A Daimler és a Nokia megegyezett az autókban használt vezeték nélküli technológiai szabadalmak licencelésével kapcsolatos vitájukban. Ezzel véget vetettek annak a jogi csatának, amelynek hullámai túlterjedtek az autóiparon, és a Mercedes gépkocsik eladásait fenyegette.
Az egyezséggel lezárult az összes jogi eljárás, beleértve a Daimler által a Nokia ellen az Európai Bizottsághoz benyújtott panasz is. A vállalatok közös nyilatkozatban közölték, hogy nem hozzák nyilvánosságra a megállapodás feltételeit.
A megegyezés "rendkívül jelentős mérföldkő, amely igazolja szabadalmi portfóliónk minőségét, a Nokia kutatás-fejlesztésének hozzájárulását a hálózatba kapcsolt járműiparhoz, valamint az autóipari licencelési programunk növekedési lehetőségeit" - fogalmazott a közleményben Jenni Lukander, a Nokia Technologies elnöke.
A Nokia és a Daimler tavaly a német bíróságokon csaptak össze, mert a Mercedes-Benz gyártója elutasította a finn vállalat követelését, hogy egyösszegben fizessen a járműveiben használt szabadalmakért. A Daimler ehelyett azt akarta, hogy beszállítói a Nokiától vásárolják meg a technológiát, ami alacsonyabb díjat jelentene a szellemi tulajdon használatáért.
A modern gépjárművek tele vannak elektronikus kütyükkel, és az ipar termékei kerekeken guruló okostelefonokhoz hasonlíthatók, mivel a vezeték nélküli technológia lehetővé teszi az utasok számára, hogy telefonáljanak, zenét streameljenek, vagy baleset esetén tárcsázzák a segélyszolgálatot. Az autógyártók hagyományosan megkövetelik, hogy az alkatrész-beszállítók, mint például a Continental AG, kezeljék a szabadalmi jogdíjakkal kapcsolatos kérdéseket, és kártalanítsák őket a későbbiekben felmerülő igényekért.
A tavalyi német peres eljárás egy düsseldorfi bíróság döntésében csúcsosodott ki, amely szerint az ügyet az Európai Unió Bírósága elé kell utalni, hogy az vizsgálja meg a kérdést. A Nokia két perben is nyert német bíróságokon a Daimler ellen, mert kimondták, hogy az autógyártó megsértette szabadalmait. Bár ezek a végzések hivatalosan felhatalmazták a Nokiát arra, hogy leállítsa ellenfele autóértékesítését, a Daimler el tudta hárítani végrehajtásukat, amíg a fellebbezések folyamatban voltak. "Üdvözöljük a megegyezést, gazdasági szempontból és azért is, mert elkerüljük a hosszadalmas vitákat" - közölte a Daimler egy külön nyilatkozatban.
A vezeték nélküli technológiával foglalkozó vállalatok, köztük a Qualcomm, a Sharp és a Nokia is csatlakozott az Avanci szabadalmi poolhoz, amely úgy próbál jogdíjakat beszedni az autóipartól, hogy járművenként fix árat kínál, ami jelenleg 15 dollár autónként a 4G-szabvány szerinti licencért.
Az autóalkatrész-beszállító Continental AG közölte, hogy folytatja a harcot, és saját uniós szintű panaszt nyújt be a Nokia ellen, valamint az Egyesült Államokban is pereket indít. Mivel az alku azt jelenti, hogy az EU legfelsőbb bírósága már nem foglalkozik a kérdéssel, az EU végrehajtó szervének kellene közbelépnie, hogy jogi keretet nyújtson - áll a vállalat közleményében.
"Az olyan technológiai vállalatok, mint a Continental és az összes többi Internet-of-Things vállalkozás, amelyek szabványos technológiát akarnak használni, ismét gazdasági és jogi bizonytalansággal néznek szembe. Az Európai Bizottságnak most közbe kell lépnie" - mondta Helmut Matschi, a Continental igazgatótanácsának tagja.
A Bloomberg tudósítása kiemeli, hogy az úgynevezett szabvány-esszenciális szabadalmak olyan technológiát védenek, amelyet ebben az esetben a mobilkommunikációban közös szabványként használnak. A peres ügyet az autóiparon túl is figyelemmel kísérték, mivel a licencmodellek szinte minden vezeték nélküli csatlakozást ígérő terméknél forró téma, legyen szó hűtőszekrényről, kombájnról vagy orvosi eszközről. Az év elején a Nokia is megegyezett egy globális peres vitában, amelyet a Lenovo Group ellen folytatott szabadalmak miatt.