A klímasólymok, a zöld energiával foglalkozó startupok és országok tucatjai lelkesednek a hidrogénben rejlő lehetőségekért. Az univerzumban legnagyobb mennyiségben előforduló kémiai anyag természetesen felkeltette a Wall Street figyelmét is. Amint azt a Goldman Sachs a múlt hónapban részletezte: "A tiszta hidrogén a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás elérésének kritikus technológiájává vált. Ezért több mint 30 ország adott ki hivatalos hidrogénstratégiákat és útiterveket a hidrogénfogyasztásuk növelésére és a szükséges infrastruktúra fejlesztésére" - írta a Fortune.
A hidrogén üzemanyaggá alakítva és elégetve a hidrogén fő mellékterméke a víz. A hidrogéngáz emellett rendkívül sokoldalúan felhasználható. Összekeverhető olyan üzemanyagokkal, mint a földgáz, átalakítható metánná, vagy önmagában szupererős üzemanyagként elégethető, így ígéretes energiaforrássá válik az erősen szennyező iparágak, például az acél- és cementgyártás, vagy éppen a hajózás, a távolsági közúti és légi szállítás számára.
A hidrogénenergia ráadásul szinte bárhol előállítható a bolygón, ami különösen csábítóvá tette a politikai döntéshozók számára, mivel Oroszország ukrajnai inváziója 50 éve a legnagyobb energiaválságba sodorta az iparosodott világot. Amikor az Európai Unió vezetői összeültek, hogy kidolgozzanak egy tervet a közösség orosz gáztól való függőségének megszüntetésére, a javaslattervezetben lépten nyomon a "hidrogén" szó szerepelt. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a hidrogénre való átállást az egyik olyan újításnak nevezte, amely szükséges ahhoz, hogy "az EU orosz gáz iránti keresletét az év végéig kétharmadával csökkentsük". Bizonyos értelemben az európaiak felzárkóznak az Egyesült Államokhoz. Tavaly ősszel az amerikai infrastrukturális beruházási és foglalkoztatási törvény részeként a Biden-kormányzat 9,5 milliárd dollárt ígért a hidrogénenergia fejlesztésének fellendítésére.
A zöld hidrogén legfőbb hátrányát az adja, hogy drága. Zoe Clarke, a Goldman Sachs elemzője úgy becsüli, hogy a hidrogéngazdaság megvalósításához szükséges infrastruktúra és technológia kiépítéséhez a vállalatok és az országok részéről több mint 5 billió dollárnyi beruházásra lesz szükség. Kutatásában a hidrogénelektrolízist, a vizet hidrogéngázzá alakító alapvető technológiát említi, mint az egyik olyan területet, amely beruházásra szorul.
A tiszta hidrogénenergia iránti hatalmas kereslet azonban egyre magasabbra hajtja ezt a piacot. A hidrogén nagymértékű bevezetése a következő öt évben fog megtörténni. A hidrogén ára 2027-re megawattóránként 25 dollár körül lesz, ami kevesebb mint a negyedét teszi ki a benzin mai árának. Összehasonlításképpen az ár 10 évvel ezelőtt 600 dollár volt megawattóránként.
Az EU vezetői szerint Európának 20 millió tonna hidrogénre lesz szüksége, amelyből 10 millió tonnát importálni kell, 10 milliót pedig az EU-ban kell előállítani. Leegyszerűsítve, a hidrogén önmagában majdnem a felét kiválthatja annak, amit Oroszország ma földgázban szállít Európának.
Európában jelenleg a gyártásban a szűk keresztmetszetet a napelemek és az elektrolízishez szükséges gyárak elérhetősége jelenti. Hatalmas erőfeszítésre lesz szükség, hogy a szükséges kapacitás gyorsan felépüljön. Az ilyen nagy projektek általában az engedélyeztetési eljárások lassúsága miatt húzódnak el, azaz a bürokrácia kerekeit is fel kell gyorsítani a minél előbbi eredmény érdekében. Emellett az olyan nagy földgázfelhasználó ágazatok, mint a közlekedés, a műtrágya-, kerámia- és cementgyártás hidrogénre való átállása is körülményes lehet. De ksíérletek már folynak. Olaszországban például jövőre már elindul egy hidrogénüzemű vonat, és az ott fontos iparágnak számító kerámiagyártásban is folytatnak egy kísérletet.