Vezető elemzők véleménye szerint a cégek szakembereinek rendkívüli "figyelemmel és precizitással" kell kidolgozniuk a Google egyeduralmára törő Microsoft-Yahoo összefogást szentesítő szerződés részleteit. Ha nem a kellő körültekintéssel járnak el, könnyen összezavarhatják a hirdetőket, elégedetlenné tehetik a végfelhasználókat, demoralizálhatják a dolgozóikat, elidegeníthetik maguktól a fejlesztőket és csalódást okozhatnak a tartalomszolgáltatóknak, és ezzel akaratukon kívül tovább erősíthetik a Google piaci hegemóniáját.
Egy olyan iparágban, amelyben a kulturális különbségek és a vállalati tusakodások még a legalaposabban megtervezett partnerségeket is ellehetetleníthetik, a Microsoftnak és a Yahoo-nak igen komplex üzleti és technológiai integrációt kell sikeresen végrehajtania, ha életképessé akarja tenni közös vállalkozását. "Az egész olyan, mint egy játékoseladás a baseball-ligában; képtelenség előre látni, hogy ki lesz az alku nyertese és ki a vesztese" - mondta Allen Weiner, a Gartner elemzője.
A tavaly júliusban bejelentett megállapodás értelmében a Yahoo kiszervezi keresőmotorjának back-end funkcióit a Microsofthoz (pásztázás, indexelés, keresések találatokhoz való igazítása). A Microsoft cserébe szabadon felhasználhatja és a Bingbe integrálhatja a Yahoo technológiáját.
A Yahoo időről időre hangsúlyozza: az elkövetkező években olyan egyedi keresőelemekkel és szolgáltatásokkal gazdagítja saját felhasználói felületeit, amelyek segítségével a Bing részesedésének növekedése esetén is megtarthatja piaci pozícióját. Greg Sterling, a Sterling Market Intelligence vezetője szerint a Yahoo elsősorban a költségcsökkentési szempontokat mérlegelte, amikor ráállt az alkura. "Nem lesznek képesek megőrizni a részesedésüket" - jelentette ki, hozzátéve: a cég ma már nem rendelkezik elég potenciállal ahhoz, hogy újra a keresőpiac vezető erejévé váljon.
A Yahoo keresődivíziójának illetékeseivel együtt a vállat felsővezetése is támogatta a döntést; szakértők szerint félő, hogy Carol Bartz vezérigazgató nem látja át, pontosan milyen mértékű anyagi befektetést is kíván, hogy cége ismét a keresőipar "vezető erejévé" nője ki magát. "Bartz rátermett menedzser, de nem kimondottan termékközpontú szakember: valószínűleg kevésbé érzi a keresőpiac ?nüansznyi, mégis fontos? különbségeit, mint elődje, Jerry Yang" - jelentette ki Sterling.
Az elemzők egyetértenek abban, hogy a Yahoo-nak mindenképpen sietnie kell keresőmotorja korábban beharangozott "ráncfelvarrásával": tavaly április óta az Egyesült Államokban mért piaci részesedése 20,4 százalékról 17 százalékra esett vissza, miközben a Bing 8,2 százalékról 11,3-re növelte a magáét. "Ha a Yahoo nem tudja tartani a tempót, és nem invesztál kellő összegeket a fejlesztéseibe, további piacvesztésre számíthat" - elemezte a helyzetet Sterling.
Susan Feldman, az IDC elemzője már optimistább véleményt képvisel: szerinte a Yahoo széleskörű tapasztalatai és tudása megmentheti a céget a "piaci láthatatlanság" rémétől, így továbbra is életerős szereplő maradhat. Úgy véli, a Yahoo sikerrel irányíthatja, motiválhatja felhasználóit, annak az információnak a birtokában, amelyet az accountjaikon keresztül ők maguk osztanak meg a céggel. Ráadásul a Yahoo a Bing által begyűjtött információkat a sajátjával kombinálva kifinomult keresési metódusokat dolgozhat ki, így a felhasználói elégedettséget és lojalitást is nagymértékben növelheti. "Az együttműködés aláírása kimondottan okos húzás volt a Yahoo részéről" - értékelt a szakember.
A két vállalat által kiadott közös nyilatkozatban foglaltak szerint a cégek az év végéig szeretnék lezárni a Yahoo back-end keresőfunkciónak átültetését a Bingbe, legalábbis az Egyesült Államokban. A Yahoo "önkiszolgáló keresőmarketing" eladásaiban is a Microsoft technológiájára támaszkodik majd, így próbálja megerősíteni jelenlegi helyzetét ezen a Google AdWords programja által uralt piacon; a tervek szerint a későbbiekben a Yahoo hirdetőit és tartalomszolgáltatási partnereit is a Microsoft keresőmarketing platformján keresztül szolgálják majd ki.
Az együttműködés első öt évében a Microsoft klikkelésenként 12 százalékos részesedést kap a Yahoo és partnerei keresőoldalain elhelyezett fizetett hirdetések után: egyértelmű, hogy a keresőcég számára életbe vágóan fontos, hogy megtartsa, vagy ha lehetséges, növelje részesedését a piacon.
A Yahoo és a Microsoft bízik abban, hogy az egyesült államokbeli hirdetők és tartalomszolgáltató partnerek kiszolgálását még az idei év karácsonya előtt, de legkésőbb a jövő év eleje előtt teljes egészében a Microsoft rendszerébe integrálhatják; a nemzetközi szintű átállással 2012 elejére készülhetnek el.
A Yahoo feladatai közé tartozik majd a prémiumkategóriás, szavatolt hatékonyságú hirdetési felületek értékesítése, valamint a kiemelt partnerekkel - marketingcégekkel, viszonteladókkal, ügyfelekkel - való kapcsolattartás.
A Yahoo tavaly júliusban közzétett becslései szerint az átállás éves szinten közel 500 millió dollárral növelheti a vállalat működőtőke-állományát, 200 milliós működési költségcsökkentést tesz lehetővé, és akár 275 millió dollárral is bővítheti az éves operatív cash-flowt.