A jövő járműveire vonatkozó, 11 milliárd dolláros villamosítási tervét a Mazda a riválisokhoz képest évekkel később mutatta be, de az nem kevésbé ambiciózus. A terv középpontjában az áll, hogy a Mazda többnyire egyedül - vagy legalábbis egy nagyobb autógyártó együttműködése nélkül - fog elektromos járműveket előállítani, amelyek 2030-ra a globális eladásai 25-40 százalékát fogják kitenni.
A cég az elektrifikáció során főleg Észak-Amerikára figyel. Akira Marumoto, a Mazda vezérigazgatója szerint Észak-Amerika az autógyártó legfontosabb piaca, de elmondta, hogy az újonnan életbe lépett inflációcsökkentő törvény elektromos járművek beszerzésére vonatkozó követelményének való megfelelés megterhelő lehet. "Tekintettel a piac fontosságára, reméljük, hogy valamikor majd Észak-Amerikában gyártunk elektromos járműveket. De jelenleg a 2. fázis második felében gondolkodunk a lehetőségen" - mondta.
A Mazda hosszabb távú céljai között szerepel, hogy 2035-re szén-dioxid-semlegessé váljanak a létesítményei, és 2050-re autógyártóként is szén-dioxid-semlegessé váljon. Ez azon beszállítók és partnerek hosszú listájára támaszkodik, akiket igénybe vesz, hogy segítsenek neki a jövőben elektromos járművek gyártásában. Annak ellenére, hogy a hirosimai székhelyű autógyártó egy alabamai gyáron osztozik a Toyotával (amely a Mazda 5 százalékát birtokolja), a Mazda villamosítási stratégiája messze elkerüli a nagyobb hazai riválisokat, a Hondát és a Subarut.
A Mazda egy sor partnert jelentett be, akik segítenek neki az EV-k és motorok gyártásában: Ondo, Hiroshima Aluminum Industry, HIROTEC és AESC, hogy csak néhányat említsünk. A beszállítók kiterjedt hálózata eltér a Hondáétól, amely bejelentette, hogy egyes EV-jeihez a GM-mel és a Sonyval fog együttműködni. Hasonló a helyzet a Subaruval, amely közölte, hogy EV-jeihez a Toyota technológiáját fogja felhasználni.
A Mazda önálló stratégiája egyedi, de nem szokatlan. Bár a Mazda már korábban is megosztotta platformjainak egy részét más autógyártókkal - a Forddal, a Toyotával és a Fiattal -, a japán autógyártók között viszonylag független maradt, jobb híján.
Talán ezért is van az, hogy a villamosításra és a beszállítói menedzsmentre való összpontosítás bejelentése mellett a Mazda egy, az RX-7-hez hasonló sportkocsi-koncepciót is bemutatott a jövő jelzőfényeként. A Vision Study Concept névre keresztelt kis kétajtós arra utal, hogy a Mazda ugyan nyereséges EV-gyártóvá akar válni, de nincs fenntartása a rendkívül hiánypótló járművek gyártását illetően, és akár veszteséget is hajlandó vállalni rajtuk - hívja fel a figyelmet a The Drive.