a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében.
"Ami igazán új, az a valós idejű digitális visszacsatolási hurok, amelyet az ipari metaversum hoz létre" - mondta Judson Althoff, a Microsoft EVP és kereskedelmi vezetője a VentureBeatnek. Szerinte a legtöbb eddigi MI-projekt, még a nagyon sikeresek is, inkább egyfajta offline elemző gyakorlatnak nevezhető. "Ebben a forgatókönyvben viszont a digitális iker tanítja az embereket valójában, majd az emberek a folyamatos tanulás érdekében valós időben tanítják a modellt" - tette hozzá. A Sindelfingenben található Factory 56, egy 220 ezer négyzetméteres, teljesen digitalizált gyártóüzem működését például a MO360 adatvezérelt AI platform teszi lehetővé. A MO360 emellett összehozza az embert és az MI-t, demokratizálja a digitális élményt - hangsúlyozta Althoff.
"Itt nem a frontvonalban dolgozók valamiféle elefántcsonttoronyból történő helyettesítéséről van szó, hanem inkább egy olyan eszközkészletről, amely felhatalmazást ad, és amelyet a frontvonalban dolgozó emberek használhatnak. Digitális másolatokat használunk a teljes végponttól végpontig tartó folyamat szimulálására, így minden egyes dolgozó már most megérti, hogy a múlt tanulságai alapján hogyan lehet jobbá tenni a munkáját" - magyarázta.
Szerinte az egyik nagy tanulság az autó minden egyes csavarjának nyomatékbeállítása volt, amelyet a felhőben tárolnak, rögzítenek és ellenőriznek. "Tehát ez egyfajta életre szóló kapcsolat magával a járművel a biztonsági feljegyzések és hasonló dolgok tekintetében. Ez egy olyan végponttól végpontig tartó folyamatszemlélet, amelyet korábban soha nem lehetett szimulálni... ez valóban az MI által nyújtott felhatalmazás minden alkalmazott számára az üzemvezetőtől és a mérnököktől kezdve egészen a gyártósorokon lévő emberekig, akik szinkronban dolgoznak az AI-modellel - jelentette ki.
Judson Althoff reméli, hogy a jövőben még mélyebben össze tudják kapcsolni a gyártósori munkásokat az MI-vel. "Ez személyesen is megérintett, mert tényleg láthatjuk, hogy a csapattagjaink a gyártósoron, a műhelyben most már minden nap használják a MO360 alkalmazásainkat, és szükségünk van a csapattagjainkra ahhoz, hogy ezeket az első osztályú autókat megépítsük. Alapvetően mindezt most már össze tudjuk rakni a Microsoft segítségével ... ez az egyik olyan téma, amelyet szeretnék még jobban előremozdítani" - idézte a szakembert a Venture Beat.