Hirdetés
. Hirdetés

A harmadik platform felemelkedése

|

Az informatika ledönt minden határt, s az életünkbe olyan mélyen szervesül, amire korábban nem is gondolhattunk. Az emberek közötti kapcsolatok gyors átalakításával társadalmi és üzleti változásokat indukál. Új korszak érkezik.

Hirdetés

Az informatikai üzletről szóló beszélgetésekben mostanában szinte csak a felforgató (disruptive) technológiákról van szó. Ezek határozzák meg ugyanis a jövőre nézve, hogy melyik vállalkozás lesz eredményes, és melyik marad le vagy bukik el. És nem csak az ICT-szektorban, hanem mindenütt, ahol e technológiák felhasználói megtalálhatóak. Azaz minden szektorban, a cégek minden egyes részlegénél, a glóbuszunk minden sarkában, s a népesség szinte minden rétegében. Ezt a nagy változást (az IDC kifejezését használva) a számítástechnika harmadik platformja alapozza meg.

Hirdetés

A harmadik platform cégei – amelyek a bevételeiket elsősorban a felhőből, a közösségi médiából, a mobilizmusból, a Big Data (nagy adat) és elemzőtechnológiák értékesítéséből szerzik – a marketing-költségvetésük 8-12 százalékos növekedésére számíthatnak, ami legalább hatszor akkora növekedés, mint az ICT-iparág többi részén, hiszen az átlagos bővülést piacelemzők 1,5-2,5 százalékra teszik az idén. Mivel a marketingkiadások általában párhuzamosan haladnak a bevételi trendekkel, azt is mondhatnánk, hogy ahol jól megy, ott többet költenek e felforgató technológiák piaci megjelentetésére, miközben az is igaz, hogy azok felhasználó a cégek, amelyek a harmadik platform kínálatára többet költenek, azoknak jobban megy.

Mobil alapok
A harmadik platform öt komponense közül kiemelkedik a mobil számítástechnika. Emiatt vannak, akik egyenesen azt állítják, hogy az internetnek vége van, legalább is abban az értelemben, ahogyan eddig gondoltunk rá, mert a mobil csatornák a világ behálózottságnak képét teljesen átformálják.

A közösségi hálózatok, a felhők, a Big Data mind elérhetők mobil eszközökkel, ami a munkahelyeken (BYOD) is változásokhoz vezet. A BYOD az üzleti változata a mobilmozgalomnak, amelyet az az igény is támogat, hogy az adatokat egyre szélesebb spektrumban, és egyre több üzleti helyzetben lehessen hasznosítani.

Az IT-kiadások több mint a fele kapcsolódik már a mobileszközök (okostelefonok, tabletek, e-olvasók) beszerzéséhez. Ez az 57 százalékos becsült részesedés globálisan mintegy 430 milliárd dolláros forgalmat fedett le 2013-ban. Az iparági elemzők azonban azt jósolják, hogy jövő év végére a fejlett piacokon többen fogják elérni az internetet mobileszközökön, mint PC-ken keresztül, ami további gyors növekedést vetít előre a mobil szektorban.

A mobil számítástechnika robbanása a közösségi hálózatokat exponenciális növekedési rátával duzzasztja óriásira. Ehhez azért hozzá kell tenni, hogy az igazi detonáció ott fog bekövetkezni, ahol a fejletlen hagyományos infrastruktúrát pótolja a mobiltechnológia: a Közel-Keleten, Afrikában, Dél-Ázsiában és Latin-Amerikában.

Ha a jelenlegi trendek fennmaradnak, a mélyebb és jobban fókuszált funkcionalitást kínáló réspiaci versenyzők szerepe drámaian meg fog nőni világméretekben is. Például a fotókra, a helymeghatározásra vagy éppen a nemzeti piacokra összpontosító szolgáltatások nagyon gyors növekedést érhetnek el.

Élj a munkának!
A közösségi hálózatok növekedése bár nem olyan őrült ütemű, mint a mobilizmusé, de az IT-re még így is rendkívüli hatást gyakorol, különösen azzal, hogy rajta keresztül azonosíthatóvá válnak a felhasználók. Bármennyire is meredeknek tűnik, az IDC azt jósolja, hogy a vállalkozások bevonják az azonosításmenedzsment-rendszereikbe a Facebookot, a Google-t és más közösségi hálózatokat a hitelesítési protokollok részeként. A konzumerizáció ekképpen kiterjed erre a területre is.

A felhők hódítása is megállíthatatlannak látszik, csak a terjedési ütemük kérdéses. Egyre több technológia és funkció válik virtualizálttá, amelyet felhőből üzemeltetnek. Ez globálisan több mint 200 milliárd dolláros piacot teremtett máris. A növekedés különösen a költségtakarékosabb megoldásokat kereső közepes vállalatoknál koncentrálódik, s ennek a szegmensnek a kétharmada valamilyen formában már tavaly is használt felhőszolgáltatásokat.

A felhők a mobiltechnológiákkal kombinálva megerősíti az „élj a munkának”-szemléletet, amely az üzleti környezetben mindinkább eluralkodik. A munkavállalók nincsenek többé sem az íróasztalukhoz, sem egy szigorúan vett hivatali munkarendhez láncolva. Elég nyilvánvaló, hogy a harmadik platform lehetőségeit kihasználó cégek teljesítménye magasabb, mintha ezeket a lehetőségeket nem vennék igénybe, azaz a termelékenységük és a profitabilitásuk nem érné el azt a szintet, ahová mostanra feljutottak.

