Az új funkciót némelyest a koronavírus miatt kialakult kemény gazdasági környezettel reklámozzák: eszerint a Facebook Shops segítségével a minden szempontból megrogyott vállalkozásoknak most a lehető legegyszerűbb módszerekre van szükségük, hogy viszonylag egyszerű fejlesztésekkel minél nagyobb közönségnek árusíthassák termékeiket egy jól bejáratott felületen.
Webshop percek alatt a jól ismert felületeken
Az új megoldás nem csak Facebookon, de a cégbirodalomhoz tartozó Instagramon is megjelent. Egy ilyen vásárlási felület létrehozása ingyenes, bár az egyelőre nem teljesen tiszta, hogyan termel erre építve profitot a közösségi óriás. A cég hirdetésekért felelős alelnöke, Dan Levy szerint minden vásárlás után egy "kis összeget" von le a Facebook, de nem ez lesz az igazán fontos bevételi forrás, hanem az, ha valaki szeretné kiemelni, reklámozni a létrehozott boltját, vagy egyes akcióit - erre mind hagyományos kiemelt poszt, mind hirdetés, mind pedig Story formájában lehetőség nyílik.
Egy bolt kialakítása gyermekien egyszerű, arra a sémára épül, ahogy egy Facebook oldalt, csoportot vagy eseményt hozunk létre. Megadunk egy nevet és némi alapadatokat, közte azzal, milyen jellegű termékekkel foglalkozunk, majd borítóképet és a téma színeit választjuk ki, és készen állunk a termékek feltöltésére. Ezeket egyenként is felvihetjük a rendszerbe, vagy xml fájlok segítségével tömegesen is a boltba zúdíthatjuk - ezzel akár egy meglevő webshopból is villámgyorsan átemelhető a teljes kínálat. Az árukat különféle tematikus kollekciókba rendezhetjük, így a vevők stílus, funkció, márkanév vagy bármi egyéb, általunk beállított kritérium alapján válogathatnak, és így alkothatunk meg időszakos akciós csomagokat, újdonságoknak létrehozott gyűjteményeket is.
Az így létrehozott boltok egyaránt elérhetővé tehetők Facebookon és Instagramon is úgy, hogy a háttér-rendszert egyetlen, közös helyen vezéreljük. A vásárlók pedig mindkét platformon beléphetnek a boltba, lájkolással kedvenceik közé tehetik, és a teljes választékot böngészhetik, elmentve a kiemelten érdekes termékeket. Az ügyfélszolgálat szerepét szintén a bejáratott csatornák adják, tehát a vevők Messenger, Instagram vagy WhatsApp üzenetekben tudnak kapcsolatba lépni az árusítókkal, és még a kiszállítással kapcsolatos információkat is itt kapják meg.
Bekerítő hadművelet: nem egyedül támad a Facebook
Mark Zuckerberg bejelentése alapján a Facebook már induláskor is partneri összefonódásokkal igyekszik minél nagyobb körben népszerűvé tenni új szolgáltatását. Jelenleg nyolc nagyobb e-commerce platformmal tárgyalnak, ezek legnagyobbja a Shopify, de ebbe a körbe tartozik még a BigCommerce, a WooCommerce, a ChannelAdvisor, a CedCommerce, a Cafe24, a Tienda Nube és a Feedonomics is, akik különféle professzionális szolgáltatásokkal, hűségakciókkal és egyéb extrákkal segíthetik az új webshopok üzemeltetőit.
A Shops elérhetősége folyamatosan nyílik meg minden más új funkció bevezetéséhez hasonlóan, tehát ugyan hivatalosan ma indult a szolgáltatás, de nagyjából egy hónap alatt ígérik azt, hogy minden felhasználó számára megnyílik a boltnyitás lehetősége. Ezek után pedig további fejlesztések és finomhangolások várhatóak a közösség visszajelzései alapján.
Minden bizonnyal a Shops bevezetését támogatja az az új Facebook funkció is, melyben egy mesterséges intelligenciával megtámogatott termékfelismerő kerül a közösségi oldalba, ez gyakorlatilag automatikusan felismeri egy fotóról az adatbázisban már megtalálható, megvásárolható formában is elérhető termékeket, és hozzákapcsolják a megfelelő bolthoz is. Az persze jó kérdés, hogyan dönti el az algoritmus, melyik boltot preferálja akkor, ha egy adott terméket többen is kínálnak.