Az IBM kétévente rendezi meg munkatársai számára azt az internetes fórumot, amely három napon keresztül lehetőséget ad a kreatív ötletek - vagy éppen gondolatébresztő kérdések - közzétételére, az érdeklődést kiváltó témák megvitatására és mindezen keresztül új szakmai kapcsolatok felvételére.
Hat évvel ezelőtt, az első Innovation Jam résztvevői még kizárólag a 380 ezer főt foglalkoztató IBM alkalmazottjai közül kerültek ki - összesen 42 ezren regisztráltak a portálon, és ez a részvételi arány a következő két alkalommal is 10 százalék felett alakult. A második Innovation Jamre azonban az IBM már oktatási intézményeket is meghívott, idén pedig a résztvevők tábora ügyfelekkel és üzleti partnerekkel bővült. Ebből a körből közel ezren regisztráltak a fórumon.
Az IBM idén a jövő vállalatát állította az ötletelés és a párbeszéd középpontjába, mivel olyan mélyreható változások zajlanak a piacon és a társadalmi környezetben, amelyek gyökeresen alakítják át az üzleti szervezeteket. A résztvevők ennek megfelelően négy fő témában - a változás mint stratégia, az ügyfél mint partner, az új globális vállalat, a bolygó és lakói - kommunikálhatják elképzeléseiket: írhatnak új postot vagy kommentálhatnak meglévőt, illetve csatlakozhatnak a szinte óránként induló, tematikus chatek valamelyikéhez is.
A gondolatok kreatív szárnyalása közben érdemes az Innovation Jam - regisztráció során elfogadott - szabályzatát is észben tartani. Eszerint a résztvevők nem tehetnek közzé üzletileg érzékeny információt (például szoftverkód részletét), és a fórumon keresztül megosztott ötleteikhez fűződő minden jogukról lemondanak az IBM javára.
Az ötletbörze három napja alatt az IBM technológiára épülő portál statisztikai elemző szoftverei szolgáltatnak információt a fórum látogatottságáról, a különböző témák népszerűségéről stb., az áttekintést pedig ugyancsak fejlett eszközök, többek között a keresés változatos lehetőségei és interaktív grafikus nézetek segítik. Az adatokból kitűnik, hogy e cikk írásáig Magyarországon a bejelentkező látogatók számához (104) képest viszonylag kevés, mindössze 7 post született. Az Egyesült Államokban ez a két szám 8109/3421, míg Oroszország esetében 270/120 a két adat.
A közzétett ötletek, postok és kommentárok formájában megosztott gondolatok mélyreható kiértékelése a harmadik napot követően kezdődik. Ennek eredményéről a regisztrált résztvevők iparágra szabott összefoglalót kapnak. A Kék Óriás rendkívül nagy értéket tulajdonít az Innovation Jamen keresztül begyűjtött információnak. A cég a két évvel ezelőtti fórum kiértékelésére és a legnagyobb potenciállal bíró ötletek továbbfejlesztésére 100 millió dollárt fordított. Ennek eredményeként született meg az ún. Zöld portfólió, amely az energiahatékony működést lehetővé tevő IBM technológiákat, termékeket és szolgáltatásokat tartalmazza.
Az eltelt hat év alatt maga az Information Jam is termékké, az IBM üzleti tanácsadó üzletágától megvásárolható szolgáltatássá vált. Ezt jellemzően nagyobb szervezetek veszik igénybe, amelyek strukturált módon szeretnének visszajelzést kapni alkalmazottaiktól.