De a Big Data az igazi dzsóker ebben a most felbontott technológiai kártyapakliban. A nagy mennyiségű strukturálatlan vagy csak félig-meddig rendszerezett adat, amelyet a szervezetek a napi működésük során állítanak elő, a piac- és önismeret legfontosabb forrásává válik, s forradalmasítja az informatika szerepét az üzleti és sok másféle szervezet életében. A fejlett piacokon a vállalatvezetők több mint 90 százaléka meg van győződve róla, hogy a cége pénzt veszít, mert nem hasznosítja a rendelkezésre álló adatokat.
Komoly infrastruktúra szükséges hozzá, hogy vizsgálni lehessen az adatvagyont, és kibontani a benne rejlő lehetőségeket, felismerni a rejtett összefüggéseket és mintázatokat a versenyképesség javítása érdekében. A felhőszolgáltatások erre megoldást adhatnak, s emiatt nagy infrastrukturális beruházások nélkül is elérhető a megfelelő színvonalú üzleti intelligencia és elemzőtechnológia.

Ma már közkeletű az a vélekedés, hogy harmadik platform megoldásai adják a hajtóerőt az ICT-ágazat növekedéséhez a következő időszakban, s a nagy piacelemző cégek szerint ez teremti meg az iparág globális növekedésének háromnegyedét, s a piac méretét (az IDC becslése szerint) a tavalyi 3200 milliárd dollárról 5300 milliárdra emeli 2020-ig.

Társadalmi hatások
A legdöbbenetesebb változás a felhasználók számának növekedésében van. Míg az első platformot százezrek, a másodikat százmilliók, a harmadikat már emberek milliárdjai fogják használni. Az alkalmazások száma is milliókban mérhetők, s a hardvererőforrások gyakorlatilag korlátlanok lesznek, vagy szinte már azok is.

Ebből látható, hogy a harmadik platform kiteljesedése nemcsak technológiai forradalomként közelíthető meg, hanem fogyasztói forradalomként is, ami a társadalom átrétegződéséhez vezethet. Például a fejlődő világ nincstelen tömegei fogyasztókká válhatnak, mert, ha bankszámlát és hozzá kapcsolódó hitelkártyát nem is, de mobiltelefont, és rajta keresztül mikrohiteleket kaphatnak, s elérhetnek olyan javakat, szolgáltatásokat, amelyek megszerzésére korábban a legcsekélyebb esélyük sem volt.

Az új üzleti modellek és gyors terjedésük következtében a piacok a fejlett országokban is átalakulnak, s ez változásokat idéz elő a gazdasági hatalom eloszlásában. A harmadik platform uralkodóvá válása a fogyasztót helyezi e modellek középpontjába, aki pedig a tapasztalatait megosztva igényeket gerjeszt, és a termékgyártó és szolgáltató cégek korábbi erőfölényét a hálózaton szerveződő tömegnyomás segítségével nemcsak ellensúlyozni képes, de felül is tud kerekedni azon. E hatalmi helyzetben új (készülékekkel, szoftverekkel, appokkal, különféle átfogó megoldásokkal és szolgáltatásokkal megtöltött) ökoszisztéma épül fel a folyamatos (főleg mobil) online kapcsolatot használó fogyasztói tömegekre alapozva, amely stabilitását tekintve semmivel sem marad el a korábbiaktól.

Bárki, bárhol, bármit
A legtöbb webalapú üzleti alkalmazást ma már felhőből való elérésre tervezik, de a kialakításuk során arra is ügyelnek, hogy a cégek a folyamatos végfelhasználói kapcsolódásból és a mobilitásból hasznot húzhassanak. A szoftverfejlesztő cégek egy része pedig már kifejezetten mobil elérésre készíti fel az alkalmazásait, s nem klienseszközökre. A CIO-k ezért egyre inkább azt tapasztalják, hogy mindennek, amit virtualizálnak, szüksége van a mobilitásra, miközben a laptopok egyre inkább a partvonalra kerülnek. A szaksajtóban olvasható hírek szerint máris vannak szervezetek, ahol azt fontolgatják, hogy a hardverinfrastruktúrájukat teljesen felszámolják.

Az applikációk, a tartalom és a szolgáltatások a harmadik platformon milliárdok számára válnak elérhetővé. Így a platform nem pusztán a végfelhasználói elérés új lehetőségeit hozza el, hanem legalább annyira fontos a kétirányú csatornákon folyó értéknövelés és az okoskészülékeken keresztüli végfelhasználói kommunikáció miatt, amelyek a közösségi média működtetésében is fontos szerepet kapnak. A harmadik platform alkalmazásai sokkal rugalmasabbak lesznek a korábban megszokottaknál, s olyan szolgáltatásként jelennek meg a piacon, amelyeket akkor és ott lehet igénybe venni ahol, és amikor csak szükség van rájuk. Ez maga a totális informatika.

 

Platformevolúció
Az első platform gerincét a mainframe számítógépek adták.
A második platform a PC-k világa, amely 1985 és 2005 között uralkodott az informatika földjén.
A harmadik platform a mobil számítástechnikából, a közösségi hálózatokból, a felhőszolgáltatásokból és a Big Datából, illetve a hozzá kapcsolódó elemzőtechnológiákból építkezik.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.