Larry Page megpróbálta pozitív színben feltüntetni a csütörtökön – a vártnál korábban - nyilvánosságra hozott harmadik negyedév pénzügyi eredményeit, aminek hatására az emberek pánikszerűen elkezdték eladni Google részvényeiket, míg hirtelen le nem állították a kereskedést.
Egy pénzügyi elemzőkkel folytatott konferenciabeszélgetés során Page elmondta, hogy erős negyedéven vannak túl és a cég előtt rengeteg lehetőség áll a jövőben, különösen a mobil hirdetések piacán. “Ahogy zajlik az egyről több képernyőre történő átállás, a Google-nak rengeteg lehetősége van az innovációra és egyre nagyobb bevételre tesz majd szert” - utalt Page az okostelefonok és tabletek növekvő népszerűségére.
Hogy alátámassza állítását Page elmondta, hogy a Google mobilokhoz köthető bevétele éves szinten nyolcmilliárd dollár, aminek nagy része a hirdetésekből folyik be. Ugyanakkor szép pénzt keresnek a Play áruházban eladott könyveken, filmeken és zenéken és egyéb termékeken is. Természetesen mindez annak köszönhető, hogy a 2005-ben indított Android operációs rendszer ma már több mint félmilliárd készüléken fut, és napi szinten 1,3 millió zöld robotos eszközt aktiválnak.
Korai kiszivárogtatás
Mindenesetre a tegnapi meglehetősen izgalmas nap volt Mountain View-ban miután az RR Donnelly véletlenségből a tervezetnél órákkal korábban hozta nyilvánosságra a pénzügyi jelentést. Habár a Google bevétele nőtt, a nyeresége csökkent ami hatalmas részvényeladási hullámot indított el. Mikor a kereskedést délután egykor felfüggesztették a Nasdaq-on a részvények értéke 9 százalékos csökkenést mutatott.
A cég a várt 11.86 milliárd dolláros bevétel helyett mindössze 11.33 milliárd dollárt tudott produkálni és az elemzők elvárásaival ellentétben a 10,65 dolláros részvényarányos adózott eredmény helyett mindössze 9.03 dolláros eredményt értek szemben a tavalyi 9,72 dollárral. Ráadásul 2009-óta először 20% alá csökkent az éves növekedés, idén mindössze 18%-ot sikerült elérniük.
Olcsóbbak a reklámok
Page szerint ez a megnövekedett költségek és az olcsóbb hirdetési árak kombinációjának köszönhető. A fizetett klikkek száma ugyan 33 százalékkal emelkedett de az ár amit a Google elkér a kattintásokért 15 százalékkal csökkent. Az adatközpontok működési költsége, az immateriális javak amortizációja, a tartalom akvizíció költségei, és a kártyás fizetések tranzakciós díjai a tavalyi 1,17 milliárd dollárról 3,78 milliárd dollárra nőttek.
Mindemellett a Google által a partnereknek kifizetett jutalékok és díjak (TAC) is jelentősen megnövekedtek, 2,21 milliárdról 2,77 milliárd dollárra. És nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a keresőóriás által májusban 12,5 milliárd dollárért felvásárolt Motorola Mobility 527 millió dolláros veszteséggel működik.
Page mellett más Google vezetők is megpróbáltak a pozitív dolgokra koncentrálni. Patric Pichette CFO elmondta, elégedettek a “növekedési görbével”, míg Nikesh Arora CBO szerint a cég vállalati szoftver ágazata – beleértve a Google Apps-ot - folyamatosan növekedett az elmúlt negyedévben. Page szerint keményen dolgoznak azon, hogy javítsanak a mobil reklámozási technológián, hogy a hirdetőknek sokkal egyszerűbb dolguk legyen a mobil reklámkampányaik irányításában.