Alig néhány héttel a részvény- és kriptokereskedés bejelentése után a francia fintech startup, a Lydia bejelentette, hogy 100 millió dolláros C sorozatú befektetési kört zárt le. Ezzel a startup elérte az unikornis értékelést, ami azt jelenti, hogy jelenleg több mint 1 milliárd dollárra értékelik.
A Dragoneer és az Echo Street először fektet be a startupba, és a Lydia számos meglévő befektetője is több pénzt tesz le az asztalra, például a Tencent, az Accel és a Founders Future. "Ami igazán nagyszerű ebben a körben, hogy elsősorban a meglévő befektetők finanszírozzák" - mondta el Cyril Chiche, a Lydia társalapítója és vezérigazgatója.
Néhány évvel ezelőtt, amikor egy startup úgy döntött, hogy a meglévő befektetőitől szerez pénzt, az általában azt jelentette, hogy a csapat nem tudott új befektetőket találni. Így a meglévő befektetők alacsonyabb értékelésért cserébe hajlandóak voltak több pénzt tenni a vállalatba.
Mostanra azonban sok kockázati tőkebefektető hatalmas összegeket emelt. A fedezeti alapok most már kockázati körökbe is befektetnek. A legversenyképesebb startupokba való invesztíció nehezebbé vált. Ha egy portfóliócég jól teljesít, a VC cégek most már általában meg akarják duplázni a korábbi befektetésüket. Chiche pedig megerősítette, hogy a Lydia értékelése meredeken emelkedett a tavalyi fordulóhoz képest.
A Lydia kezdetben egy peer-to-peer (egyenlő felek közötti) fizetési alkalmazás volt. A bankkártya és a banki adatok megadása után a többi Lydia-felhasználóval mobilfizetéseket lehetett küldeni és fogadni. E szolgáltatások hátán fokozatosan vált a domináns mobilfizetési alkalmazássá Franciaországban.
Az elmúlt évek során az alkalmazás meglehetősen sokat fejlődött, és pénzügyi szuperalkalmazássá vált, amelynek számos funkciója és pénzügyi terméke van. A felhasználók virtuális vagy fizikai betéti kártyát kaphatnak, amely a Visa hálózatán működik. Emellett könnyebben kezelhetik pénzüket azáltal, hogy alszámlákat hozhatnak létre, amelyeket megoszthatnak más Lydia-felhasználókkal.
A Lydia a napi fizetések mellett 100 eurótól 3000 euróig terjedő kis összegű kölcsönöket, megtakarítási számlákat és most már kereskedési lehetőséget is kínál. Különösen a Bitpandával kötött új kripto- és részvénykereskedési partnerség teszi sokkal egyszerűbbé a kis összegű befektetéseket, amikor csak a felhasználók akarják.
A Lydia és a Bitpanda törtrészvényeket kínál, így például 10 euró értékű Apple-részvényt lehet vásárolni a nap 24 órájában, ami egészen új dolog a francia piacon. Tekintve a Robinhood és a Cash App kereskedésének sikerét az Egyesült Államokban, az új kereskedési funkció nagy lehetőséget jelenthet a francia startup jövője szempontjából.
A Lydia a peer-to-peer fizetéseken felül további termékek hozzáadásával szeretné növelni az elkötelezettséget. Az üzleti modell teljesen világos. Amikor egy maréknyi fizetést küldesz és fogadsz az alkalmazással, minden ingyenes. Ha tovább akarsz menni, a vállalat prémium előfizetéseket kínál.
A Lydia eddig 5,5 millió felhasználót vonzott. Ami még ennél is fontosabb, hogy a 18 és 35 év közötti franciák egyharmadának van Lydia-fiókja. Más szóval, a dolgok jól mennek Franciaországban. És a startup most más európai országokban is ugyanezt az utat akarja járni.
A Lydia azt tervezi, hogy az elkövetkező három évben 800 embert vesz fel, ebből csak 2022-ben 160-at. A vállalat reményei szerint 2025-re 10 millió európai ügyfél használja majd a Lydiát elsődleges számlájaként.
"Amit most tapasztalunk, az a bankszektor újbóli feltalálása" - mondta Cyril Chiche. Szerinte az emberek néhány év múlva már nem ugyanúgy fogják kezelni a pénzüket. Egyes cégek meg fogják érteni, míg mások nem fognak változni. Szerinte ez nem a neobankok és az inkumbens bankok párharca. Néhány régi szereplőnek lehet, hogy megvan az, ami ahhoz kell, hogy a jövőben is releváns maradjon. De persze valóban hiszi, hogy a Lydia leegyszerűsítheti a lakossági banki tevékenységet, hogy az több felhasználó számára elérhetőbbé váljon.