A járvány miatt a szervezeteknek gyorsan kellett alkalmazkodniuk az új helyzethez, ez azonban még csak a kezdet, véli Aaron Levie, a kaliforniai Box elnök-igazgatója. Szerinte új lendületet kap a jövőben az irodai munkafolyamatok digitalizálása; a következő két-három évben évtizednyi előrelépésre lehet számítani.
Computerworld: Hogyan lett a fájlmegosztó cégből nagyvállalati megoldásszállító?
Aaron Levie: Komoly összegeket költöttünk a munkafolyamatok automatizálását és a csoportmunka támogatását szolgáló termékeink fejlesztésére, és olyan szoftverekkel integráltuk azokat, mint a Zoom, a Slack, a WebEx vagy az Office 365. Megoldásainkkal tényleg bárhonnan végezhető a munka. Segítünk a vállalatoknak felhőbe vinni és biztonságosan tárolni az adataikat, mind több üzleti folyamatot automatizálni, alkalmazásaikat integrálni.
CW: A járványhelyzet miként alakította az üzleti stratégiájukat?
AL: Mindenekelőtt az adatbiztonságra összpontosítottunk, és rögtön frissítettük a Box Shield csomagot, így már márciusban felkészültünk arra, hogy ügyfeleink bárhonnan, bármikor folytatni tudják a munkát. Magunk is úgy készülünk, hogy legalább januárig mindenki otthonról dolgozik, és eddig nincs semmi fennakadás, hiszen szinte mindenünk a felhőben van. Termelékenyebbek vagyunk, mint eddig bármikor, gyorsabban megszületnek az üzleti döntések, mint amikor a tárgyalókban ültünk össze. Az "első a digitális" elv lényegesen hatékonyabbnak bizonyult, hiszen nem befolyásolják sem időzónák, sem földrajzi távolságok. Mindenki mindenkivel össze tud dolgozni, így sokkal több lehetőség nyílik innovatív megoldásokat találni, mégpedig nagyon gyorsan.
CW: Általában a vállalatok és konkrétan az ügyfélkörük mennyire tud adaptálódni a digitális környezethez?
AL: Nekünk kell az élre állni, és ez önmagában is nagyon izgalmas. A többség simán vette az akadályokat, most azonban már az a kérdés, visszahívják-e a dolgozókat az irodákba, vagy tartsák fenn továbbra is a távmunkát. Véleményem szerint valamilyen hibrid megoldás fog kialakulni: nagyobb szervezeteknél egyesek rendszeresen bejárnak majd, de a múltban megszokottnál intenzívebben fogják használni az internetes csatornákat is. Az emberek több választási lehetőséget, nagyobb rugalmasságot igényelnek. A digitális az első elvének megfelelő munkahely hidat képez a fizikai és a virtuális iroda között, vagyis amit online el lehet végezni, azt nem kell az irodai falak közé terelni; megbeszélésekhez csak elő kell venni a telefont vagy bármilyen kommunikációs eszközt, függetlenül attól, hol vagyunk éppen.
CW: A Boxnál hogy lesz? Becéloztak valamilyen arányokat?
AL: Munkatársaink nagyjából 15 százaléka régebben is otthonról dolgozott. Szerintem az ő számuk jövőre megduplázódik, mindenesetre biztos vagyok abban, hogy többen választják a rugalmas kereteket. Az iroda már sosem lesz ugyanolyan, mint volt. Aligha járunk majd megbeszélésekre, nem lesz annyi értekezlet, személyes találkozó. Saját gépeink előtt ülve kapcsolódunk be videókonferenciákba, még akkor is, ha az irodánkban ülünk.
CW: A folyamatok digitalizálásának második fázisában járunk. Mennyit lendített ezen a koronavírus-járvány?
AL: Szerintem sokat. Gyorsan kellett átállni digitális működésre, de sok szervezetnél még így is évek kellenek, mire az alapvető üzleti folyamatok teljesen digitális alapokra épülnek, a lökés azonban óriási: évtizednyi transzformáció megy majd végbe két-három év alatt. Ehhez persze az kell, hogy a vállalatoknál újragondolják, a digitális korhoz igazítsák működésüket. Két hónap alatt kétévnyi fejlődésnek lehettünk szemtanúi. A következő másfél-két évben minden iparágban, minden vállalatnál - legelébb a kereskedelemben, az egészségügyben, az élettudományokban és a kormányzati szektorban - tízéves lemaradást kell behozni. Ennél izgalmasabb kihívás számunkra még nem volt. A felhőbe költöző vállalatoknak át kell majd gondolniuk, mit akarnak kezdeni az információkkal, hogyan bánnak az adataikkal, mit tesznek a védelmük érdekében.
A digitális átalakulás első fázisa az volt, amikor egyik napról a másikra át kellett állni távoli munkavégzésre. A második fázis azt jelenti, hogy több és több manuális munka és folyamat digitalizálódik az ellátási lánc kezelésétől kezdve az ügyfélélmény feldolgozásáig és a távgyógyászatig. Alapvető lesz a munkafolyamatok automatizálása. Ahelyett, hogy szó szerint egymás mellett ülve értelmeznék a teendőket, az elosztott környezetben dolgozóknak nem lesz szükségük személyes találkozókra.